Nyhetsmedier ger annonser extra effekt

Etablerade medier ger annonser mer kraft och effekt än andra annonsmiljöer. Och det både i tryckt och digital form. Flera studier visar att reklam i redaktionella medier, t ex tidningar, uppmärksammas mer, känns mer trovärdig och når en mer kvalitativ räckvidd jämfört med andra kanaler. Allt detta uppmärksammas i den färska rapporten ”The power of context” från Newsworks. Dessutom visar rapporten att effekten av annonser i tryckta tidningar ökat sin effekt under senare år och att annonserna levererar allt fler nya kunder. Läs mer >>

Boka in TU:s analysdag den 25 jan 2018

Sätt bock i kalendern redan i dag för 2018 års upplaga av TU:s analys- och annonsdag. Nästa år anordnas dagen den 25 januari, kl. 13-17, på Helio Kungsholmen i Stockholm. Temat för dagen är hur data och analys kan stödja och utveckla den publicistiska affären. Och bland talarna finns medarbetare på Strossle, Expressen, Sifo Kantar och Aller media. Läs mer >>

Hushållen lägger allt mer pengar på medier

Sedan 2014 har hushållens utgifter för prenumerationer på digitala morgontidningar ökat med 260 procent, visar en färsk rapport från institutet för reklam- och mediestatistik IRM. Rapporten uppskattar att ett genomsnittligt svenskt hushåll i år kommer att köpa olika former av medier och medietjänster för 20 469 kr, en tillväxt på över 20 procent på tre år. Och det är framför allt på de digitala tjänsterna som hushållen lägger allt mer pengar. Allra mest pengar på medier spenderar personer mellan 35 och 54 år, rapporterar DN Kultur. Läs mer >> 

Amerikanska nyhetsmedier skickar 3,2 pushar per dag

Nyhetspushar handlar inte längre bara om breaking news. En ny studie från Tow Center for Digital Journalism visar att amerikanska medier skickar ut i genomsnitt 3,2 pushar per dag. Forskarna på Tow Center har gått igenom på 2 578 nyhetspushar skickade under tre veckor i juni och juli månad från 31 appar och 14 andra nyhetskanaler. Studien visar också att nyhetsmedier allt oftare skickar ut pushar som tillför sammanhang och detaljer till rapporteringen. Och att färre än 600 av de mottagna pusharna innehöll bilder, GIF:ar eller film. Endast två av de studerade medierna skickade ut någon form av bild eller film med alla sina pushar. Läs Nieman Labs sammanfattning >> eller hela rapporten >>

Nya Schibsted Future Report ute

Konstgjord intelligens, fördjupad kundinsikt, redaktörsstyrda algoritmer och ett växande antal unga som helst tar del av sina nyheter via rörlig bild är några av medietrenderna i årets upplaga av Schibsted Future Report. Rapporten behandlar även sammanhangets betydelse för den digitala annonsens effekt och svenska ungdomars tankar på hur den data de genererar används. De är t ex mindre villiga att dela med sig av uppgifter om sig själva i utbyte mot bättre tjänster och produkter än unga i Frankrike och Spanien. Läs Nieman Labs sammanfattning >> eller hela rapporten >>

Tips för tydligare presentation av nyckeltal

Hur presenterar man användardata och nyckeltal för redaktion och ledning på ett klargörande sätt? Analytikern Ryan Sholin föreslår några grundläggande teman hos Mediashift. De går i korthet ut på att kontextualisera, lyfta fram lärdomar och att anpassa sig till sin interna publik. Läs mer >> Antoaneta Nikolaeva, Aftonbladets analyschef, bloggar hos Inma om hur de identifierat rätt målgrupper med hjälp av data och visualiserat detta för övriga på redaktionen. Läs mer >>

Organisationen får inte tappas bort i digitala omställningen

Etablerade medier behöver lägga ner lika mycket kraft på att utveckla sina organisationer som på att utveckla sitt redaktionella innehåll. Det är en av de underliggande slutsatserna i medieprofessorn Lucy Kuengs 48-sidiga rapport ”Going digital – a roadmap for organisational transformation” från Reuters medieinstitut vid Oxfords universitet. Hon har bl a studerat Le Monde, Vox, Dagens Nyheter och Schibsted för att se hur de arbetar och organiserar sig för förändring, för att sammanföra journalistik och teknik samt för framtida utmaningar. Läs mer (pdf) >>

Fler svenskar använder play-tjänster

Fler än var fjärde, 27 procent, svensk mellan 9 och 99 år tittade på mediernas playtjänster dagligen under tredje kvartalet i år. Det är en uppgång med tre procentenheter eller 12,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Räckviddssiffrorna kommer från MMS aktuella rapport Trend & Tema 2017:3 och gäller play-tjänster hos t ex kvälls-, storstads- och lokalmedier samt public service-bolagen, rapporterar Dagens Media. Läs mer >>

I korthet

Mobilen fortsätter att växa starkt som annonskanal, enligt Warcs Global ad trends.

Tiden amerikaner lägger på Facebook minskar, uppger Dagens Analys.

Unga britter litar mindre på nyheter i sociala medier än i andra kanaler, enligt färsk Ofcom-rapport.

Användargenererat innehåll kan skada mediers trovärdighet, sammanfattar Journalism Research.

Washington Post testar att rapportera via olika meddelandeappar, bloggar Wan-Ifra.

Liten tillväxt på finska mediemarknaden, enligt Statistikcentralen.

Unga amerikaner och britter tittar mindre på ång-tv, enligt ny Group M-rapport.