Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

“Rätt i annonsen” ny uppdatering
Uppdaterad version av handboken “Rätt i annonsen”. Är du anställd på något av TU:s medlemsföretag? Då har du rätt till nedladdning av handboken. Snabb och lätt juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
TU säger nej till höjd spelskatt
Finansdepartementet har föreslagit en höjning av punktskatten på spel från 18 till 22 procent. TU avstyrker i ett yttrande.
Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen “Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
Remissvar på kommissionens förslag till direktiv om gröna påståenden
Tidningsutgivarna har getts tillfälle att yttra sig över kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden KN2023/02755.
Vapen, alkohol och kommunala bolag
TU:s jurister informerar kring frågor om juridik, etik och publiceringsbeslut och delar här med sig till medlemmarna.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
