Eftersom det puttrar AI-relaterade diskussioner, ställningstaganden och satsningar på många olika håll rörande olika aspekter lägger vi länkar här för den särskilt intresserade att utforska vidare:
Tillämpning av AI
- INMA har publicerat ett par blogginlägg på varsin vinkel på AI i nyhetsvärlden. Ett av inläggen hämtar stoff från INMA:s Media Innovation Week där forskaren Greg Piechota pekade på vikten av att fokusera på hur AI kan skapa värde, snarare än att fortsätta att experimentera mer eller mindre vilt. I det andra blogginlägget resonerar Hossain Al Farabi, digital produktchef på den bangladeshiska tidningen Prothom Alo, kring möjligheter och hot som stora språkmodeller innebär för mediebranschen.
- Apropå språkmodeller har de två AI inom journalistiken-auktoriteterna Aimee Rinehart (AI Program manager på AP) och Mattia Peretti (tidigare ansvarig för JournalismAI och numera konsult knuten bland annat till nätverket Nordic AI Journalism) resonerat kring ett inlägg på NiemanLab skrivet av forskarna Mike Ananny och Jake Karr. De två forskarna menar att pressfriheten kräver att mediebranschen har kontroll över de språkmodeller som tillämpas i det redaktionella arbetet. Rinehart och Peretti funderar på vad en branschgemensamt utvecklad journalistiskt inriktad LLM skulle kräva och innebära.
- Nordic AI Journalism har hållit en session där ovan nämnda Aimee Rinehart och hennes kollega Ernest Kung, AI Product Manager på AP, redovisade fem AI-projekt som de har utvecklat för lokala redaktioner. Kung skriver om arbetet här, där även länkar till de olika projekten finns. En Industry Insights-artikel från AP avhandlar samma fem AI-projekt.
- Reuters har släppt en rapport om hur professionella medier kan använda AI. Den finns för nedladdning här. På Reuters Institutes hemsida finns en lång genomgång av hur AI kan användas redaktionellt, skriven av forskaren och konsulten David Caswell. Texten inleds med det hoppfulla konstaterandet ”Innovation in journalism is back”.
Juridik
- För den som brottas med de upphovsrättsliga implikationerna av AI har amerikanska Congressional Research Service nyligen uppdaterat sin genomgång av frågan. Här finns en beskrivning av EU:s föreslagna AI-lagstiftning och här finns frågor och svar om vad denna AI-förordning kommer att innebära. Computer Sweden rapporterar att det amerikanska utrikesdepartementet har gjort en analys av EU:s föreslagna AI-förordning. Slutsatsen är att den kan komma att gynna stora AI-bolag på bekostnad av mindre spelare, liksom att forskning, utveckling och kommersialisering av AI inom EU riskerar att hämmas. Vikten av att hantera risker med AI men utan att begränsa innovationskraften är vägledande i Storbritanniens arbete med att reglera AI.
- Allt fler mediehus väljer att blockera AI-bottar från att hämta in och använda upphovsrättsskyddat material för att träna sina språkmodeller. Några internationella exempel är CNN, Chicago Tribune, Australiens public service-bolag ABC, Canberra Times och Newcastle Herald och New York Times. I Sverige var Aftonbladet först ut medan Schibstedkollegan Omni aktivt valt att inte hindra AI-bolag från att få tillgång till det egna redaktionella innehållet. Bonnier News och NTM har valt samma väg som Aftonbladet och allehanda mediebolag i andra länder.
-
- Google har meddelat att publicister via Google-Extended kommer att kunna välja själva om det egna digitala materialet ska vara tillgängligt för Googles sökrobotar och i förlängningen för träning av till exempel Bard och Vertex AI.
AI-policyer och -strategier
- BBC har publicerat tre principer gällande generativ AI som redovisas här.
- Journalism AI har släppt en rapport baserad på en undersökning bland journalister, techpersoner och ledare från mediehus i 46 länder. I rapporten listas följande sex steg för nyhetsorganisationer att utveckla en AI-strategi:
- Sätt er in i AI (t ex via JournalismAI:s hemsida där resurser som en hub med fallstudier, JournalismAI Starter Pack, digitala kurser i maskininlärning för journalister och ett utbildningsprogram inriktat på AI-användning på små redaktioner)
- Bredda AI-kunnigheten tvärfunktionellt
- Fördela ansvar för olika aspekter av AI inom organisationen
- Testa, iterera, granska – upprepa
- Upprätta riktlinjer – inkludera alla intressenter i processen och var beredda på justeringar över tid
- Samarbeta och nätverka med branschkolleger/konkurrenter, universitet, AI-startups med flera
- Finlands public service-bolag YLE har publicerat sina principer för ansvarsfull AI-användning.