Juridik

Juridik

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Marknadsföring

Marknadsföringslagen är den centrala lagen på marknadsföringsområdet. Lagen gäller inte texter och bilder som inte har ett kommersiellt intresse, till exempel redaktionell text och konst.

Marknadsföringslagen ställer som grundläggande krav att all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det måste också framgå vem som ansvarar för marknadsföringen (avsändare).

Regler om marknadsföring finns också i speciallagstiftning såsom bl a Lotterilagen, Alkohollagen, Tobakslagen och Lagen om namn och bild i reklam. T ex är det enligt alkohollagen förbjudet att använda kommersiella annonser i periodisk skrift (tidningsannons) för alkoholdrycker som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol (samma regler gäller för tidningens webbupplaga). All sådan alkoholreklam skall också innehålla en varningstext om alkoholens skadeverkningar.

Lotterilagen innehåller bland annat det s k främjandeförbudet som innebär att det är förbjudet att främja deltagande i utländska spel genom att t ex ta in annonser för utländska spelbolag, eller på annonsplats på webbsidor förmedla länkar till sådana bolag.

Har du frågor som medlem se kontaktinfo ovan.

Ny lag 2019 förändrar spelmarknaden

En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya spellagen förändrar den svenska spelmarknaden. Spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem där alla – statliga som privata, svenska som utländska – spelbolag som uppfyller licensvillkoren kan få tillstånd att bedriva spel.

läs mer

TU:s rekommendation avseende telefonförsäljning/telemarketing (TM) t.ex. vid prenumerationsförsäljning och det nya kravet på skriftlig bekräftelse

Sedan 1 september 2018 krävs ett skriftligt godkännande i efterhand för att ett avtal, om t ex ett tidningsabonnemang, som träffas vid telefonförsäljning ska vara giltigt. För att underlätta för TU:s medlemmar att motsvara de nya kraven och samtidigt inte göra det onödigt krångligt har TU utformat följande rekommendationer.

läs mer

Lotteriinspektionen hotar fria medier

DI debatt 7 januari 2018. Inför 2018 kraftsamlar Lotteriinspektionen genom att skicka ett stort antal vitesförelägganden till Sveriges dagstidningar. Norr och söder, stad och land – alla drabbas de av inspektionens hot om hundratusentals kronor i viten. Upphovet är...

läs mer

Ny lag 2019 förändrar spelmarknaden

En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya spellagen förändrar den svenska spelmarknaden. Spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem där alla – statliga som privata, svenska som utländska – spelbolag som uppfyller licensvillkoren kan få tillstånd att bedriva spel.

läs mer

TU:s rekommendation avseende telefonförsäljning/telemarketing (TM) t.ex. vid prenumerationsförsäljning och det nya kravet på skriftlig bekräftelse

Sedan 1 september 2018 krävs ett skriftligt godkännande i efterhand för att ett avtal, om t ex ett tidningsabonnemang, som träffas vid telefonförsäljning ska vara giltigt. För att underlätta för TU:s medlemmar att motsvara de nya kraven och samtidigt inte göra det onödigt krångligt har TU utformat följande rekommendationer.

läs mer

Lotteriinspektionen hotar fria medier

DI debatt 7 januari 2018. Inför 2018 kraftsamlar Lotteriinspektionen genom att skicka ett stort antal vitesförelägganden till Sveriges dagstidningar. Norr och söder, stad och land – alla drabbas de av inspektionens hot om hundratusentals kronor i viten. Upphovet är...

läs mer

Pin It on Pinterest