MIT Technology Review sammanfattar i sitt nyhetsbrev The Algorithm hur AI utvecklats under de två åren som passerat sedan ChatGPT lanserades. Slutsatsen är att tekniken ännu inte fått någon större effekt på produktiviteten. Istället är det mindre samhällsekonomiskt omdanande uttryck av tekniken som dominerat, såsom relations-botar eller liknande. I rapporten görs bedömningen att det kan komma att dröja flera år innan vi ser tydliga ekonomiska effekter, och bakgrunden till det är att problemen fortfarande är för stora gällande tillförlitlighet. För det är lätt att låta sig luras av de övertygande formuleringarna som presenteras exempelvis av ChatGPT, och därmed missa de stora problemen med rena felaktigheter.
INMA fortsätter delvis i samma tema i en artikel som presenterar några nya exempel på intäktsfördelning mellan mediekoncerner och AI-företag. Genom att snarare dela intäkter än att köpa innehåll minskas numera allt oftare de risker som AI-bolagen tar. Behovet har uppstått eftersom kapitalmarknaden blivit mer skeptisk till om generativa AI-tjänster kan skapa intäkter i den omfattning som tidigare förväntats.