Så blir analys- och dataåret 2018
Känslor får siffror, hemsidan gör comeback och läsarens värde ökar. Det är tre analys- och datatrender som sajten Mediashift fångar upp i sin spaning in i medieåret 2018. Bland spanarna finns John Saroff, Chartbeat, Nicole Blanchett Neheli, Sheridan College och Ian Gibbs, Data Stories. Den sistnämnde menar att 2018 kommer att handla om att skapa relevanta mätningar trots att användarna tar del av innehållet via olika enheter. Läs mer >>
Sista chansen att boka till TU:s analysdag
I dag måndag är sista dagen att boka plats på TU:s analysdag den 25 januari. Där möter du bl a Josefina Rickardt, Expressen, Johan Lindgren, Aller media, Fredrik Skeppstedt, Strossle, Peter Callius, Kantar Sifo, Victoria Svanberg, NWT och Elizabeth Van Couvering, Karlstads universitet. Boka plats >>
Trenderna och tekniken som formar medieåret
Utvecklingen mot affärsmodeller som bygger på abonnemangs- och övriga intäkter kommer att fortsätta under 2018. I år kommer vi också att se ett fördjupat fokus på förmågan att samla, bearbeta och använda data effektivt. Därtill kommer många medieföretag att arbeta aktivt för att utveckla relationen och förbereda användarna på mer personliga tjänster. Det är några av spaningarna i medieinstitutet Reuters färska rapport Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2018, som grundar sig på intervjuer med 194 redaktörer, vd:ar och digitalchefer från 29 länder. Läs mer >>
Nästan 9 av 10 tycker medier täcker de viktigaste nyheterna
Nästan nio av tio, 86 procent, av svenskarna tycker att medierna lyckas mycket eller ganska bra med att täcka de viktigaste nyheterna. Ungefär åtta av tio anser också att de rapporterade nyheterna är korrekta och att medierna gör ett bra jobb när det gäller nyheter om regering och andra officiella personer. Det visar en ny attitydundersökning från medieinstitutet Pew. Studien visar också att två av tre svenskar anser att medierna behandlar politiska frågor rättvist. De som sympatiserar med regeringen är mer nöjda med hur medierna rapporterar om politiska frågor än de som inte gör det. Även i de flesta andra länder är personer som sympatiserar med oppositionen mindre tillfreds med rapporteringen – och det oavsett om regeringen är politiskt till höger eller vänster. Siffrorna visar också att Sverige är ett av de länder där flest tar del av nyheter online. Läs mer >>
Facebook ändrar i nyhetsflödet
Facebook avslöjade nyligen att de planerar stora förändringar i tjänstens nyhetsflöde, genom att prioritera ner innehåll från medier och varumärken. Förändringarna kan få kännbara följder för de medier som brett använder nätverket som distributionskanal. Förändringarna har kommenterats av bl a Martin Jönsson i DN och Malin Ekman i SvD. Vad förändringarna innebär berörs också av WGBH och Nieman Lab. Simon Galperin, Groundsource, har tidigare skrivit i frågan på Medium och i dagarna analyserade journalisten Martin Giesler förändringarna på sin blogg. Läs mer >>
Nyhetsbrev driver prenumeration
Antalet prenumeranter på nyhetsbrev står i tydlig relation till antalet betalande abonnenter. Det visar siffror från både New York Times och The New Yorker, rapporterar Nieman Lab. Enligt New Yorkers analys av betalande prenumeranter är den mest utmärkande faktorn att dessa tar emot redaktionens nyhetsbrev. Vid sidan av att driva prenumerationer så står mejlen för 12 procent av tidskriftens trafik till sajten. Läs mer >> Läs också Charlotte Fagerlunds, Sydsvenskan, rapport ”Back the Future- Email Newsletters as a Digital Channel for Journalism”, 2016.
I korthet
NTM köper Swepress, rapporterar Norrköpings Tidningar och .Vimmerby Tidning.
Predikativ analys stärker Schibsteds prenumerationsaffär, bloggar Ciarán Cody-Kenny och Eivind Hjertholm Fiskerud hos Inma.
Storytel når fler än 300 000 abonnenter i Sverige, skriver Boktugg.
Frukostmöte på TU den 3 maj: Nio faktorer för mer nöjda annonsörer.
Siri börjar med nyheter, rapporterar Tech Crunch.
Print fortsatt stark annonskanal, bloggar Gary Meo, Nielsen Scarborough, hos Inma.
Tittandet på rörlig bild ökade 2017, rapporterar Dagens Media.
Tidningspapper ökar i pris, rapporterar ATL.
Reklam upplevs som mer påträngande, enligt ny rapport skriver Dagens Analys.