Etik och trovärdighet
I en tid då olika aktörer försöker undergräva allmänhetens tilltro till de etablerade medierna är det viktigt för oss att förklara vad TU och medier gör och varför. TU har bl a bedrivit en treårig informationskampanj om medier och trovärdighet.
Därför hänger medier inte ut misstänkta brottslingar
Metros artikel om en sajt som hänger ut brottslingar och deras offer har mötts av starka reaktioner. Medierna misstänks numer för att mörka. Vårt svar är tydligt. Vi tar hänsyn, vi dömer inte, skriver TU – Medier i Sveriges vd Jeanette Gustafsdotter i Metro.
Vi dömer inte, vi pixlar
Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Det tar vi på största allvar. Men min tro på mediernas och journalistikens oberoende och på pressetiken är bergfast. Därför lanserar mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige i dagarna en...
Ny kampanj om mediers trovärdighet
I dag inleder mediehusens branschorganisation TU en ny treårig kampanj om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare. Kampanjen startar med debattartiklar och annonser i dagstidningar över hela landet. ”Var femte svensk nyhetskonsument...
Aktuellt: ”Vi dömer inte, vi pixlar”
Medier sätter sällan ut namn och bild på en brottsmisstänkt person. Varför inte? För att det är brottet som är nyheten. Inte vilken religion, sexualitet eller politisk hemvist den misstänkte har.
Intresserad av pressetik?
Den svenska tryck- och yttrandefriheten innebär en mycket vidsträckt frihet för tidningar och andra medier att framföra vilka åsikter de vill och att föra ut de nyheter de anser intressanta.