Tidningen vanligaste nyhetskällan online

Fem av svenskarnas sex vanligaste nyhetskällor på internet är tidningar. Det visar årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet. Undersökningen visar också att åtta av tio internetanvändare någon gång läser dagstidningen på internet och fyra av tio gör det dagligen. 54 procent av nätanvändarna prenumererar dessutom på en dagstidning i hemmet. 23 procent har både den tryckta och den digitala versionen. Medan 4 procent enbart har en digital prenumeration. Digitala prenumerationer är vanligast bland 46 till 55-åringarna, där 7 procent är heldigitala. Läs mer >> eller se rapportpresentationen via Youtube >>

Positiva bilder ökar chansen till engagemang

Sannolikheten att användare klickar på en nyhet i sociala medier ökar om den illustreras av en positiv bild, visar ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Media Psychology. Studien, genomförd i USA, visar att sannolikheten för att användare av sociala medier ska klicka på en länk eller dela den vidare ökar signifikant om den finns tillsammans med en positiv bild, jämfört med en länk utan bild. Länkar med positiva bilder verkar också att leda till större engagemang än de med negativa bilder, även om den skillnaden inte är lika tydlig, rapporterar Journalism Research News. Läs mer >>

8 av 10 läser lokalnyheter

Hela 79,6 procent läste de lokala nyheterna senaste gången de läste en morgontidning, visar nya rapporten Orvesto Konsument 2017:2. Det kan jämföras med motsvarande andel i 2016:3-rapporten, nämligen 78,9 procent. Den nya rapporten pekar också på en intressant utveckling där rena nyheter tenderar att bli läsa i större utsträckning i tidningarna än featurematerial. Läs mer >>

Användare står för mer än hälften av intäkterna

I fjol kom en majoritet, 56 procent, av dagspressens intäkter från läsare och användare i print och digitalt. Det visar den nya rapporten World Press Trends 2017 om nyhetsmediernas ekonomiska situation. Print var fortsatt den mest intäktsinbringande kanalen 2016. I rapporten uppskattar man att prints andel av intäkterna uppgår till 91,6 procent. En nedgång från 95,1 procent 2012. Nieman Lab sammanfattar rapporten >>  Hela rapporten finns gratis för Wan-Ifras medlemmar >>

AI dominerar nästa års techtrender

Nio av de 75 trender som rapporten ”2018 Tech Trends for Journalism and Media” listar handlar om någon form av artificiell intelligens, AI. Amerikanska Future Today Institutes rapport pekar bl a på AI inom maskininlärning i realtid, röststyrda algoritmer och en helt ny form av datoriserad bildhantering. Dessutom lyfts utvecklingen inom drönare, blockkedjeteknik och möjligheterna att möta annonsblockerare fram. Läs mer >>

Hälften av allt tv-tittande sker mobilt 2020

År 2020 kommer hälften av allt tv- och videotittande att ske via mobila enheter. Och nästan 25 procent kommer att vara i mobilen. Det är en av slutsatserna i Ericsson Consumer Labs nya rapport ”TV and Media 2017” om utvecklingen för rörlig bild i 13 olika länder. Rapporten spår också att de unga, 16-19 år, kommer att titta på beställ-tv i mer än 25 timmar per vecka 2020. Vilket är en ökning med 180 procent sen 2010. Läs mer >>

Mer om sammanhangets betydelse för engagemanget

TU Marknadsinsikt har tidigare återgett brittiska Newsworks rapportering om att det är mer sannolikt att annonser på nyhetssajter blir sedda än på andra sajter. En del av det här nyhetsbrevets läsare har önskat mer data om den studie som ligger till grund för rapporteringen. Nu finns grundrapporten ”The value of media environment in engaging digital display audiences” att läsa i sin helhet. Läs mer >>

I korthet

Shorenstein Center har publicerat ett open source-verktyg och guide för den som önskar analysera nyhetsbrevens mottagande.

Årets upplaga av rapporten Connected Life om medier, varumärken och trovärdighet finns nu att ladda ner hos Kantar TNS.

Allt fler beredda att betala för nyheter online, visar årets norska medieundersökning från Deloitte.

Hallpressens George Grönwald bloggar hos Inma om dataanvändning och tjänsten Nära mig.

Då ser kunder ett värde i att betala för appar, WARC sammanfattar ny studie.

Mediashift tipsar om 5 sätt att dela data på redaktionen.