Lyckade betalstrategier i Europa

Det finns ingen betalstrategi för redaktionellt innehåll som passar alla. Däremot finns det i Europa en lång rad lyckade lösningar som det går att inspireras av, visar en ny rapport från sajten Media Briefing. I den tittar man närmare på lösningarna hos 15 tidningar och mediebolag, bl a brittiska The Times, franska Mediapart och norska Schibsted. Den sistnämnda har, enligt rapporten, gått ifrån trafikfokus till analyser av vad som får gratisläsare att gå över till betalande. Långsiktigt går bolagets prenumerationssajter mot en medlemsmodell där icke-medlemmar inte kommer åt det mest intressanta materialet och går miste om extra-utbud. Läs mer >>

X, Y och Z – så når du unga

Generation X är nu medelålders. Det är gen Z som är de riktigt unga, 16-19 år. En ny studie från Millwardbrown visar att traditionella medier spelar en kanske oväntat stor roll i deras liv. Studien visar att gen Z ofta är öppna för utomhus- och tv-reklam. De är också positiva till innehållsmarknadsföring. Annonserna får gärna vara interaktiva, men de är benägna att hoppa över online-video. Läs mer >>

E-handel pressar priserna

Med 16% sjönk priserna på sällanköpsvaror mellan 2003 och 2015, visar nya siffror från Svensk handel. En av anledningarna till de lägre priserna är att det via nätet blivit lättare för konsumenterna att jämföra priser. Svensk handel spår att priserna fortsätter att sjunka och att antalet fysiska butiker kommer att minska, rapporterar Dagens handel. Läs mer >>

Under huven på ett bilköp

Studier har visat att ett aktivt bilköp – från idé till beslut – kan ta sex till tio veckor. En stor del av den första tiden går åt att jämföra biltester och andras erfarenheter. Aktuella brittiska studier har visat att det måste finnas en existerande relation mellan bil och köpare för att hamna på den korta lista över bilmärken och modeller som kunderna sedan jämför mellan. De visar också att nyhetsmedier är en av de mest intressanta kanalerna för att bygga just den relationen, skriver Newsworks. Läs mer >>

Hög tid att skicka in bidrag till Årets Dagstidning

Har du gjort årets bästa affär, den bästa kampanjen eller tänkt ut den bästa idén? Skicka då in ditt bidrag till Årets Dagstidning. Sista dag att skicka in bidragen är den 7 februari i år. Alla prisklasser och praktisk information finns på TU:s sajt. Läs mer >>

Vi tittar mindre på tv

Sedan 2010 har den genomsnittliga tiden vi, 3-99 år, tittar på tv per dag minskat från 166 minuter till 148 minuter 2016, visar ny statistik från mätbolaget MMS. Statistiken visar också att den dagliga räckvidden minskat till 64%. Däremot lägger vi mer tid på webb-tv och startar fler strömmar än tidigare. Läs mer >>

New York Times väljer läsaraffären

Läsarna och användarna är vägen framåt för New York Times del. Det visar den nya framtidsrapport som mediehuset publicerade härom veckan. I rapporten Journalism That Stands Apart skriver författarna uttryckligen att mediehusets affär är prenumerationsdriven och att man inte försöker maximera antalet sidvisningar. Målet är att nå ännu fler betalande prenumeranter över hela världen, inte bara i USA. Läs mer >>

KI: “Fortsatt ljust stämningsläge”

Konjunkturinstitutets barometerindikator  visar fortsatt på ett ljust stämningsläge bland både företag och hushåll. Indikatorn sjönk dock  något från 113,7 i december 2016 till 112 i januari i år. Men den ligger trots det betydligt över det historiska genomsnittet. Läs mer >>

I korthet

RAM räknar ut när reklam ökar annonsernas intäkt, rapporterar Dagens Analys.

Så använder danskar digitala medier, enligt ny rapport från DR medieforskning (pdf).

Ny rapport om värdet med reklaminvesteringar från World Federation of Advertisers – Resumé summerar.

Varför ändrar tidningar sin digitala betallösning? International Journal of Communication går djupt i frågan.

Minskad bokläsning bland vuxna, visar siffror från SCB

Tidningsreklam ökar aptiten på färskvaror, visar datakörningar skriver Die Zeitung.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.