Eftersom det puttrar AI-relaterade diskussioner, ställningstaganden och satsningar på många olika håll rörande olika aspekter lägger vi länkar här för den särskilt intresserade att utforska vidare:

Tillämpning av AI

  • Nordic AI Journalism har hållit en session där ovan nämnda Aimee Rinehart och hennes kollega Ernest Kung, AI Product Manager på AP, redovisade fem AI-projekt som de har utvecklat för lokala redaktioner. Kung skriver om arbetet här, där även länkar till de olika projekten finns. En Industry Insights-artikel från AP avhandlar samma fem AI-projekt.
  • Reuters har släppt en rapport om hur professionella medier kan använda AI. Den finns för nedladdning här. På Reuters Institutes hemsida finns en lång genomgång av hur AI kan användas redaktionellt, skriven av forskaren och konsulten David Caswell. Texten inleds med det hoppfulla konstaterandet ”Innovation in journalism is back”.

Juridik

    • Google har meddelat att publicister via Google-Extended kommer att kunna välja själva om det egna digitala materialet ska vara tillgängligt för Googles sökrobotar och i förlängningen för träning av till exempel Bard och Vertex AI.

AI-policyer och -strategier

  • BBC har publicerat tre principer gällande generativ AI som redovisas här.

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.