Det får läsare att betala för nyheter online

Enligt en ny rapport från Kantar Media och Reuters medieinstitut vid Oxfords universitet är användare mer villiga att betala för nyheter på nätet om de är exklusiva och från ett välbekant mediehus, har ett bestående värde samt om de erbjuder en mångfald av åsikter och perspektiv. Resultaten bygger på en kvalitativ studie med mediekonsumenter i Finland, Spanien, Storbritannien och USA. Läs mer >>

Seminarium: Så mår dagspressen

Hur har annonsutvecklingen påverkat dagspressens och andra mediers ekonomi? Hur ser bolagens lönsamhetsutveckling ut? Och kan man se några strukturella förändringar och trender? Den 18 oktober, kl. 13-15, presenterar medieforskaren Jonas Ohlssons årets upplaga av rapporten Medieekonomi. TU är medarrangerar seminariet med Myndigheten för press, radio och tv. Läs mer  >>

Mediechefernas största utmaningar

Förmågan att vara innovativ, utvecklandet av nya intäkter och affärsmodeller samt den allt tuffare konkurrensen på mediemarknaden. Det är de tre största utmaningarna just nu enligt Wan-Ifrans färska rapport ”World news publishers outlook 2017”. Rapporten studerar vad världens mediechefer anser vara de viktigaste prioriteringarna, utmaningarna och möjligheterna. Läs mer >>

Svårt att tjäna pengar på Facebook

I genomsnitt kom 7 procent av mediehusens digitala intäkter via Facebook, samtidigt som medianen låg på 3 procent. Det enligt en ny studie, där 50 av Wan-Ifrans medlemmar deltog, av hur stora intäkter medierna får via sociala medier. En fjärdedel av de utgivare som deltog i studien uppgav att de inte hade några direkta intäkter från Facebook, sammanfattar Nieman Lab. Läs mer >> Wan-Ifras medlemmar kan ladda hem hela rapporten. >>

Ny design kan öka sidvisningar och lästid

Redesign av en nyhetssajts startsida kan öka antalet sidvisningar och hur lång tid användarna stannar på sajten, enligt en ny studie från Engaging News Project vid universitetet i Austin, USA. Forskarna studerade också vad som påverkar hur väl användarna minns artiklarna och kostnadseffektiva sätt att testa sig fram till en fungerande design. Läs mer >>

Datajournalistikens anatomi

Hur jobbar Economist med datajournalistik? I en aktuell post på Medium presenterar tidskriftens redaktion en intressant datavisualisering av mord i USA. Och ger en rätt utförlig inblick hur redaktionen arbetar med den här typen av journalistik. Läs mer >> Och så har Google News Labs satt samman rapporten ”Data journalism in 2017: The current ctate and challenges facing the field today”. Ladda ner >>

Hög trovärdighet för annonser i dagspress

I vilken omfattning upplevs annonser som trovärdiga av konsumentgrupper, beroende på ålder, inkomst, utbildning och kön? Det försöker australiensiska Galaxy Research finna ut när de gräver djupare i den undersökning om mediers trovärdighet TU rapporterade om i ett tidigare nyhetsbrev. Och precis som förra gången visar studien att dagspress och digitala nyhetsmedier ses som trovärdiga kanaler. Läs mer >>

Washington Posts nya satsning ett skämt

Washington Posts försök med underhållande videoklipp kan kännas som ett oväntat grepp från en Pulitzervinnare. Men tidningen ser den nya satsningen som ett naturligt led. ”Vill du att publiken ska lägga märke till dina nyheter, börja med att locka till skratt”, säger Michell Jacone på The Post, rapporterar Nieman Lab. Läs mer >>

AI i den journalistiska praktiken

I somras träffades journalister och it-tekniker för att samtala om hur artificiell intelligens, AI, används och kan användas av medier. Amerikanska Tow Center for Digital Journalism och Brown Institute for Media Innovation har nu publicerat ett utförligt referat av diskussionerna. Läs mer >>

I korthet

Robotjournalistik om bostäder hos Mittmedia, Markus Sandin berättar mer på Medium.

San Francisco Chronicle vände förlust till vinst, CJR rapporterar hur man gjorde.

Vem blockerar annonser och varför?, Kantar Millwardbrown och Group M analyserar.

Vad iOS 11 betyder för utgivare, CJR sammanfattar.

Kairos Futures sju sanningar om ungas kommunikation.

Så byggde Schibsted sina egna plattformar, Ian Vännman bloggar hos Inma.

Relation är nyckeln till framgång på prenumerationsmarknaden, enligt Innovation in News media report 2017.

Nya numret av SCB:s Journal of Official Statistics handlar om det senaste inom bortfall.