Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Läs mer och beställ nyhetsbrevet här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Grundläggande information om medlemmarna i TU och deras tidningar finns på dagspress.se och branschstatistik under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

ikon_mediehusÅtta av tio läser tidningen

78 procent av Sveriges befolkning läser dagspress under en vanlig vecka, visar studier från Nordicom. Under Branschfakta hittar du mer information eller i broschyren Medier i Sverige.

TU Marknad och insikt, v. 5 2019

När är konsumenterna som mest mottagliga för annonsering via mobilen? Vad bör alla veta om mediernas utveckling? Och vilka är användarnas skäl till att betala för nyheter i digitala kanaler? Tre frågor som alla får sina svar i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 3 2019

Affären fokus 2019 Prenumerationsaffären är en nyckelprioritet för nyhetsbranschen 2019. Det visar en färsk trend- och prognosrapport från medieinstitutet Reuters i Oxford. Rapporten visar också att branschen har minskat sitt engagemang i plattformar som Facebook samt...

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 49 2018

5G landar, röststyrda enheter tilltalar oss och Instagram-estetiken börjar att tappa i attraktionskraft. Det är tre av de hundra trender firman J Walter Thompson Intelligence spår kommer att på verka konsumenter och näringsliv under nästa år. Bolaget siar också att om den exklusiva trycksakens förnyade lockelse och virtuella influencers. En av många nyheter i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 5 2019

När är konsumenterna som mest mottagliga för annonsering via mobilen? Vad bör alla veta om mediernas utveckling? Och vilka är användarnas skäl till att betala för nyheter i digitala kanaler? Tre frågor som alla får sina svar i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 3 2019

Affären fokus 2019 Prenumerationsaffären är en nyckelprioritet för nyhetsbranschen 2019. Det visar en färsk trend- och prognosrapport från medieinstitutet Reuters i Oxford. Rapporten visar också att branschen har minskat sitt engagemang i plattformar som Facebook samt...

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 49 2018

5G landar, röststyrda enheter tilltalar oss och Instagram-estetiken börjar att tappa i attraktionskraft. Det är tre av de hundra trender firman J Walter Thompson Intelligence spår kommer att på verka konsumenter och näringsliv under nästa år. Bolaget siar också att om den exklusiva trycksakens förnyade lockelse och virtuella influencers. En av många nyheter i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

Pin It on Pinterest