Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Mer detaljerad information om våra medlemsföretag finns på dagspress.se och under ”Branschfakta” här på sajten.

Läsarintäkterna ökade tack vare fortsatt digital tillväxt
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar en ökning av morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar med 2 procent under 2022.
Digital tillväxt gav svagt ökade läsarintäkter 2022
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent under 2022, jämfört med helåret 2021.
TU Marknad och insikt, vecka 9 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om några viktiga trender på konsument- och annonsområdet, utvecklingen av hur rörlig bild och ljud konsumeras m m.
Annonsintäkterna ökade 2022 – trots ett tufft fjärde kvartal
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 3 procent under 2022, jämfört med helåret 2021. Under kvartal 4 rasade dock annonsintäkterna med 9 procent, relativt kvartal 4 2021. Det visar ny statistik från branschorganisationen...
Annonsintäkterna ökade 2022, men dök under kvartal 4
Ny statistik exklusiv för TU:s medlemmar, Q4 samt helår 2022.