Public service

TU tycker om public service – till skillnad från vad många tror. Vi anser att public service-verksamheten har en viktig och i vissa fall omistlig roll i det svenska medieutbudet. Men public service-uppdraget måste definieras tydligare. Och man måste komma ihåg att vad det handlar om är en offentligt finansierad verksamhet som konkurrerar med fria medier. Därför måste man – i synnerhet när man överväger att utvidga public service till nya verksamheter – vara vaksam så att man inte undergräver förutsättningarna för andra medier att verka.

 

Public service-propositionen 2019

Regeringen har nu lagt fram sin public service-proposition. Förslagen i propositionen anger de villkor och riktlinjer för den verksamhet som ska bedrivas av programföretagen Sveriges Radio (SR), Sveriges Television (SVT) och Utbildningsradion (UR) under den kommande tillståndsperioden 1 januari 2020 – 31 december 2025.

läs mer

Den viktiga balansen mellan offentligt finansierade medier och privatägda

Konkurrensen mellan de privatägda medierna och public service har under en lång följd av år berikat den svenska mediemarknadens publicistiska utbud. Men som den här rapporten visar är det inte bara public service som behöver rimliga förutsättningar. Det gör även de privata medier som på ort och ställe informerar om vad som händer lokalt, granskar makthavare och bedriver debatt.

läs mer

Opinion

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Pin It on Pinterest