Annonser i nyhetsmedier effektivare än andra
Det är 80 procent mer sannolikt att annonser på nyhetssajter blir lästa jämfört med annonser på andra sajter. Det enligt nya resultat från undersökningsföretaget Lumens studier av ögonrörelser vid mediekonsumtion. Det verkar alltså finnas ett starkt samband mellan engagemanget i det redaktionella materialet och engagemanget för annonserna. Och att den genomslagskraft nyhetsmedier har i tryckt form väl korresponderar med den digitala. Läs mer hos Newsworks eller i Jessie Sampsons bloggpost hos Inma >>
Globala investeringarna i mobilen ökade med drygt 60 procent
Hela världens sammanlagda investeringar i mobilreklam ökade med 60,5 procent under 2016, jämfört med föregående år. Majoriteten, 54 procent, av pengarna placeras i displayannonsering samtidigt som nästan 43 procent investeras i sök. En liten och minskande andel går till meddelandetjänster, enligt en aktuell rapport från IAB Europe. I Europa ökade mobilinvesteringarna med knappt 49 procent under förra året och det till 11,9 miljoner euro. Läs mer >>
Modern reklam känns trovärdig
”Bra”, ”rättvis” och ”trovärdig” svarar konsumenter i USA på frågan om vad de tycker om den moderna annonstekniken. Svaren är resultat av ny forskning från universitetet Northwestern, rapporterar New York Times. Forskningen visar också att konsumenterna uppskattar när annonsören matchar konkurrenternas priser, rankas högt av en tredje part och får positiv respons från deltagare. Läs mer >>
Drygt 8 miljarder investeras i journalistiska medier
Förra året investerade annonsörerna drygt 8 miljarder kronor i medier med samhällsjournalistiskt innehåll, visar en rapport som IRM och Institutet för mediestudier nyligen publicerat. De nya siffrorna betyder att knappt 23 procent av medieinvesteringarna går till journalistiska medier, rapporterar Dagens Media. Jämfört med 2015 minskade intäkterna under 2016 med 350 miljoner kronor eller 4,8 procent. Läs mer >>
Många användare har svårt att minnas nyhetens källa
Personer som tar del av nyheter via sökmotorer och sociala medier har svårare att minnas nyhetens källa än de som går direkt till en nyhetssajt. Bara varannan person som tagit del av en nyhet via sociala medier mindes källan, jämfört med åtta av tio bland de som gick till nyhetssajten direkt, enligt ny forskning från Reuters medieinstitut vid universitetet i Oxford. Allra svårast att minnas källan har de som tagit del av nyheten via Facebook. Läs mer >>
9 av 10 amerikaner tar del av nyheter online
93 procent av vuxna amerikaner tar någon gång del av nyheter via mobil eller dator, visar aktuella siffror från medieinstitutet Pew. Institutet har också studerat hur helt digitala nyhetstjänster i USA arbetar för att nå sin publik. Nästan alla – 97 procent – erbjuder nyhetsbrev, nio av tio finns på Apple News och tre av fyra har poddar. Läs mer >>
I korthet
Varför väljer användarna att avstå från pushar? Guardian Mobile Lab har undersökt.
I förra veckan rullade Facebook ut sin nya tv-satsning Watch.
Facebook vill ta betalt för nyhetsläsning, rapporterar TT i bland annat Norrbottens-Kuriren.
Konjunkturinstitutet höjer BNP-prognosen till 3 procent.
IAB lanserar ny annonsstandard, rapporterar Dagens Media.
Ny stor rapport om britternas digitala medievanor från Ofcom.
Procter & Gamble minskade digitala annonseringen men ökade sin försäljning, rapporterar Resumé.
Nordicoms mediepolitiska nyhetsbrev European Media Policys har utkommit med sitt augustinummer.