Kerstin Brunnberg, Claes de Faire och Eva Hamilton är tre av de totalt 13 personer som sitter i juryn för 2017 års upplaga av branschorganisationen TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. Juryn är med och bestämmer vilka medier som ska vinna priser i Årets Dagstidnings sex olika prisklasser. Det är Årets Dagstidning – Helhetspriset, Årets Affär, Årets Idé, Årets Kampanj, Årets Redaktion och så årets nya pris Årets Ljud & Bild. Vinnarna presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 4 april 2017.

– Vi är verkligen glada över att få presentera en så namnkunnig och insatt jury till Årets Dagstidning. Den representerar kunskap från olika delar av landet och från olika delar av mediebranschen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Prisutdelningen föregås av en branschdag med en rad inhemska och utländska talare. All information om hela evenemanget Årets Dagstidning 2017 kommer att publiceras löpande på TU:s sajt (tu.se) och av mediepartnern Dagens Media.

Varje tävlingsklass har en egen jurygrupp. Denna grupp utser tre nominerade i varje tävlingsklass och en vinnare. Samtliga ledamöter ingår dessutom i juryn för Årets Dagstidning – Helhetspriset.

Helhetspriset:

  • Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio, ordförande
  • Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden
  • Cecilia Beck-Friis, vd Rayvr
  • Niclas Breimar, vd och rektor Poppius journalistskola
  • Daniel Collin, vd mediebyrån MEC
  • Unn Edberg, vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Anders Eriksson, vd Sveriges Annonsörer
  • Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare
  • Eva Hamilton, tidigare vd Sveriges Television
  • Lena Larsson, vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen Local Media
  • Anna Rastner, programchef Bonnier Broadcasting
  • Frippe Stenberg, varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

Årets Redaktion och Årets Ljud & Bild (nytt!):

  • Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden, ordförande
  • Niclas Breimar, vd och rektor Poppius journalistskola
  • Unn Edberg, vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Lena Larsson, vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen Local Media

Årets Kampanj och Årets Affär:

  • Anna Rastner, programchef Bonnier Broadcasting, ordförande
  • Anders Eriksson, vd Sveriges Annonsörer
  • Frippe Stenberg, varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

Årets Idé:

  • Cecilia Beck-Friis, vd Rayvr, ordförande
  • Daniel Collin, vd mediebyrån MEC
  • Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare
  • Eva Hamilton, tidigare vd Sveriges Television

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se