Hur fungerar video i sociala medier?

Det finns ingen magisk trollformel som garanterar videoframgångar i sociala medier. Men vissa grepp fungerar bättre än andra, t ex korta textade videoklipp, intygsklipp och att följa engagemangskurvan. Det menar Judith Argila efter att på Reuters medieinstitut studerat hur åtta brittiska och spanska redaktioner jobbar med video för t ex Facebook och Twitter. Rapporten heter How to create video news that rocks in social media. Läs mer >>

Google testar nya vägar för fler prenumerationer

Google arbetar tillsammans med Financial Times och New York Times för att utveckla nya sätt att sälja digitala prenumerationer. Det handlar bl a om att hjälpa utgivarna att hitta de som är intresserade av att teckna prenumeration och hur mycket de är beredda att betala. Däremot är det oklart om och i så fall hur intäkterna ska fördelas, rapporterar Bloomberg. Läs mer >>

Smartare affärer med AI

I en ny artikel på Medium berättar Katarina Ellemark om hur Mittmedia jobbar med artificiell intelligens, AI, via fyra typer av maskininlärning. De gör prognoser utifrån existerande data om hur olika typer av innehåll kan fungera framgent. AI hjälper också Mittmedia att välja vilket material som ska plusmärkas, styra rätt innehåll till rätt användare och få en tydligare bild av användarnas vanor. Läs mer >>

Följer fler unga Facebook än vad som existerar i verkligheten?

Facebook uppger att annonsörer kan nå upp till 1,5 miljoner svenska ungdomar, 15-24 år, via bolagets kanaler. Men enligt SCB finns det färre än 1,2 miljoner personer i den åldersgruppen, avslöjade Breakit i förra veckan. ”Det är uppseendeväckande att det verkar vara en så stor diskrepens i siffrorna. Men det är ännu mer allvarligt att det återkommande är frågetecken kring datan som Facebook tillhandahåller till annonsörer”, säger Mathias Berg, operativ chef TV4-gruppen, till Breakit. Läs mer >>

Så skiljer sig förväntningarna på reporter och robot

Enligt en ny tysk studie har medieanvändare större förväntningar på nyheter som skrivits av en människa än en algoritm. Och det speciellt när det handlar om läsvänlighet och journalistisk kvalitet. Däremot verkar användarna förvänta sig att robotarna ska vara lika duktiga eller bättre på att hålla rätt på faktauppgifter. Läs mer >>

Robotarna flyttar in på nyhetsbyråerna

Europas nyhetsbyråer satsar på robotjournalistik. Och enligt en ny rapport från medieinstitutet Reuters är robotarna allra vanligast inom sport och ekonomi. Sju av de nio organisationer som har robotar redan i dag använder automatik inom båda dessa områden. Andra vanliga rapporteringsområden är valresultat, arbetslöshet och fastigheter. Läs mer >>

I korthet

Aktuell rapport (på finska) om nya affärsmodeller för lokaltidningar och gratistidningar i Norden från Helsingfors universitet.

Adblock Plus vinner i tysk domstol, skriver ZDNet.

Tillfälligt hög inflationstakt, Handelsbanken analyserar varför.

Så jobbar SAS och Elle för att nå unga storstadskvinnor via native-annonsering, skriver Native Ad Institute.

5 bästa tipsen för att komma igång med video, från AP Insights.

Vad används mobilen till? Emarketer benar ut vad vi gör.

Personaliserat innehåll en framgång för NZZ.

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.