AI:s påverkan på mediernas ekosystem. Columbia Journalism Review (CJR) lyfter ett antal perspektiv på hur AI omvandlar nyhetsmediernas ekosystem. Läs också om hur CJR:s Steven Levy mer övergripande ser på utvecklingen.

De nya kraven på journalister. I PressGazette beskrivs de kompetenskrav som måste ställas på journalister för att kunna arbeta med AI som verktyg. Robin Brown som arbetar med utbildning inom området beskriver och ger exempel.

New York Times tecknar AI-avtal med Amazon. NYT har som bekant stämt både OpenAI och Microsoft gällande AI-relaterat upphovsrättsbrott. Nu tecknar tidningen sitt första AI-avtal som ger Amazon tillstånd att låta sina modeller träna och sedan använda NYT-material exempelvis i sin Alexatjänst.

Stämningar och avtal. PressGazette listar vilka större nyhetsaktörer som har stämt AI-tjänster och vilka som samarbetar med någon av dessa.

AI i dag hos de största mediekoncernerna. På INMA World Congress of News Media samlades flera stora nyhetsmedier för att beskriva hur de använder AI i nuläget – och till stor del används det till att i större utsträckning förstå och engagera sina läsare.

AI för serietecknare. En minskande men ändå inte oväsentlig komponent i nyhetsmedier är tecknade serier, där AI nu förändrar villkoren. Hur ser framtiden ut? Neiman Lab försöker reda ut.

AI sammanfattningar. Artikelsammanfattning har alltid varit en nödvändighet och AI kan nu bistå i det arbetet. Men det finns såklart fallgropar även här, Neiman Lab har samlat några publicister för att diskutera hur man bör gå till väga.

Nödvändig kunskap om AI-risk och reglering. Digital Context Next sammanfattar vad medieledare behöver känna till om riskerna som finns med AI-hantering av data, hur tilliten påverkas och hur regleringarna skiljer sig mellan länder/regioner.

Kan AI ge lokalmedier en andra chans? Professor Tom Rosenstiel från University of Maryland Journalism beskriver i Local News Initiative hur AI kan öppna möjligheter till en revansch för lokalmedier.

YouTubekanaler stjäl innehåll. Frilansjournalisten Rob McGibbon visar hur enskilda YouTubekanaler med hjälp av AI går in bakom betalväggar och hämtar information som sedan görs om till ”egna nyheter”.  Ett stort ansvar för att det kan ske ligger på YouTubeägaren Google.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.