Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.

Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen ”Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
Rätt i annonsen – ny uppdatering
Juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor. Senaste digitala versionen innehåller bl a information kring det nya ramavtalet mellan EU och USA gällande tredjelandsöverföring av personuppgifter.
Remissvar på kommissionens förslag till direktiv om gröna påståenden
Tidningsutgivarna har getts tillfälle att yttra sig över kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden KN2023/02755.
Rätt i annonsen – uppdaterad version
Rätt i annonsen är en handbok – exklusiv för TU:s medlemmar – som ger snabb juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Uppdaterad version av Rätt i annonsen
Rätt i annonsen är en handbok – exklusiv för TU:s medlemmar – som ger snabb juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
