Ståndpunkt

Ståndpunkt

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se

Vikarie Jan Fager, jurist
jan.fager@tu.se
0703-92 34 44

Medieskatt

Vi har i dag en reducerad moms på tryckta tidningar, tidskrifter och böcker på 6 % och samtidigt är skattesatsen på digitala versioner av dagstidningar 25 %. Det här hänger samman med EU:s momsdirektiv som säger att en tryckt tidning är en “vara” (och då får man ha reducerad moms), medan den digitala nyhetstjänsten är en “tjänst” (och då får man inte ha reducerad moms). TU jobbar för att samma reducerade skattesats ska gälla oavsett distributionsform, dvs att reducerad moms även ska gälla för digitala publikationer.

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar.

Skatteregler slår mot nordiska medier

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Danmark, Norge, Finland och Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar vd:arna för de nordiska branschorganisationerna regeringarna i respektive land att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

läs mer

Ny, reviderad rapport om digitalmoms

TU har tagit fram en rapport “Mervärdesskatt på digitala tidningar” om hur en sänkning av digitalmomsen skulle kunna genomföras lagtekniskt. Vi har nu uppdaterat rapporten i en tredje upplaga som fångar upp de senaste besluten från EU och Ekofinrådet.

läs mer

TU välkomnar nytt besked om sänkt moms

Momsen på digitala tidningar blir nu möjlig att sänka till sex procent den 1 juli 2019. Det bekräftar finansdepartementet i dag. Medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige välkomnar beskedet. - Det här är ett glädjande besked. Helst hade vi förstås sett...

läs mer

TU uppmanar regeringen att agera för sänkt digitalmoms

Branschorganisationen TU – Medier i Sverige uppmanar i dag regeringen att tydligt verka för en teknikneutral moms på nyheter under det möte Europas finans- och ekonomiministrar håller den 25 maj inom EU:s råd för ekonomiska och finansiella frågor. Därför lämnar TU i...

läs mer

Digitalmomsen – Brev till finansministern

TU:s brev till finansminister Magdalena Andersson Digitalmomsen TU - Medier i Sverige välkomnade med stor tillfredsställelse din och kulturminister Alice Bah Kuhnkes tydliga besked (DN Debatt 24/1 2017) om att regeringen beslutat att inom EU aktivt verka för att...

läs mer

Skatteregler slår mot nordiska medier

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Danmark, Norge, Finland och Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar vd:arna för de nordiska branschorganisationerna regeringarna i respektive land att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

läs mer

Ny, reviderad rapport om digitalmoms

TU har tagit fram en rapport “Mervärdesskatt på digitala tidningar” om hur en sänkning av digitalmomsen skulle kunna genomföras lagtekniskt. Vi har nu uppdaterat rapporten i en tredje upplaga som fångar upp de senaste besluten från EU och Ekofinrådet.

läs mer

TU välkomnar nytt besked om sänkt moms

Momsen på digitala tidningar blir nu möjlig att sänka till sex procent den 1 juli 2019. Det bekräftar finansdepartementet i dag. Medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige välkomnar beskedet. - Det här är ett glädjande besked. Helst hade vi förstås sett...

läs mer

TU uppmanar regeringen att agera för sänkt digitalmoms

Branschorganisationen TU – Medier i Sverige uppmanar i dag regeringen att tydligt verka för en teknikneutral moms på nyheter under det möte Europas finans- och ekonomiministrar håller den 25 maj inom EU:s råd för ekonomiska och finansiella frågor. Därför lämnar TU i...

läs mer

Digitalmomsen – Brev till finansministern

TU:s brev till finansminister Magdalena Andersson Digitalmomsen TU - Medier i Sverige välkomnade med stor tillfredsställelse din och kulturminister Alice Bah Kuhnkes tydliga besked (DN Debatt 24/1 2017) om att regeringen beslutat att inom EU aktivt verka för att...

läs mer

Pin It on Pinterest