Prenumerationer och abonnemang
Användare- och läsarintäkter är en allt viktigare del av mediernas affär. Därför är frågor som rör lagar för distansförsäljning, mervärdesbeskattning och personuppgiftshantering högt prioriterade områden för TU – Medier i Sverige.

Nya regler om distansavtal, abonnemang och ångerrätt
Den 1 maj 2020 ändrades distansavtalslagen. De nya reglerna påverkar till viss del sättet för att ingå abonnemangsavtal och för ångerrätten.
Digitalmoms – några tillämpningsfrågor
Den 1 juli 2019 sänktes momsen på digitala publikationer till 6 procent. Men hur ska den tillämpas? Och på vad? TU:s jurister reder ut frågorna.
Digitalmomsen beslutad av riksdagen – vilken momssats ska jag tillämpa?
Riksdagen beslutade i dag formellt om att sänka digitalmomsen från 25 till 6 procent. Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2019. TU har fått en del frågor om vad som gäller vid fakturering och betalning före och efter detta datum. Frågan behandlas i regeringens...
Ny lag slår hårt mot journalistiken
Landsortspressen sålde 15 procent färre tidningsprenumerationer via telefon under september månad i år, jämfört med samma månad i fjol. Anledningen till minskningen är den nya telefonförsäljningslag som trädde i kraft den 1 september i år. Det visar en ny undersökning...
TU:s rekommendation avseende telefonförsäljning/telemarketing (TM) t.ex. vid prenumerationsförsäljning och det nya kravet på skriftlig bekräftelse
Sedan 1 september 2018 krävs ett skriftligt godkännande i efterhand för att ett avtal, om t ex ett tidningsabonnemang, som träffas vid telefonförsäljning ska vara giltigt. För att underlätta för TU:s medlemmar att motsvara de nya kraven och samtidigt inte göra det onödigt krångligt har TU utformat följande rekommendationer.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
