Juridik

Juridik

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 0703-92 34 44
jan.fager@tu.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 0703-92 34 44
jan.fager@tu.se

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Juridisk rådgivning och etik

TU arbetar för att skapa bästa möjliga rättsliga villkor och förutsättningar för medlemsföretagen. Vi bedriver opinionsbildning, informations- och lobbyingarbete mot alla som har inflytande över eller fattar beslut som påverkar medlemsföretagens verksamheter, framför allt riksdagen och regeringskansliet. 

Samtliga medlemsföretag i TU kan få kostnadsfri juridisk och medieetisk rådgivning av TU:s jurister. Rådgivningen utgörs främst av medierätt, såsom tryck- och yttrandefrihets-, upphovs-, samt marknadsrätt.

TU är också en väl etablerad och respekterad remissinstans och vi finns ofta representerade som experter i statliga utredningar. 

Allt fler beslut som påverkar medieföretagen fattas på EU-nivå och därför agerar vi även där - direkt eller indirekt via NME - News Media Europe och WAN-IFRA för att påverka medielagstiftningen inom EU liksom pressfriheten globalt.

TU:s rekommendationer avseende spelannonsering

TU:s spelannonsgrupp har uppdaterat organisationens rekommendationer för spelannonsering. Dessa rekommendationer uppdateras med jämna mellanrum och allt eftersom praxis eller regler förändras och ska därför ses som ett levande dokument. Vid osäkerhet kan medlemmarna kontakta TU:s juridiska avdelning.

läs mer

Mediegrundlagarna ändrade

I förra veckan, den 14 november, fattade riksdagen beslut om ett antal ändringar i våra mediegrundlagar, lag om ändring i tryckfrihetsförordningen (TF) och lag om ändring i yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Detta var det andra av de två beslut som krävs för att ändra i...

läs mer

Ny lag 2019 förändrar spelmarknaden

En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya spellagen förändrar den svenska spelmarknaden. Spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem där alla – statliga som privata, svenska som utländska – spelbolag som uppfyller licensvillkoren kan få tillstånd att bedriva spel.

läs mer

Här ligger EPR-processen i dag

EU:s e-privacy regulation (EPR) ska ersätta ett äldre direktiv och ska anpassa e-privacy-reglerna till den nyligen införda dataskyddsförordningen GDPR. TU jobbar tillsammans med News Media Europe (NME) och andra intresseorganisationer för att reglerna ska innebära så lite inskränkningar som möjligt i mediehusens affärer.

läs mer

TU:s rekommendationer avseende spelannonsering

TU:s spelannonsgrupp har uppdaterat organisationens rekommendationer för spelannonsering. Dessa rekommendationer uppdateras med jämna mellanrum och allt eftersom praxis eller regler förändras och ska därför ses som ett levande dokument. Vid osäkerhet kan medlemmarna kontakta TU:s juridiska avdelning.

läs mer

Mediegrundlagarna ändrade

I förra veckan, den 14 november, fattade riksdagen beslut om ett antal ändringar i våra mediegrundlagar, lag om ändring i tryckfrihetsförordningen (TF) och lag om ändring i yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Detta var det andra av de två beslut som krävs för att ändra i...

läs mer

Ny lag 2019 förändrar spelmarknaden

En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya spellagen förändrar den svenska spelmarknaden. Spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem där alla – statliga som privata, svenska som utländska – spelbolag som uppfyller licensvillkoren kan få tillstånd att bedriva spel.

läs mer

Här ligger EPR-processen i dag

EU:s e-privacy regulation (EPR) ska ersätta ett äldre direktiv och ska anpassa e-privacy-reglerna till den nyligen införda dataskyddsförordningen GDPR. TU jobbar tillsammans med News Media Europe (NME) och andra intresseorganisationer för att reglerna ska innebära så lite inskränkningar som möjligt i mediehusens affärer.

läs mer

Pin It on Pinterest