Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala annonsförsäljning med 1,8 procent. Det medan landsortspressen i sin tur ökade med 9,4 procent. Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sveriges annonsbarometer. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

– Förra årets sista kvartal var det fjärde i rad där morgonpressens samlade annonsintäkter ökade i de digitala kanalerna. Och för landsortspressens del har vi inte noterat så här starka tillväxttal sedan slutet av 2015, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU – Medier i Sverige.

Under fjärde och sista kvartalet i fjol ökade morgonpressen sina totala digitala annonsintäkter med 5 procent, jämfört med samma period föregående år. Landsortspressen utvecklades starkare än storstadspressen under kvartalet. För landsortspressens del ökade de digitala annonsintäkterna med 14,7 procent, medan de minskade med 3,1 procent för storstadspressen.

Storstads- och landsortspressens totala annonsintäkter från de tryckta tidningarna uppgick 2017 till 3,2 miljarder kronor. Det är en minskning på 12,7 procent, jämfört med 2016.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år (jämförbara titlar). Källa: TU

Digitala annonsintäkter Q4 2017 Förändring Helår 2017 Förändring
Mnkr % Mnkr %
Storstadspress 137 -3,1 456 1,8
Landsortspress 135 14,7 410 9,4
Morgonpress totalt 272 5,0 867 5,3

 

TU:s annons- och internetbarometer görs i samarbete med TU:s medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik.

Kontakt:

Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU, tobias.lindberg@tu.se

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.