Ny värld av val för digitala konsumenter
Tittandet på strömmad tv fortsätter att öka, kunderna förväntar sig alltmer av betal-tv, unga och äldres mediekonsumtion närmar sig varandra och personlig data upplevs bara mer och mer privat. Det visar Deloittes nya rapport ”Technology, Media & Telecommunication” om de amerikanska mediekonsumenternas vanor. Rapporten går också in på de nya vanornas effekter för de digitala medierna. Läs mer >>
Fokus på affärsutveckling under Årets Dagstidning
Framtidstro, utveckling av annonsaffären samt fokus på att locka och behålla betalande användare. Det var några av ämnena under förra veckans branschevenemang Årets Dagstidning på Berns i Stockholm. Unn Edberg, vice vd på tidningen Chef, som höll i ett av seminarierna, sammanfattar branschdelen av dagen i en krönika i Resumé. Läs mer >>
Så utvecklar NYT, VG och Post affären
I slutet av förra månaden arrangerades Digital Innovators’ Summit i Berlin. Hela konferensen finns utlagd på Youtube. Som exempel på konferensdeltagare och deras presentationer kan nämnas att Matthew Monahan talade om hur Washington Post använder tekniken för att utveckla sin affär och redaktionella produkt. Dessutom berättade Ben Cotton hur New York Times på två år ökat antalet heldigitala kunder till 2,6 miljoner och vad tidningen planerar framåt. Därtill delade Helje Solberg med sig av sex av de lärdomar VGTV gjort. Hela konferensen >>
Digitala annonseringens status 2018
Annonsers relevans är kopplad till person, visar Adobes stora rapport ”State of Digital Advertising 2018”. Rapporten visar också att mottagarens upplevelse av annonsen bland annat beror på demografin och medieenhet. Och att unga upplever att annonserna i sociala medier ökar i relevans, samtidigt som mobilens annonser upplevs alltmer relevanta av publiken generellt. Adobes studie bygger på insikter från 183 miljarder besök på amerikanska sajter, 150 miljoner e-brev och 9 miljarder annonsvisningar. Läs mer >>
Fördubblad digital annonsering på fem år
Den digitala annonseringen i Europa ökade med 93 procent mellan 2011 och 2016, enligt en ny rapport från European Audiovisual Observatory. Rapporten visar att onlineannonseringen blev större än tv på den europeiska marknaden 2016. Tillväxten hämtar framför allt sin näring i online video- och mobilannonsering. Läs mer >>
Frukostmöte: Blockkedjetekniken och dess möjligheter
CareChain, Medieutvecklarna och Mobile Stories bjuder in TU:s medlemmar till en frukost den 16 maj 2018 om blockkedjetekniken och dess möjligheter. Läs mer >>
Utvecklingen för nordisk dagspress kartlagd
Svenska nyhetsmedier ligger långt fram i den digitala utvecklingen. Det visar den aktuella rapporten ”Newspapers in the Nordic media landscape 2017” från Nordicom. Rapporten kartlägger de senaste två decenniernas utveckling för dagspressen inom bland annat ekonomi och läsartrender. Läs mer >>
Lästips: Ökad försäljning och färre avhopp
I en bloggpost hos Inma skriver Aftenpostens
I korthet
Kvällspressen ökade i senaste Mediebyråbarometern, rapporterar Medievärlden och UNT.
UNT möter ändrade algoritmer med Facebook-grupp för pendlare, Jens Pettersson bloggar hos Inma.
Uppåt för riktiga medier i Förtroendebarometern 2018, utförd av Kantar Sifo.
Freia Nasher, Global Editors’ Network, tipsar efter en Nicar-konferens om tre exempel på redaktionell maskinlärning.
Vad kommer AI och automatisering att betyda för arbetsmarknaden? Ny OECD-rapport går på djupet.
AP Insight om att engagerande rapportering och redaktionella strategier.
Anna Rohleder skriver på Media Shift om att bygga digitala verktyg tillsammans med både journalister och utvecklare.
Nieman Lab om Google Chromes artikeltipsare.
Millwardbrown gräver i frågan huruvida AI-chatbottar i annonser är framtiden.
”Content Trends Report 2018”, ny rapport från Buzzumo.