”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen.
Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare.
Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte.
Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad.
TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner – tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse.
– Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi – och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige.
TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation.
Rekommendationen kan hämtas här.
Kontakt:
Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se