SOM: Svenska medietrender 2016

I fredags släpptes Sveriges svar på Mary Meekers Internet trends – Svenska trender från SOM-institutet i Göteborg. Årets trendrapport visar bland annat att var tredje svensk läser nyheter i en kvällstidning på internet minst tre gånger i veckan och att nästan var fjärde tar del av morgontidningens nyheter på nätet lika ofta. Den visar också 76 procent har en smart mobil och 60 procent en surfplatta. Det betyder att tillväxten av smarta mobiler hos befolkningen planat ut. Ladda ner >>

2 av 10 betalar för nyheter online

I dag har 12 procent av de svenska internetanvändarna en pågående prenumeration för onlinenyheter. Och ytterligare 8 procent betalar för nyheter online något annat sätt, vilket gör att Sverige är ett av toppländerna när det handlar om att få betalt för redaktionellt material. Det visar årets upplaga av Digital News Report från Reuters Institutet vid Oxfords universitet. Rapporten visar också att 70 procent av de svenska nätanvändarna tar del av nyheter via tv, 39 procent i print och 51 procent via sociala medier per vecka. Vanligaste enheten för digital nyhetskonsumtion är mobilen, följt dator och surfplatta. Läs mer >>

Innovation i nyhetsmedier 2017

I år kommer världens annonsörer att köpa medieutrymme för 202 miljarder US-dollar. Totalt sett kommer 41 procent av pengarna att placeras i digitala kanaler. Mer än hälften av dessa digitala annonsinvesteringar, eller 21 procent av totalen, går till mobilen. Det är en av slutsatserna i organisationen Wan-Ifra och konsultbolaget Innovations rapport Innovation in News Media: World Report 2017, skriver Huffpost. Läs mer >>  Wan-Ifras medlemmar laddar ner rapporten gratis här >>

Världens effektivaste rubriker i data

Analysföretaget Buzzumo har textanalyserat 100 miljoner rubriker publicerade på Facebook och Twitter mellan 1 mars och 10 maj i år. Som väntat är olika rubrikord bra på olika saker. Ett råd som ofta upprepas är att använda siffror. Men vilka? Enligt genomgången är siffran 10 den mest effektiva på Facebook. Följt av 5 och 15. Läs mer >>

Hur upplever användarna medier i morgon?

”Upplevelserevolutionen” heter en ny intressant postning på Mittmedias Medium-konto. Det är Magnus Engström som skriver om nyhetsmediernas framtid, olika användargränssnitt och morgondagens AI-samhälle. Läs mer >>

Detaljhandeln ser ljusare på framtiden

Konjunkturinstitutets indikatorer pekar fortsatt mot ett positivt stämningsläge för svensk ekonomi. De positiva framtidstankarna är tydligast inom detaljhandeln och tillverkningsindustrin. Hushållens syn på den egna ekonomin fortsätter också den att vara positiv. Läs mer >>

Kampen om uppmärksamheten hårdnar

Majoriteten av befolkningen i de stora industriländerna är mer eller mindre konstant uppkopplade. De lägger mer tid på digitala medier och det samtidigt som medievanorna blir allt mer fragmenterade. Det är några delar ur de åtta megatrender som David Ahlin, Ipsos, sammanfattar från rapporten Global Trends 2017. Läs mer >>

Strategier för sakernas internet

Enligt en ny AP Insight-rapport är den framgångsrika vägen framåt för redaktionellt innehåll via sakernas internet grundad på fem principer. Det handlar bland annat om att våga testa olika format för att hitta fram till de mest engagerande. Men också om betydelsen av rätt vinklar, rätt sammanhang för användaren och personaliserat för de primära användarna samt hög kvalitet i metadatan. Läs mer >>

TU Marknadsinsikt tar sommaruppehåll

Det här är första halvårets sista TU Marknadsinsikt. Men vi är självklart tillbaka igen med nya utskick i augusti månad. Till dess önskar vi dig en skön och alldeles lagom avkopplande sommar!

I korthet

Facebook har en ny rapport om våra digitala medievanor, Shifts for 2020: Multisensory Multipliers, ute.

Aktuell statistik om de nordiska telekommarknaderna hittas via PTS.

Vi lyssnar mer på poddar visar nya siffror från Kantar Sifo.

Nytt nummer av International Journal of Research in Marketing finns att läsa.

Bonnier News Brand Studio boosts Mazda brand, revenue”, bloggar Anna Arvidsson hos Inma.

Roboten som skriver 1 500 artiklar i minuten, rapporterar danska Journalisten.

Så upplever och använder britter medier, enligt färsk 174-sidig Ofcom-rapport.

Nya medievanor sänker tuggummit, enligt Les Echos.