Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektkoordinator
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Chefsanalytiker
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Läs mer och beställ nyhetsbrevet här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Grundläggande information om medlemmarna i TU och deras tidningar finns på dagspress.se och branschstatistik under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknad och insikt, v. 39 2018

I nya rapporten ”2019 Industry Trends: Journalism, Media, Technology” punktar framtidsforskaren Amy Webb och Future Today Institute upp årets 118 viktigaste medietrender. Dessutom visar andra nya studier att billig churntaktik ofta är mer effektiv än dyr samt att meddelandeappar blir allt viktigare för nyhetsförmedling. Allt i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

Annonsbarometern Q2 och första halvåret 2018

Landsorts- och storstadspressens (morgontidningar) totala annonsintäkt från den tryckta tidningen minskade under andra kvartalet med cirka elva procent. TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern. Information samlas in från uppemot 90...

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 39 2018

I nya rapporten ”2019 Industry Trends: Journalism, Media, Technology” punktar framtidsforskaren Amy Webb och Future Today Institute upp årets 118 viktigaste medietrender. Dessutom visar andra nya studier att billig churntaktik ofta är mer effektiv än dyr samt att meddelandeappar blir allt viktigare för nyhetsförmedling. Allt i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

Annonsbarometern Q2 och första halvåret 2018

Landsorts- och storstadspressens (morgontidningar) totala annonsintäkt från den tryckta tidningen minskade under andra kvartalet med cirka elva procent. TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern. Information samlas in från uppemot 90...

läs mer

Pin It on Pinterest