Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Läs mer och beställ nyhetsbrevet här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Grundläggande information om medlemmarna i TU och deras tidningar finns på dagspress.se och branschstatistik under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknad och insikt, v. 49 2018

5G landar, röststyrda enheter tilltalar oss och Instagram-estetiken börjar att tappa i attraktionskraft. Det är tre av de hundra trender firman J Walter Thompson Intelligence spår kommer att på verka konsumenter och näringsliv under nästa år. Bolaget siar också att om den exklusiva trycksakens förnyade lockelse och virtuella influencers. En av många nyheter i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 47 2018

Mobilens stjärna stod på sin höjd 2017. Nu är det dags att på allvar fästa blicken på ljud, robotjournalistik och AR. Det är nämligen några av trenderna i årets upplaga av Schibsted Future Report. Det är en av notiserna i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

Annonsbarometern Q3 och ackumulerat 2018

Landsorts- och storstadspressens totala annonsintäkt från print minskade mot samma period fg år med 13 procent (avser jämförbara titlar). TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern. Information samlas in från uppemot 90 dagstidningar som...

läs mer

Reklamintäkter

Förra året, 2017, investerade annonsörer och reklamköpare nästan 38 miljarder kronor i betalt utrymme i medier. En stor andel av investeringarna placerades i tryckta och digitala nyhetsmedier.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 49 2018

5G landar, röststyrda enheter tilltalar oss och Instagram-estetiken börjar att tappa i attraktionskraft. Det är tre av de hundra trender firman J Walter Thompson Intelligence spår kommer att på verka konsumenter och näringsliv under nästa år. Bolaget siar också att om den exklusiva trycksakens förnyade lockelse och virtuella influencers. En av många nyheter i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 47 2018

Mobilens stjärna stod på sin höjd 2017. Nu är det dags att på allvar fästa blicken på ljud, robotjournalistik och AR. Det är nämligen några av trenderna i årets upplaga av Schibsted Future Report. Det är en av notiserna i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

Annonsbarometern Q3 och ackumulerat 2018

Landsorts- och storstadspressens totala annonsintäkt från print minskade mot samma period fg år med 13 procent (avser jämförbara titlar). TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern. Information samlas in från uppemot 90 dagstidningar som...

läs mer

Reklamintäkter

Förra året, 2017, investerade annonsörer och reklamköpare nästan 38 miljarder kronor i betalt utrymme i medier. En stor andel av investeringarna placerades i tryckta och digitala nyhetsmedier.

läs mer

Pin It on Pinterest