Under ett seminarium på INMA’s Media Subscriptions Summit 2024 presenterade Financial Times strategiska avdelning FT Strategies en studie där de tillfrågat drygt 1000 utgivare, av dessa anger 84 procent att de antingen redan införlivar AI i sina arbetsflöden eller att de experimenterar med sådana funktioner. Denna höga siffra visar tydlig att branschen i bred betydelse tror på AI:s potential för att effektivisera verksamheten. Studien pekar också på att AI:s främsta nytta inom mediebranschen handlar om innehållsskapande och interaktiv kundkontakt.
Flexibiliteten som AI kan leverera passar också den publicistiska branschen väl då etiska och strategiska mål kan kombineras med automatisering. FT Strategies Aliya Itzkowits uttrycker det som att Generativ AI, med dess förmåga att producera originalinnehåll, omdefinierar de kreativa möjligheterna när maskiner går från att endast vara verktyg till att bli aktiva medskapare. Liksom i övriga sammanhang där AI uppträder finns självklart utmaningar exempelvis hur man utkräver ansvar, transparens och hur människors roller förändras. När det gäller mänsklig tillsyn kring regelverk och integritetsstandarder finns ett stort behov, liksom i förståelsen kring storytelling. För att matcha AI behöver dock den mänskliga rollen i mediebranschen omvandlas, menar Itzkowits.
På samma seminarium beskrev etermediet Omroep Brabant hur de introducerat The User Needs Model 2.0 i sin verksamhet. AI kan här stödja övergången till ett nyhetsutbud som tar större hänsyn till relevans och engagemang ur kundens synvinkel och kan på det viset hantera eventuell obalans mellan publikens förväntningar och medias utbud.