Starkt varumärke ger säljeffekt

Experterna inom marknadsföring, Peter Field och Les Binet, manar till snabb ombalansering av budgetfokus. Från en inriktning på kortsiktiga aktiviteter till långsiktigt varumärkesbyggande. Det gör duon i sin färska rapport Effectiveness in context, vilken släpptes nu i oktober och finns tillgänglig via Youtube. I sin dragning utvecklar de sin numera klassiska tumregel om 60 procent till varumärkesbyggande och 40 procent till säljstödjande aktiviteter. Deras råd till marknadsförare är bland annat att öka investeringarna i varumärkesbyggande medier, att analysera noga vart pengarna ska gå och hitta rätt balans.

Underbart är kort (för nyhetsbrev)

Ett tillfälligt nyhetsbrev, till exempel knutet till ett stort publikt evenemang, ger störst effekt om det når engagerade mottagare. Flexibilitet och genomtänkt agerande efter relevant användarrespons kan lyfta effekten ytterligare. Det är några av de lärdomar det kanadensiska tv-bolaget CBC gjorde via sitt tillfälliga nyhetsbrev i samband med det brittiska prinsbröllopet i våras, vilket Lenfest Institute studerat. På tal om nyhetsbrev visar en analys från Radicati-gruppen på vikten av att rikta utskicken till rätt publik, skriver Emarketer.

Effektiva sätt att samla in epost-adresser

Nyhetsbrev via epost bygger lojalitet och korrelerar starkt med konvertering till prenumeration. Därför har American Press Institute samlat en rad strategier för insamling av epostadresser, som bevisligen fungerat på den amerikanska marknaden – alla är dock inte rakt av GDPR-kompatibla. Bland annat nämns anmälningsverktyg på sajten, Facebook-grupper och ompaketering av innehåll.

Små förändringar ger resultat på sista raden

Meningen ”Fortsätt läsa din artikel som medlem i WSJ” ökade konverteringen med 37 procent hos Wall Street Journal. I en bloggpost hos Inma går Peter Gray, WSJ, igenom hur tidningen skruvat och vänt på både stora och små detaljer för att öka konverteringen. Det handlar till exempel om att tydligt och enkelt berätta att prenumerationen kan sägas upp samt att alla plattformar hänger ihop.

Beteende säger mer än generation

För mediebolag är det inte längre meningsfullt att dela in användarna i generationer som efterkrigsgenerationen och generation X, skriver författarna till en ny Deloitte Insights-rapport. Författarna menar att vi i dag tack vara all data kan klustra användarna bättre utifrån hur de beter sig och vilka medietjänster de använder. Det skapar större förutsättningar för att skapa en långvarig relation och skräddarsydd kundupplevelse.

Rapport om första steg mot betalstrategi

Amerikanska lokalpressorganisationen Local Media Association har tagit fram en rapport med fyra fallstudier för mindre aktörer som funderar på att lansera en betallösning. De tittar bland annat på betydelsen av datadriven kundinsikt och att lösningen ständigt ligger i beta-läge. Konsultbyrån Innovation tangerar samma ämne i rapportdelen ”How to migrate from ads to reader revenue”.

Framgångar med inlästa artiklar

Danska nyhetssajten Zetland, som satsar på granskade och förklarande journalistik, har nått stora framgångar med inläsningar av sina långa artiklar, skriver Medietrends. Och samma framgångar verkar en rad anglosaxiska nyhetsredaktioner, som Financial Times och Bloomberg, nå när de läser in korta artiklar. Hos den senare har antalet genomsnittliga lyssningar per besök i appen ökat starkt och är nu näststörsta medieslag efter live-tv. Vad gäller Zetlands artiklar så gick lyssningen där från 0 till 60 procent på ett år.

Nyheter i korthet



Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.