Mediefakta

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Du kan beställa nyhetsbrevet ”TU Marknad och insikt” här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.

TU Marknad och insikt, v. 17 2021

Organisationen Wan-Ifra har släppt sin årliga rapport World Press Trends, som denna gång lägger extra fokus på mediehusens konsumentintäkter. Även en aktuell rapport från American Press Institute ägnas samma ämne. Det och mer därtill i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 15 2021

I Danmark tester en lokaltidning nya sätt att finansiera journalistiken. Marknadsföringsexperten Les Binet talar om hur det nya mätverktyget ”Share of Search” kan användas. Därtill visar ny forskning att skälen till att som konsument välja en mediekanal framför en annan kan vara väldigt prosaiska. Det och mycket till i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

Mediefakta

 

Bodil Gidlund, projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Pin It on Pinterest