I Reuters Institute’s årliga undersökning (se rapport här) bland omkring 300 chefredaktörer, vd:ar och digitala ledare i mediehus verksamma i sammanlagt 50 länder och territorier, ställs bland annat frågor om AI-utvecklingen. Ungefär varannan intervjuperson (48%) betvivlar att mediehusen kommer att få in stora summor som resultat av licensavtal med AI-plattformar. Drygt var tredje (35%) utgår från att det är stora nyhetsföretag som kommer att kunna få ersättning på en märkbar nivå. Vad beträffar mediebranschens användning av AI är det framför allt back end-automatisering (t ex taggning, transkribering och korrektur/redigering – 56%) och personalisering (t ex individanpassning av distribution och rekommendationer – 37%) som är aktuella 2024. Strax över var fjärde (28%) tänker sig användning av AI-genererat innehåll som granskats av en människa (t ex rubriker och sammanfattningar) under 2024. En nästan lika stor andel (25%) uttrycker skepsis inför att använda AI för att generera innehåll under året. AI-frammarschen väntas skärpa diskussionen och den eventuella regleringen av frågor rörande etik och upphovsrätt.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.