Annonser mest trovärdiga i tidningar

Ju mer trovärdigt material en annons omges av, desto större blir också annonsens trovärdighet. Vilket i sin tur leder till ökad köpintention. Det visar en ny rapport från News Media Works. Den visar även att konsumenterna har störst tillit till nyhetsmediernas – både print och digitalt – innehåll och annonser. Läs mer >>

Upp 6 procent för morgonpressens digitala annonsintäkter

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från TU – Medier i Sverige. Läs mer >>

Mobilannonser mer effektiva än popup och banner

Annonser designade för mobilen, så kallade scroll-ads, verkar vara effektivare än andra mer traditionella former av digitala annonser. En American Press Institute-rapport från i våras visar att det är mer sannolikt att personer minns en produkt korrekt om den syns i en scroll-ad än i popup eller banner. Mobilannonserna uppfattas också som mindre påträngande och mer behagliga. Läs mer >>

GDPR på 9 minuter

I maj nästa år börjar EU:s dataskyddsförordning, ibland kallad GDPR, att gälla. Det sprids många myter om hur svårt och krångligt det blir. Med TU:s GDPR-guide för du överblick och tips på hur du kan agera. Endast för medlemmar. Läs mer >>

7 digitala medieenheter per hushåll

Ett genomsnittligt svenskt hushåll har sju digitala medieenheter, som smart-tv, mobil och dator. Det placerar Sverige som nummer tre i Norden. Norska hushåll har i genomsnitt 8,2 enheter, danska 7,1 och finska 6,5. De vanligaste enheterna i Sverige är dator (95 procent) och mobil (96 procent). Däremot är det ganska få hushåll som har en smart klocka (8 procent) eller VR-utrustning (1 procent), enligt nya Audience Project Insights 2017. Läs mer >>

2 av 3 amerikaner tar del av nyheter i sociala medier

Enligt en ny rapport från medieinstitutet Pew uppger 67 procent av de vuxna i USA att deras nyhetskonsumtion till vissa delar sker i sociala medier. 20 procent tar ofta del av nyheter i sociala medier medan 27 procent gör det ibland. Läs mer >>

Svensk shopping mer medialiserad

Apparna tar allt större plats hos konsumenterna. Men hur ser relationen mellan kund och köp ut? Ny svensk forskning visar bl a att appanvändning och antalet butiksbesök går hand i hand samt kunderna ser inte appen som ett enhetligt teknikpaket utan väljer ut enskilda funktioner. Forskningen från universiteten i Jönköping och Göteborg har lagt luppen över hur nya tekniska verktyg förändrar shopping som vardagsrutin och kundupplevelse. Ladda ner >>

I korthet

Breaking news driver direkttrafik, enligt färsk studie från Reuters institute.

Så utvecklas svenska dataspelsbranschen, ny rapport.

Tyska nyhetssajter testar gemensamt loggin, rapproterar Digiday.

Allt du behöver veta om operativsystemet Android 8.0 Oreo hos Ars technica.

Så analyserar och använder stora mediebolag data, enligt Innovation In News Media World Report 2017.

Nyhetsmedier står för 47 procent av allt engagemang i sociala medier i Storbritannien, enligt Newsworks.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.