I Sverige och många andra EU-länder omfattas tidningar och böcker av en reducerad momssats. Det för att främja läsande, kvalitetsjournalistik och demokratisk debatt. I Sveriges fall är momsen sex procent i stället för 25 procent. Men den lägre momssatsen gäller bara för tryckta tidningar, tryckta böcker och ljudböcker på cd eller dvd. Momsen på digitala versioner av samma tidningar och böcker är 25 procent. Det betyder att momsen på läsning, samhällsdebatt och nyhetsförmedling fyrdubblas i takt med att de digitaliseras och görs åtkomliga för en större allmänhet än någonsin i historien.
Anledningen till att digitala publikationer beskattas med hela 25 procent är EU:s momsregler, som förbjuder medlemsstaterna att tillämpa reducerad moms på så kallade digitaliserade produkter. Det är något som TU, som representerar mediebranschen, argumenterat emot under en lång följd av år. Faktum är att Sverige tillsammans med Danmark och Kroatien har EU:s näst högsta digitalmoms. Bara Ungern ligger högre.
Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare Dagens Nyheter: ”Momsfrågan är en tickande bomb för Mediesverige”.
Läs vad några ytterligare publicister tänker kring frågan och hämta mer fakta: Digitalmomsen (pdf).