Se upp med varumärken på kommersiell plats i samband med OS

TU har fått flera frågor om annonsering i samband med vinter-OS som inleds i veckan. Och vill därför påminna om att det inte är tillåtet att använda skyddade varumärken – de olympiska ringarna, emblem, maskotar med mera – som är kopplade till vinter-OS på kommersiell plats. Läs mer >>

Ökad försiktighet med data

Internetanvändarna blir allt mer medvetna och försiktiga när det gäller den data de ger ifrån sig. Det menar Kantar TNS i sin nya rapport “Connected Life 2018: Förtroende i en uppkopplad värld”. Kantars rekommendation är att tydligt visa vad användarna vinner på datautbytet, handla på ett sätt som skapar trovärdighet och att själv ställa sig de etiska frågorna. Rapporten bygger på studier från 56 länder, av 70 000 personer och fler än 100 djupintervjuer. Läs mer >>

Breakit: Facebook drar in 1,3 miljarder i Sverige

Facebook ökade sina totala intäkter med 47 procent i fjol. Men hur mycket bolaget ökade eller omsätter på den svenska marknaden är svårare att mäta. Sajten Breakit uppskattade i förra veckan Facebooks svenska intäkter till 1,34 miljarder kronor 2017. Det skulle i sin tur betyda att Facebooks svenska intäkter ökade med 34 procent, jämfört med 2016. Läs mer >>

”Sponsored post” godtagbar reklammarkering

Reklammarkeringen ”sponsored post” kan vara en godkänd reklammarkering och i enlighet med marknadsföringslagen. Den slutsatsen kan dras ur förra veckans dom i det omtalade ”Kissie”-målet från Patent- och marknadsdomstolen. Domstolen noterar att det inte finns något krav på att marknadsföring måste innehålla ett visst enskilt begrepp som reklammarkering, men att det måste framgå både tydligt och tidigt. Läs mer >>

Kombination effektivare än heldigitalt

En kombination av olika mediekanaler är alltid starkare än en heldigital kampanj. Det både vad gäller att nå målgruppen och marknadseffekter. Det skriver Peter Callius och Niklas Ekman med flera från Kantar media i rapporten ”Is there a cyborg future for print in today’s programmatic big data scosystem?” (2017). De skriver också att etablerade medier har en stark konkurrensfördel igenom att kunna koppla samman både on- och offline. Läs mer >>

Nästan alla unga kollar nyheter i sociala medier

91 procent av de unga, 16-25 år, som forskarna vid Göteborgs universitet intervjuade tog del av nyheter via sociala medier. Och 44 procent var dagliga användare. Främsta skälet till att de läser nyheterna i de sociala kanalerna var deras redan etablerade vana av att nyttja sociala medier, sammanfattar Journalism Research. Läs mer >>

Liten skillnad på höger och vänster

En helsidesannons når klart större uppmärksamhet än en halvsides. Högersidor är måttligt lättare att minnas för konsumenterna än vänstersidor. Och bildorienterade annonser fungerar ofta bättre än uttalade prisannonser. Det är några av resultaten av RAM och Newsworks studie av annonseffektiviteten i brittiska tidningar. Newsworks Jessie Sampson bloggar om några av resultaten hos Inma. Läs mer >>

Allt viktigare att bli vald

Tidigare har nyhetsmedier fungerat som en livsmedelsbutik. De har erbjudit alla produkter ett hushåll kan behöva, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal i ett inlägg hos Digital Content Next. I dag fungerar den här butikstanken bäst för de stora spelarna. För de mindre är en möjlig framtidsväg att bli utvald. Baekdal skissar en framtid där medier fungerar mindre som butiker och mer som den produkt eller som leverantör av den vara som konsumenten aktivt väljer. Läs mer >>

Poddtips: Så jobbar DN med digitala prenumerationer

Anna Åberg Hellsén, chef DN.se, gästade nyligen Jonas Nordling och SJF:s podd. Där berättade hon mer om Dagens Nyheters arbete med digitala prenumerationer, konvertering och hur en digital affärsmodell fungerar i det dagliga redaktionella arbetet. Lyssna nu >> Betallösningar är också ämnet för Recodes podd med Peter Kafka och Nick Thomson på Wired. Lyssna nu >>

I korthet

Googles nya version av Chrome går live 15 februari, skriver Exchange Wire.

78 procent av de tyska tidningshusen ser betallösningar som centrala eller avgörande, visar ny rapport.

Fokus på målgrupp ökar annonsintäkter hos norska Klassekampen, rapporterar M24.

Schibsted lanserar nytt annonsverktyg, skriver Dagens Media.

Facebook prioriterar lokala nyheter, uppger Recode.

Mittmedias Reacher fyller ett år, Thomas Sundgren bloggar om ettåringen på Medium.

Google låter användarna stänga av retargeting-funktion, rapporterar Warc.

Dagens Nyheter och Bauer Media startar poddar tillsammans, skriver Sveriges Annonsörers poddindex.

Google lanserar en lokal nyhetsapp – och det finns problem, spår Vanity Fair. Och mer om Bulletin hos Google.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.