Medieskatt

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. Här verkar TU för rättvisa och konkurrensneutrala förutsättningar.

 

Ny, reviderad rapport om digitalmoms

TU har tagit fram en rapport ”Mervärdesskatt på digitala tidningar” om hur en sänkning av digitalmomsen skulle kunna genomföras lagtekniskt. Vi har nu uppdaterat rapporten i en tredje upplaga som fångar upp de senaste besluten från EU och Ekofinrådet.

läs mer

TU välkomnar nytt besked om sänkt moms

Momsen på digitala tidningar blir nu möjlig att sänka till sex procent den 1 juli 2019. Det bekräftar finansdepartementet i dag. Medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige välkomnar beskedet. - Det här är ett glädjande besked. Helst hade vi förstås sett...

läs mer

TU uppmanar regeringen att agera för sänkt digitalmoms

Branschorganisationen TU – Medier i Sverige uppmanar i dag regeringen att tydligt verka för en teknikneutral moms på nyheter under det möte Europas finans- och ekonomiministrar håller den 25 maj inom EU:s råd för ekonomiska och finansiella frågor. Därför lämnar TU i...

läs mer

Opinion

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, tf vd
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se

Pin It on Pinterest