Mediefakta

Mediefakta

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

Bodil Gidlund
Projektsamordnare
08-692 46 45 Mobil: 070-823 07 67
bodil.gidlund@tu.se

Tobias Lindberg
Analys- och opinionsansvarig
08-692 46 08 Mobil: 076-527 46 40
tobias.lindberg@tu.se

TU bevakar mediebranschen

Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.

TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.

Nedan är ett par exempel på hur du kan använda våra tjänster:

TU Marknad och insikt. Ett par gånger i månaden samlar vi viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden i ett kostnadsfritt nyhetsbrev. Här på sajten bevakar vi områdena kontinuerligt. Läs mer och beställ nyhetsbrevet här.

Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annonsutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonseringen. Grundläggande information om medlemmarna i TU och deras tidningar finns på dagspress.se och branschstatistik under ”Branschfakta” här på sajten. 

Vi kommer också gärna ut och berättar om medier och medieutveckling, läs mer under fliken ”Nytta och kunskap/Boka talare”.

TU Marknad och insikt, v. 34 2019

Ny amerikansk studie utvärderar hur nyhetsmediernas betalstrategier fungerat. En annan studie intresserar sig för unga vuxnas relation till nyheter samtidigt som en tredje sätter ljuset på annonseffekt i premiummedier. Allt och mer därtill i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 25 2019

I veckans nyhetsbrev uppmärksammar vi medieinstitutet Reuters stora Digital News Report, Mary Meekers årliga trendgenomgång och PwC:s prognos för utvecklingen om medie- och underhållningsbranschen. Dessutom sammanfattas delar ut Institutet för mediestudiers rapport – allt i TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 23 2019

Fler prenumererar på morgontidningen digitalt, beteendebaserad marknadsföring betalar sig inte lika mycket som förväntat och redaktionella medier viktigast vid val. Det är tre av veckans notiser i TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 21 2019

Under första kvartalet i år ökade de sammanlagda medieinvesteringarna med 2,9 procent – enligt den senaste kvartalsrapporten från IRM. Dessutom uppmärksammar veckans TU Marknad och insikt nya Orvesto Junior-rapporten och en rapport om betallösningar från Reuters Institute for the Study of Journalism.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 34 2019

Ny amerikansk studie utvärderar hur nyhetsmediernas betalstrategier fungerat. En annan studie intresserar sig för unga vuxnas relation till nyheter samtidigt som en tredje sätter ljuset på annonseffekt i premiummedier. Allt och mer därtill i veckans TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 25 2019

I veckans nyhetsbrev uppmärksammar vi medieinstitutet Reuters stora Digital News Report, Mary Meekers årliga trendgenomgång och PwC:s prognos för utvecklingen om medie- och underhållningsbranschen. Dessutom sammanfattas delar ut Institutet för mediestudiers rapport – allt i TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 23 2019

Fler prenumererar på morgontidningen digitalt, beteendebaserad marknadsföring betalar sig inte lika mycket som förväntat och redaktionella medier viktigast vid val. Det är tre av veckans notiser i TU Marknad och insikt.

läs mer

TU Marknad och insikt, v. 21 2019

Under första kvartalet i år ökade de sammanlagda medieinvesteringarna med 2,9 procent – enligt den senaste kvartalsrapporten från IRM. Dessutom uppmärksammar veckans TU Marknad och insikt nya Orvesto Junior-rapporten och en rapport om betallösningar från Reuters Institute for the Study of Journalism.

läs mer

Pin It on Pinterest