Nieman Lab: Så blir medieåret 2018

Redan nästa år kommer konstgjord intelligens, AI, att spela påtaglig roll inom journalistiken. Det menar en av Nieman Labs mediespanare. Varje år frågar medieinstitutet Nieman vid Harvad universitetet en rad insatta personer om vad de tror om medieåret som kommer. Och förutom tankarna om AI:s utveckling så pekar de bl a på den ökade betydelsen av icke-vinstdrivande organisationers nyhetsarbete, om hur chatbotar och röststyrda tjänster kommer att påverka andra journalistiska uttrycksformer samt att utvecklingsprocesserna i växande omfattning kommer att uppfattas som cirkulära istället för linjära. Läs mer >>

Affären i centrum på TU:s analysdag 25 januari

På TU:s analysdag den 25 januari 2018 berättar Josefina Rickardt hur Expressen jobbar med marknads- och analysfrågor. Johan Lindgren följer upp med analysprocesserna inom Aller media och Strossles Fredrik Skeppstedt talar om hur rätt innehåll och annonser till rätt användare kan öka mediekonsumtionen och skapa högre intäkter. Dessutom berättar Victoria Svanberg från Nya Wermlands-Tidningen om långsiktigt ägande i en föränderlig bransch och om samarbetet med Karlstads universitet. Och så gräver Peter Callius, Kantar Sifo, fram de mest relevanta siffrorna för att förstå marknaden. Boka plats >>

3 typer av prenumeranter och varför de prenumererar

Tidigare i år presenterade American Press Institute en rapport om skälen till en tidningsprenumeration. Nu har API grottat djupare i sifforna och skapat tre prenumerationsarketyper. Den ena är de samhällsengagerade, vilka håller en tidning för att är intresserade av samhällsfrågor. Den andra typen är de sparsamma, som betalar för ett praktiskt värde. Medan den tredje präglas av ett undvikande engagemang och som inte alltid är så pigga på att betala för nyheter när det kommer till kritan. Enligt API visar de tre typerna på behovet av en flerstämmig prenumerationsstrategi. Läs mer >>

20 miljoner digitala prenumerationer globalt

Deloitte spår i sin årliga medie- och teknikprognos TMT Predictions att det totala antalet heldigitala nyhetsprenumerationer mot slutet av nästa år kommer att uppgå till 20 miljoner. Rapporten spår också att hälften av alla vuxna i de utvecklade länderna att prenumerera på två medietjänster som enbart är digitala 2018. Och i slutet av 2020 kommer antalet att ha fördubblats till fyra. Den absoluta majoriteten av dessa kommer att vara knutna till videotjänster. En annan prognos är att smartmobilanvändarna kommer att använda till sina mobiler i genomsnitt 65 gånger per dag 2023, vilket är en ökning med 20 procent från 2018. Läs mer >>

Native-annonsering viktig del i affärsmodellen för nyhetsmedier

Rapporten ”Native Advertising Trends in News Media 2017” visar att vartannat medium, som deltagit i rapportens undersökning, beskriver native-annonsering som mycket viktig för verksamhetens ekonomi. Ett av exemplen som lyfts fram i rapporten är Helsingborgs Dagblad och dess samarbete med kommunen. Danske Medier sammanfattar rapporten. Läs mer >>

Ny studie om stärkt trovärdighet för medier

Att skriva om varför och hur en publicering gjorts är ett par av de idéer som en studie vid Center for Media Engagement vid universitetet i Austin framgångsrikt testat för att se om det stärker onlinemediers trovärdighet. Läs mer >>

Unga britter lägger mer tid på print än online

Färska siffror från brittiska räckviddsundersökningen NRS och Comscore visar att unga personer, 18-34 år, ägnar den tryckta tidningen nästan dubbelt så mycket tid som åt nyheterna online. Siffrorna presenteras i tidskriften Journalism Studies, vilket bl a sajten Journalism sammanfattar. Läs mer >> Eller läs hela rapporten >>

TU Marknadsinsikt tar julledigt

Det är årets sista TU Marknadsinsikt. Nästa nyhetsbrev kommer den 8 januari 2018. God jul och gott nytt år!

I korthet

Så jobbar DN med den digitala prenumerationsaffären, Inma sammanfattar ett webbinar med Peter Wolodarski.

Landsortspressens annonsintäkter ökade med nästan 14 procent i november, visar aktuella siffror från Mediebyråbarometern.

Aftenpostens Siri Holstad Johannessen bloggar hos Inma om organisationens hybridmodell av betallösning.

New York Times skär ner på antalet gratisartiklar för att öka prenumerationsgraden, rapporterar Bloomberg.

Utvecklingen inom AI är långsammare än många tror, skriver MIT Technology Review.

Amerikanska The Journal Media News Group har utvecklat nytt intressant verktyg för att mäta journalistiskt genomslag, rapporterar CJR.

Mer trafik till mediesajter från Google än Facebook, rapporterar Recode.

Tillit är grunden för digitala mediers affär, ny rapport från Reuters och Digital Content Next.