Etik och trovärdighet
I en tid då olika aktörer försöker undergräva allmänhetens tilltro till de etablerade medierna är det viktigt för oss att förklara vad TU och medier gör och varför. TU har bl a bedrivit en treårig informationskampanj om medier och trovärdighet.
Konspirationsteorier ökar hot och polarisering
Det sprids för närvarande många falska uppgifter om hur journalistkåren bevakar kriget i Mellanöstern, oftast med påståenden om politiska agendor. Så jobbar givetvis inte svenska medier.
Åklagares begäran hotar journalistikens oberoende
TU står bakom Utgivarnas markering mot att Malmö åklagarkammare begär att sju mediebolag ska lämna ut opublicerat, filmat material.
TU ställer sig bakom globala principer kring AI
Tidningsutgivarna står bakom ett dokument om flera kritiska dimensioner angående generativ artificiell intelligens – AI – som rör bl a immateriella rättigheter, transparens, ansvarsskyldighet, kvalitet och integritet.
Aktuellt: “Jag är beredd på fängelse”
Det finns bara en person som är ansvarig för det som står i en tidning. Och det är dess ansvariga utgivare. Läs mer om ansvarigt utgivarskap.
Åtta av tio svenskar anser att fejknyheter påverkar synen på fakta
Åtta av tio vuxna svenskar menar att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Det visar en ny undersökning som mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige låtit göra.