Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Remissvar om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
TU håller med utredningen om att det inte behövs ytterligare inskränkningar avseende telefonförsäljning.
TU yttrar sig över förslag om bättre skydd mot otillbörliga affärsmetoder
Remiss om förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring av direktiven gällande mer konsumentmakt i den gröna omställningen.
Handboken Rätt i annonsen
Rätt i annonsen är en handbok – exklusiv för TU:s medlemmar – som ger snabb juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor. Rätt i annonsen är i första hand tänkt att fungera som ett stöd i det dagliga arbetet för annonsgranskaren, men den kan även fungera...
Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
TU säger nej till mera begränsningar av spelreklamen
TU yttrar sig över finansdepartementets förslag om nya begränsningar för spelreklamen – från ”måttfull” till ”särskilt måttfull” och avstyrker förslaget.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
