I Reuters Institute’s årliga undersökning (se rapport här) bland omkring 300 chefredaktörer, vd:ar och digitala ledare i mediehus verksamma i sammanlagt 50 länder och territorier, ställs bland annat frågor om AI-utvecklingen. Ungefär varannan intervjuperson (48%) betvivlar att mediehusen kommer att få in stora summor som resultat av licensavtal med AI-plattformar. Drygt var tredje (35%) utgår från att det är stora nyhetsföretag som kommer att kunna få ersättning på en märkbar nivå. Vad beträffar mediebranschens användning av AI är det framför allt back end-automatisering (t ex taggning, transkribering och korrektur/redigering – 56%) och personalisering (t ex individanpassning av distribution och rekommendationer – 37%) som är aktuella 2024. Strax över var fjärde (28%) tänker sig användning av AI-genererat innehåll som granskats av en människa (t ex rubriker och sammanfattningar) under 2024. En nästan lika stor andel (25%) uttrycker skepsis inför att använda AI för att generera innehåll under året. AI-frammarschen väntas skärpa diskussionen och den eventuella regleringen av frågor rörande etik och upphovsrätt.