Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.

TU Marknad och insikt, vecka 47 2023
Marknad och insikt bjuder bland mycket annat på trender som påverkar 2024 och behovet av nya nyhetsformat.
Morgonpressens annons- och läsarintäkter sjunker
Ny statistik avseende annons- och läsarintäkt för tredje kvartalet 2023 presenteras i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.
Läsaraffären backar – annonsaffären rasar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal.
TU Marknad och insikt, vecka 42 2023
En ny studie om ökad användning av AI i det redaktionella arbetet, ett tydligt generationsgap gällande nyhetskonsumtion och vi belyser raset på annonsmarknaden och spretigheten i mätningarna. Allt i Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, vecka 36 2023
Höstens första Marknad och insikt. Nyhetsbrevet omfattar bland annat en genomgång av ett antal affärsmodeller med stor potential för mediehusen och två olika annonsmarknadsprognoser.