Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.
Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med cirka 13 procent under första kvartalet 2018, jämfört med samma period i fjol.
Morgonpressens digitala annonsintäkter, kvartal 1 2018
Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU
Digitala annonsintäkter | Q1 2018 | Utveckling |
Mnkr | % | |
Storstadspress | 97 | -9,2 |
Landsortspress | 86 | 2,5 |
Morgonpress totalt | 183 | -4,1 |
TU:s annonsbarometer görs i samarbete med TU:s medlemmar och Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, och redovisar morgonpressens annonsintäkter netto, jämförbara titlar.
Kontakt:
Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU, tobias.lindberg@tu.se