Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.

TU Marknad och insikt, vecka 25 2025
Juni månads nyhetsbrev inleds med inspirerande exempel på hur nyhetsmedier hittat nya möjligheter för att skapa lönsamma och publikvänliga tjänster.
TU Marknad och insikt, vecka 21 2025
Nyhetsbrevet för maj innehåller inspirerande exempel och undersökningar från branschen samt AI- och marknadstendenser.
Morgonpressens intäkter vänder uppåt
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna kring morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare.
Morgonpressens intäkter ökar något
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med en procent första kvartalet 2025.
TU Marknad och insikt, vecka 16 2025
Trump 2.0 närmar sig de 100 dagarna och man kan ana hur påverkan på nyhetsmedier blir. Men motståndskraften i branschen växer med nya initiativ inom affärstänk och AI-lösningar.