Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 8,2 procent under tredje kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Storstadspressens annonsintäkter ökade 8,9 procent, medan landsortspressen ökade med 7,4 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar.
– Den digitala tillväxt som vi såg under föregående kvartal har fortsatt och dessutom förstärkts under tredje kvartalet. För storstadspressens del har vi inte sett lika höga och positiva tillväxttal sedan början av 2016, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.
Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med 8,7 procent, jämfört med samma period i fjol. Det är ett mindre tapp än under tidigare kvartal.
Morgonpressens digitala annonsintäkter
Miljoner kronor netto, förändring i procent (jämförbara titlar) jämfört med föregående år. Källa: TU
Digitala annonsintäkter | Q3 2017 | Utveckling | Ackumulerat 2017 | ||
Mnkr | % | Mnkr | |||
Storstadspress | 101 | 8,9 | 320 | ||
Landsortspress | 90 | 7,4 | 275 | ||
Morgonpress totalt | 191 | 8,2 | 595 |
TU:s internetbarometer görs i samarbete med TU:s medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, och redovisar morgonpressens digitala nettointäkter, jämförbara titlar.
Kontakt:
Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU, tobias.lindberg@tu.se