Tryck- och yttrandefrihet – en av TU:s viktigaste uppgifter
En av demokratins grundpelare är tryck- och yttrandefriheten som är reglerad i den svenska grundlagen.
Det är lag på att vi ska ha tryckfrihet och yttrandefrihet i Sverige. Här har yttrandefriheten och särskilt tryckfriheten starkare traditioner och bättre stöd i lagstiftningen än i de flesta länder. Stödet är förankrat i grundlag; i Regeringsformen och i Tryckfrihetsförordningen (TF), som har mer än 200-åriga traditioner, samt i Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) från början av 1990-talet. Det betyder att massmedier och medborgare har stor frihet att framföra vilka åsikter de vill.
Några hörnstenar i lagstiftningen är offentlighetsprincipen, meddelarskyddet, förbudet mot censur, den ansvarige utgivarens unika ställning och den speciella tryckfrihetsprocessen.
Offentlighetsprincipen innebär att allmänna handlingar hos myndigheter och allmänna organ är offentliga. Den ger varje medborgare rätt till insyn i alla de dokument som kommer in till eller upprättas hos myndigheterna.
Meddelarskyddet innebär att tidningarnas källor - personer eller dokument som ger underlag för artiklar - inte får avslöjas och inte heller efterforskas av myndigheterna.
Grundregeln för svensk yttrandefrihet är över huvud taget att allt får sägas och allt får skrivas. De undantag som finns gäller t ex upplysningar eller påståenden som kan äventyra landets säkerhet eller utsätta enskilda människor för förtal. Tryck- och yttrandefrihetssystemet bygger på frihet under ansvar. Förhandscensur är uttryckligen förbjuden och av den som väljer att publicera någonting kan ansvar endast utkrävas i efterhand.
För massmediepubliceringar skall det finnas en ansvarig utgivare som ensam bär det rättsliga ansvaret för vad som publiceras, både i redaktionell text och i annonser.
Ansvar för tryckfrihetsbrott kan utkrävas endast i en särskild tryck- eller yttrandefrihetsprocess, där en lekmannajury avgör skuldfrågan. Det är endast i detta sammanhang som jury används i Sverige och avsikten är att ge massmedierna ett extra skydd mot alltför formalistiska bokstavstolkningar av lagen.
Marknadsföring och upphovsrätt för medieföretag 14 november 2023
Vad gäller egentligen i medieföretagens kommersiella verksamhet och vad är egentligen schysst marknadsföring? Behöver ni tänka på upphovsrätten och om ni vill använda bilder i er marknadsföring vad skall vi tänka på? Vad skyddas enligt upphovsrätten och vem har...
Kurs i ansvarigt utgivarskap den 3 oktober 2023
Kursen vänder sig främst till personer som är ansvarig utgivare/ställföreträdande utgivare eller står i begrepp att få ett sådant uppdrag eller behöver fördjupad kännedom om frågorna.
Offentlighetsprincipen, sekretessen och meddelarskyddet
TU håller utbildning 6 september för medlemmarna och deras medarbetare. Få kunskap om vad som gäller för offentlighetsprincipen, sekretessen och meddelarskyddet.
Morgonpressens läsaraffär bromsar in – annonsaffären minskar
De ekonomiskt kärva tiderna satte avtryck i morgonpressens resultat under 2023 års första kvartal och de totala intäkterna minskade med 1 procent.
Läsaraffären står still – annonsaffären backar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 1 procent under 2023 års första kvartal.
Marknadsföring och upphovsrätt för medieföretag 14 november 2023
Vad gäller egentligen i medieföretagens kommersiella verksamhet och vad är egentligen schysst marknadsföring? Behöver ni tänka på upphovsrätten och om ni vill använda bilder i er marknadsföring vad skall vi tänka på? Vad skyddas enligt upphovsrätten och vem har...
Kurs i ansvarigt utgivarskap den 3 oktober 2023
Kursen vänder sig främst till personer som är ansvarig utgivare/ställföreträdande utgivare eller står i begrepp att få ett sådant uppdrag eller behöver fördjupad kännedom om frågorna.
Offentlighetsprincipen, sekretessen och meddelarskyddet
TU håller utbildning 6 september för medlemmarna och deras medarbetare. Få kunskap om vad som gäller för offentlighetsprincipen, sekretessen och meddelarskyddet.
Morgonpressens läsaraffär bromsar in – annonsaffären minskar
De ekonomiskt kärva tiderna satte avtryck i morgonpressens resultat under 2023 års första kvartal och de totala intäkterna minskade med 1 procent.
Läsaraffären står still – annonsaffären backar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 1 procent under 2023 års första kvartal.