Redaktionella medier effektivare än sociala

Konsumenter har lättare att komma ihåg annonser i redaktionella nyhetsmedier än annonser i sociala medier, visar en ny studie från brittiska Newsworks och Association for Online Publishing. Enligt den nya studien hade konsumenterna avgjort lättare att minnas ord och detaljer från annonser i redaktionella medier än från samma annonser i sociala medier. Läs mer >>

Läsarna viktig hörnsten i affären

I morgondagens nyhetsaffär utgör läsar- och användartintäkter den kanske viktigaste hörnstenen. Och det är intäkter som i hög grad drivs framåt via användarengagemang. Så lyder ett par av slutsatserna i Tow Center for Digital Journalisms färska rapport ”Guide to Audience Revenue and Engagemant”, vilken bygger på samtal med medarbetare hos Pro Publica, Slate, The Intercept med flera. Läs rapporten >> eller CJR:s sammanfattning >>

Fler än 6 av 10 norrmän prenumererar på en tidning

Norska TU, Mediebedriftenes Landsforening, presenterade i förra veckan en rapport om den norska marknadens betalningsvilja för nyheter. Rapporten visar att 62 procent av norrmännen har minst en form av tidningsprenumeration. Och att hälften av dem som inte prenumererar uppger gratis tillgång till nyheter som en av orsakerna till att inte prenumerera. Bara 5 procent av icke-prenumeranterna svarar att de inte är intresserade av det tidningarna skriver om. Studien bygger på en webbenkät bland 1 054 norrmän över 18 år. Läs mer >>

Frukostmöte: 9 faktorer för mer nöjda annonsörer

Vad driver kundlojalitet hos annonsörer? Hur bör mediehusen jobba för att nå sin största säljpotential? Kombinat Sälj och Media med tjänsten Voice of Customer, bjuder in TU:s medlemmar till frukostmöte den 3 maj 2018. Seminariet lägger tyngden på de faktorer som skapar kundlojalitet hos annonsörer. Läs mer >>

Fokus på lokala medier och innovation i nytt mediestöd

I förra veckan presenterade regeringen och samtliga riksdagspartier utom SD ett förslag till mediestöd. I förslaget ingår ett nytt stöd för journalistik i områden som är svagt bevakade. Samtidigt vidareutvecklas det existerande och teknikneutrala innovations- och utvecklingsstödet samt höjs och förlängs drifts- och distributionsstöden. Läs mer >> 

Så berättar nordiska mediehus med data

De stora nordiska nyhetsorganisationerna jobbar i dag aktivt med datavisualisering i det dagliga nyhetsarbetet, visar en ny artikel i Nordicom Review. Artikeln visar därtill att expertkunskap, utvecklingsvana, prio på mobilen och förmågan att lyssna till användarrespons är viktiga framgångsfaktorer. Läs mer >> 

Tillväxten för annonsblockerare har stannat av

Drygt 42 procent av alla svenskar i åldrarna 16-80 år läser morgonpress en genomsnittlig dag. 17 procent läser en gratisutdelad lokaltidning och 15 procent en kvällstidning. Det är några av siffrorna ur senaste räckviddsrapporten från Kantar Sifo. Orvesto Konsument 2017:3 visar också att tillväxten av annonsblockerare stannat av. Var fjärde svensk använder annonsblockerare i sin dator, mobil eller platta. Det är i nivå med föregående Orvesto-mätning. Läs mer >>

Konsten att förstå var prenumeranterna finns

Norska Aftenposten har sedan förra året testat en ny modell för att förutspå sannolikheten för att registrerade och inloggade läsare ska teckna en prenumeration. Resultaten pekar mot att visa läsargrupper är tre till fem gånger mer sannolika att teckna en prenumeration är genomsnittet. Det är grupper som nu kan mötas med riktade erbjudanden, rapporterar Nieman Lab. Läs mer >> Och hos Inma bloggar Siri Holstad Johannessen och Tor Marius Espedal mer om hur Schibsted jobbar med sina prenumerationserbjudanden. Läs mer >> 

5 tips för vassare analyser

Lägg krutet på nyckeltal, håll dig till nyckeltal med i förväg uppsatta mål, skippa det normala och förväntade, ratta rätt nyckeltal till rätt mottagare och förklara din data. Det är Avinash Kaushiks, Google, fem tips på bloggen Occam’s Razor för ett mer strategiskt och framgångsrikt nyttjande av data. Läs mer >>

I korthet

Trender och möjligheter med prenumerationer inom e-handel, ny rapport från McKinsey.

10 USD/månad är mediankostnaden för digitala prenumerationer i USA, enligt ny rapport från American Press Institute.

Strossle har släppt en guide för effektivare prenumerationsförsäljning.

Hur långt är ett bra A/B-test? Mail Chimp har ett förslag.

Intresset för vad grannen fick för huset ger prenumeranter för Mittmedia, berättar Robin Govik på Medium.

Facebook ändrar räknesätt, vilket kan påverka den organiska räckvidden.

Danska TV Midvest pausade Facebook – så gick det.

Deloitte Insights resonerar om blockkedjeteknikens drivkrafter, utmaningar och möjligheter.

Inma har släppt rapporten News Media Outlook 2018.

Nytt nummer ute av The Journal of Media Innovation.

Vilket pris sätter man på native-annonser? News Media Alliance tipsar.