Brand Science Institute, en konsultfirma inom digital marknadsföring, har genomfört en undersökning i Tyskland om hur nyhetskonsumenter förhåller sig till AI-användning i redaktionella sammanhang. Totalt sett är det 20 procent av intervjupersonerna som över huvud taget vill betala för nyheter. Det genomsnittliga belopp de kan tänka sig att betala för en månatlig digital tidningsprenumeration är 10,24 euro, vilket ligger väsentligt lägre än det genomsnittliga europeiska prenumerationspriset på 17,38 euro per månad. Det är tydligt att viljan att betala för nyheter sjunker när AI är inblandat i produktionen. Från nyheter helt bearbetade och framställda av människor till nyheter som tas fram av redaktörer med hjälp av AI faller betalningsviljan med 25 procent. Än mer sjunker viljan att betala för nyheter som genererats av AI men granskats av en redaktör, nämligen med hela 33 procent.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.