Uppdaterad 5 sept
Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 5,5 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med motsvarande period i fjol. Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 23,5 procent, medan storstadspressens minskade med 10,7 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar.
Morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta tidningen minskade under andra kvartalet med cirka elva procent, även det jämfört med motsvarande period i fjol.
MORGONPRESSENS DIGITALA ANNONSINTÄKTER ANDRA KVARTALET 2018
Digitala annonsintäkter | Q2 2018 | Utveckling | Ackumulerat 2018 | Utveckling |
Mnkr | % | Mnkr | % | |
Storstadspress | 100 | -10,7 | 197 | -10 |
Landsortspress | 124 | 23,5 | 211 | 13,9 |
Morgonpress totalt | 224 | 5,5 | 407 | 1 |
Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. TU:s annons- och internetbarometer görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och redovisar morgonpressens digitala annonsintäkter netto, jämförbara titlar.
Kontakt: Tobias Lindberg, chefsanalytiker, tobias.lindberg@tu.se