Etik och trovärdighet
I en tid då olika aktörer försöker undergräva allmänhetens tilltro till de etablerade medierna är det viktigt för oss att förklara vad TU och medier gör och varför. TU har bl a bedrivit en treårig informationskampanj om medier och trovärdighet.

TU ställer sig bakom globala principer kring AI
Tidningsutgivarna står bakom ett dokument om flera kritiska dimensioner angående generativ artificiell intelligens – AI – som rör bl a immateriella rättigheter, transparens, ansvarsskyldighet, kvalitet och integritet.
Pluggannonser för TU:s medlemmar
Tidningsutgivarna har tagit fram olika former av pluggannonser anpassade för tryckt och digital publicering. Det finns flera varianter, i olika storlekar och med olika budskap. Dessa är fria att använda för TU:s medlemmar.
Aktuellt: ”Jag är beredd på fängelse”
Det finns bara en person som är ansvarig för det som står i en tidning. Och det är dess ansvariga utgivare. Läs mer om ansvarigt utgivarskap.
Åtta av tio svenskar anser att fejknyheter påverkar synen på fakta
Åtta av tio vuxna svenskar menar att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Det visar en ny undersökning som mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige låtit göra.
Därför hänger medier inte ut misstänkta brottslingar
Metros artikel om en sajt som hänger ut brottslingar och deras offer har mötts av starka reaktioner. Medierna misstänks numer för att mörka. Vårt svar är tydligt. Vi tar hänsyn, vi dömer inte, skriver TU – Medier i Sveriges vd Jeanette Gustafsdotter i Metro.