Coronakrisen har inneburit stora utmaningar för mediebranschen i form av bland annat annonsbortfall och permitteringar. Samtidigt är intresset och engagemanget för journalistiken större än kanske någonsin. I samband med prisutdelningen av Årets Dagstidning intervjuade därför programledaren Anna Lindmarker Aftonbladets chefredaktör och ansvarig utgivare Lena K Samuelsson samt NTM:s vd Lina Hedenström om branschens möjligheter och utmaningar just nu. Du hittar intervjuerna nedan.
Den 22 april delade TU, som sagt, även ut årets branschpriser i Årets Dagstidning. Utmärkelserna delades ut i sju kategorier under en webbsänd prisutdelning ledd av Anna Lindmarker, TV4. Vinnarna har utsetts av självständiga och branschkunniga jurygrupper. Du kan se hela sändningen via spelaren nedan.
Årets Dagstidning – Helhetspriset
Dagens Nyheter
Med såväl journalistisk ambition, innovativa grepp och en lönsam affär tycks allting gå som på räls just nu för vinnaren av Årets Dagstidning Helhetspriset: Dagens Nyheter!
Årets Redaktion
Borås Tidning
Med lokal och digital samhällsjournalistik som uttalade ledstjärnor har den vinnande redaktionens genomslag blivit stort – långt utanför det egna täckningsområdet. Genom att granska såväl lokala partistrukturer, maffiaorganisationer och kriminalfall har redaktionen både påverkat politiken och drivit upp de digitala prenumerationerna. Ett tydligt fokus på lokal demokrati gör Borås Tidning till Årets Redaktion.
Årets Ljud & Bild
Magda Gad, Expressen, med reportaget ”Talibanerna inifrån”
Uthållighet och mod, kännetecknar årets vinnare, liksom en särpräglad förmåga att skildra de svåraste av miljöer. I unika videoreportage får vi komma nära både vanliga människor och ledargestalter i den vardag som finns även i ett krigsdrabbat land. Och vi får veta hur krigsherrar gör för att roffa åt sig av bistånd som skulle gått till civila. Årets Ljud & Bild är Magda Gad, Expressen, med reportaget ”Talibanerna inifrån”.
Årets Kampanj
Schibsted Brand Studio och Renault – När staden tystnar
Årets vinnare har på ett mycket lyckat sätt skapat en kampanj som på ett relevant sätt tar fokus på nutiden, samtidigt som den bygger för framtiden. Med en impact på 600 000 svenskar som läst, lyssnat och tittat samt en mycket nöjd kund i Renault är det bara att gratulera Schibsted Brand Studio och När staden tystnar för att ha skapat en kampanj med många vinnare.
Årets Affär
DI Akademi
Genom att smart utnyttja sitt trovärdiga varumärke och sin access till rätt målgrupp har man lyckats ta en lönsam position i en utmanande bransch. Det är inspirerande att ett tydligt fokus och konsekvent marknadsföring ger tydliga resultat redan på kort sikt. Grattis till DI Akademi för att ni vågat samt gjort det konsekvent och med hög kvalitet.
Årets Idé
Sydsvenskan/HD – Calpal
Nätet är glupande oändligt, men läsarnas intresse är begränsat. Det har årets vinnare tagit fasta på, och utvecklat ett unikt redaktionellt verktyg som kan säga stopp. Vinnaren av Årets Idé är Sydsvenskan/HD – Calpal.
Årets Förnyare
Mattias Wallström, Mittmedia
För att envist och med starkt kommersiellt sinne ha drivit på en vinnande förnyelse av ett område där publiken helst vill att allt ska vara som det alltid varit. Årets Förnyare är Mattias Wallström, Mittmedia.