Ståndpunkt

Ståndpunkt

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Ståndpunkt

TU arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. TU kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten och påverkar politiker och allmänhet i frågor som är av avgörande betydelse för mediebranschen – och därmed för vår demokrati.  Vi verkar för att påverka beslutsfattare för att de ska fatta beslut och genomföra förändringar som är bra och viktiga för våra medlemmar och deras medarbetare. Här kan du läsa mer om vad vi tycker i olika frågor.

Våra pressmeddelanden finns här.

Skatteregler slår mot nordiska medier

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Danmark, Norge, Finland och Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar vd:arna för de nordiska branschorganisationerna regeringarna i respektive land att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

läs mer

Slutbetänkandet SOU 2018:61 Ju2018/04023/Å

Rättssäkerhetsgarantier vid användning av vissa hemliga tvångsmedel Medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige (TU) har getts tillfälle att yttra sig över rubricerat betänkande och har följande synpunkter. Sammanfattning Enligt TU:s mening är det av...

läs mer

Ny, reviderad rapport om digitalmoms

TU har tagit fram en rapport “Mervärdesskatt på digitala tidningar” om hur en sänkning av digitalmomsen skulle kunna genomföras lagtekniskt. Vi har nu uppdaterat rapporten i en tredje upplaga som fångar upp de senaste besluten från EU och Ekofinrådet.

läs mer

Den viktiga balansen mellan offentligt finansierade medier och privatägda

Konkurrensen mellan de privatägda medierna och public service har under en lång följd av år berikat den svenska mediemarknadens publicistiska utbud. Men som den här rapporten visar är det inte bara public service som behöver rimliga förutsättningar. Det gör även de privata medier som på ort och ställe informerar om vad som händer lokalt, granskar makthavare och bedriver debatt.

läs mer

TU välkomnar nytt besked om sänkt moms

Momsen på digitala tidningar blir nu möjlig att sänka till sex procent den 1 juli 2019. Det bekräftar finansdepartementet i dag. Medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige välkomnar beskedet. - Det här är ett glädjande besked. Helst hade vi förstås sett...

läs mer

Skatteregler slår mot nordiska medier

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Danmark, Norge, Finland och Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar vd:arna för de nordiska branschorganisationerna regeringarna i respektive land att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

läs mer

Slutbetänkandet SOU 2018:61 Ju2018/04023/Å

Rättssäkerhetsgarantier vid användning av vissa hemliga tvångsmedel Medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige (TU) har getts tillfälle att yttra sig över rubricerat betänkande och har följande synpunkter. Sammanfattning Enligt TU:s mening är det av...

läs mer

Ny, reviderad rapport om digitalmoms

TU har tagit fram en rapport “Mervärdesskatt på digitala tidningar” om hur en sänkning av digitalmomsen skulle kunna genomföras lagtekniskt. Vi har nu uppdaterat rapporten i en tredje upplaga som fångar upp de senaste besluten från EU och Ekofinrådet.

läs mer

Den viktiga balansen mellan offentligt finansierade medier och privatägda

Konkurrensen mellan de privatägda medierna och public service har under en lång följd av år berikat den svenska mediemarknadens publicistiska utbud. Men som den här rapporten visar är det inte bara public service som behöver rimliga förutsättningar. Det gör även de privata medier som på ort och ställe informerar om vad som händer lokalt, granskar makthavare och bedriver debatt.

läs mer

TU välkomnar nytt besked om sänkt moms

Momsen på digitala tidningar blir nu möjlig att sänka till sex procent den 1 juli 2019. Det bekräftar finansdepartementet i dag. Medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige välkomnar beskedet. - Det här är ett glädjande besked. Helst hade vi förstås sett...

läs mer

Pin It on Pinterest