Ge läsaren en aktivare roll The Washington Post lanserar sin nya tjänst “Conversations” med ett antal nya funktioner. I tjänsten erbjuds läsaren en aktivare roll. Med hjälp av AI skapas effektivare funktioner för feedback och urval av innehåll. Samtidigt får tidningen mycket användbara data.
AI-verktygen för journalister bör granskas Media and Journalism Research Center har undersökt AI-verktygen som används av journalister och har funnit tydliga brister i transparens, resultatet publiceras i denna rapport. Problematiken handlar både om hur AI-verktygen är uppbyggda och vilka aktörer som ligger bakom tjänsterna. Två av tre företag inom branschen är exempelvis inte tillräckligt transparanta i ägarfrågan. För mediers trovärdighet behöver AI-verktygen vara helt transparenta, skriver Reuters Institute i sin rapport.
Hur satsningar på generativ AI blir lönsamma McKinsey producerar rapporter om hur AI ska implementeras och skalas upp på löpande band. I denna med titeln AI for IT modernization: Faster, cheaper, better visas exempelvis vilka typer av utfall man kan förvänta sig om processen genomförs på korrekt sätt.
Time lanserar sin chatbot I samband med att Donald Trump utsågs till Time:s Person of the Year lanserades den egna chatboten, vilket enligt Axios måste anses som strategiskt klokt.
Perplexitys ersättningsmodell Den generativa AI-söktjänsten Perplexitys ersättningsmodell för artiklar där annonsintäkter delas med publicister beskrivs i denna artikel från Digiday. Modellen beskrivs som ganska transparent, intäktsströmmarna förväntas dock inte bli så betydande inom den nära framtiden. Men på längre sikt kan situationen förändras.
Lärdomar av danskt AI-projekt Reuters Institute beskriver i en artikel hur danska JP/Politikens Media Group samarbetat med universitetsforskare för att utveckla AI-tjänster som är oberoende av de stora techbolagen. Projektet ”Platform Intelligence in News (PIN)” sysselsatte 17 personer från akademi och medier och var delvis statligt finansierat. Arbetet påbörjades hösten 2020, det vill säga två år före lanseringen av Chat GPT och sjösattes i juni 2024. Arbetet och resultatet beskrivs i denna rapport.
Axios i samarbete med OpenAI Axios har tecknat ett avtal med OpenAI som innebär att de senare kommer att finansiera lokalredaktioner i fyra nya amerikanska städer i utbyte mot informationsdelning. Avtalet är det första i sin sort som OpenAI tecknar. Axios VD Jem VandeHei tror att samarbeten inom AI kommer att kunna hjälpa företaget att expandera till ett stort antal lokala marknader i USA.