Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Läs mer och beställ nyhetsbrevet här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Grundläggande information om medlemmarna i TU och deras tidningar finns på dagspress.se och branschstatistik under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

TU Marknad och insikt, v. 15 2019

Fyra regler för effektiv annonsering. Sju av tio läser minst en dagstidning under en genomsnittlig vecka. Och hur rätt data kan stärka affärsutvecklingen. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 13 2019

Uppsvinget för strömmade tjänster har öppnat helt nya valmöjligheter för konsumenterna. Men det har också skapat en prenumerationsfrustration bland användarna, enligt Deloittes färska trendrapport om främst digitala videotjänster.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 11 2019

2018 års upplagor och räckvidder ute Under förra året ökade dagspressens digitala upplagor och minskningarna i print dämpades, enligt färsk statistik från Kantar Sifo Media Audit och rapporterat i Medievärlden med flera. Den digitala upplagan inklusive plusabonnemang,...

läs mer

Annonsbarometern print Q4 och helåret 2018

Landsorts- och storstadspressens totala annonsintäkt från print uppgick under årets fjärde kvartal till 740,8 miljoner.  För helåret 2018 blev det totalt en minskning av intäkterna med 13 procent. TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern....

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 15 2019

Fyra regler för effektiv annonsering. Sju av tio läser minst en dagstidning under en genomsnittlig vecka. Och hur rätt data kan stärka affärsutvecklingen. Det är tre av notiserna i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 13 2019

Uppsvinget för strömmade tjänster har öppnat helt nya valmöjligheter för konsumenterna. Men det har också skapat en prenumerationsfrustration bland användarna, enligt Deloittes färska trendrapport om främst digitala videotjänster.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 11 2019

2018 års upplagor och räckvidder ute Under förra året ökade dagspressens digitala upplagor och minskningarna i print dämpades, enligt färsk statistik från Kantar Sifo Media Audit och rapporterat i Medievärlden med flera. Den digitala upplagan inklusive plusabonnemang,...

läs mer

Annonsbarometern print Q4 och helåret 2018

Landsorts- och storstadspressens totala annonsintäkt från print uppgick under årets fjärde kvartal till 740,8 miljoner.  För helåret 2018 blev det totalt en minskning av intäkterna med 13 procent. TU sammanställer bl a Annonsbarometern print och Internetbarometern....

läs mer

Pin It on Pinterest