Uppåt 8 procent för morgontidningarna digitalt

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 8,2 procent under tredje kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Storstadspressens annonsintäkter ökade 8,9 procent, medan landsortspressens ökade med 7,4 procent. Det visar ny annonsstatistik från TU. Statistiken bygger på jämförbara titlar. Läs mer >> TU:s medlemmar kan även logga in och få tillgång till mer utförlig statistik. Läs mer >>

Danskarna använder färre sociala medier

Allt fler danskar nöjer sig med att använda ett socialt medium, visar en ny analys som Slots- og Kulturstyrelsen har offentliggjort. Det innebär att en flerårig trend med ett växande antal sociala medier per användare nu bryts. Läs mer >>

Var femte nordbo kollar mobilen minst 50 gånger om dagen

En ny undersökning från Deloitte visar att vi i Norden älskar våra mobiler. Var femte konsument ser t ex på sin mobil fler än 50 gånger per dag. Rapporten Mobile Consumer Survey 2017, visar också att 7 procent tittar till den fler än 100 gånger dagligen. Och att 46 procent av konsumenterna ser på korta videoklipp eller livesändningar minst en gång i veckan. Läs mer >>

Forskare: Faran med filterbubblor överdriven

Finns det filterbubblor? Och är de farliga? Flera svenska forskare tvivlar på det. Tidningen Forskning & Framsteg har bl a intervjuat medieforskararen Annika Bergström vid Göteborgs universitet och hon är tydlig i sin kommentar: ”Nej, filterbubblor finns inte”. Hon säger vidare till tidningen att det inte finns något forskningsstöd för att vi skulle vara mer benägna i dag att omge oss med åsikter som bekräftar oss eller våra egna uppfattningar. Läs mer >>

Hetaste 4 trenderna för tillväxt 2018

Ingenjörsstyrd empati, mekaniserad sanning, konstant betaläge och anti-automation. Det är de fyra av de hetaste tillväxttrenderna på konsumentmarknaden just nu, enligt en färsk rapport från Forsight Factory. Ett av skälen till det konstanta betaläget är att sakernas internet ständigt måste uppgraderas. Det öppnar nya möjligheter för följdköp. Läs mer >>

Mer engagemang bland desktop-läsare

Amerikanska forskare har studerat hur desktopanvändare skiljer sig från de som använder mobilen när det gäller nyhetskonsumtion. Men också skillnaden mellan mobil- och icke-mobilanvändare. Resultaten visar att desktopläsarna, generellt sett, är mer engagerade än mobil-läsarna. Läs mer >>

8 framtidsstrategier för lokala medier

Amerikanska forskare har tittat närmare på den lokala nyhetsmarknaden i USA och funnit åtta nyckelkomponenter för strategisk utveckling. Bland komponenterna pekar de på behovet av originaljournalistik, rätt data och breddad intäktsbas. De berättar mer i Columbia Journalism Review. Läs mer >> Och hela rapporten finns att läsa via Tow Center for Digital Journalism. Läs mer >>

Fejk i sociala medier kan stärka etablerade medier

Debatt om fejkade nyheter och lögner i sociala medier kan stärka etablerade mediers trovärdighet, visar en aktuell studie från Kantar. I Mediashifts sammanfattning av rapporten lyfter man fram att etablerade medier kommit bättre ur debatten om påhittade nyheter än sociala medier och att betydelsen av kvalitetsjournalistik blivit tydligt för fler. Läs mer >> Läs hela studien hos Kantar >>

Se Web Summit i efterhand

Missade du megakonferensen Web Summit i Portugal? Nu har du chansen att se det bästa via en lång rad utlagda videoklipp på Facebook. Se Web Summit >> Du kan också se klipp från tidskriftskonferensen Fipp World Congress, som vi skrev om i senaste nyhetsbrevet. Se Fipp World Congress >>

I korthet

Facebook har öppnat för mer data om videovisningar.

Mittmedia testar med plusartiklar som är gratis första timmen, rapporterar Medievärlden.

I dag är mobilen internet, rapporterar Quartz.

Ny gemensam poddvaluta lanserad – stora aktörer med, skriver Resumé.

Hela Hälsinglands kunder får Aftonbladets e-tidning på köpet.

Metro kliver av Kia-index, rapporterar Dagens Media.