Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
TU Marknad och insikt, vecka 42 2024
Hur kan lokaljournalistiken utvecklas för att göra verklig nytta för lokala läsare – och hur kan detta kommuniceras till läsarna? Marknad och insikt tittar också på hur amerikanska presidentvalskampanjer kan påverka medierna.
Annonsmarknadsprognos från IRM
Pinfärsk och medlemsexklusiv prognos över annonsinvesteringarna 2024 och 2025.
TU Marknad och insikt, vecka 39 2024
Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om ett nytt avtal mellan Google och Kalifornien om lokaljournalistik, övergången till digitala kanaler i USA och Storbritannien, samt ifrågasättande av nyttan med generativ AI.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar under första halvåret 2024, medlemsexklusiv statistik från TU.
Morgonpressens annonsintäkter fortsätter att falla
Morgonpressens samlade annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar, medlemsexklusiv statistik från TU.