Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Uppdatering av ”Rätt i annonsen”
Uppdaterad version av handboken ”Rätt i annonsen”. Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken. Snabb och lätt juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Ny uppdatering av Rätt i annonsen
Ett uppmärksammat etiskt fall från detta kvartal blev då RON fann att Pressbyråns marknadsföring av kanelbullar med AI-genererade bilder var könsdiskriminerande.
TU säger nej till höjd spelskatt
Finansdepartementet har föreslagit en höjning av punktskatten på spel från 18 till 22 procent. TU avstyrker i ett yttrande.
Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen ”Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
Rätt i annonsen – ny uppdatering
Juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor. Senaste digitala versionen innehåller bl a information kring det nya ramavtalet mellan EU och USA gällande tredjelandsöverföring av personuppgifter.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se