Marknadsföring

Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Friidrotts-VM och skyddade varumärken

Vecka 39 inleds friidrotts-VM i Doha, Qatar (27 september – 6 oktober 2019). TU vill inför detta påminna om att det på annonsplats eller andra kommersiellt upplåtna utrymmen inte är tillåtet att använda varumärken (ord, figurmärken, emblem med mera) som är kopplade till evenemanget ”Friidrotts-VM”.
läs mer

TU:s rekommendationer avseende spelannonsering

TU:s spelannonsgrupp har uppdaterat organisationens rekommendationer för spelannonsering. Dessa rekommendationer uppdateras med jämna mellanrum och allt eftersom praxis eller regler förändras och ska därför ses som ett levande dokument. Vid osäkerhet kan medlemmarna kontakta TU:s juridiska avdelning.
läs mer

Juridisk rådgivning

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Pin It on Pinterest