Obs! Sista anmälningsdag är måndagen den 27 jan, kl. 12.00.

TU:s årliga analys- och annonsdag äger rum torsdagen den 30 januari 2020 på Helio GT30 i Stockholm. Halvdagen är öppen för alla som är intresserade av annons- och användardata, redaktionell och teknisk utveckling, kommersiell analys och medieaffären. Under dagen lyfter vi fram exempel på hur analys och data kan stärka och utveckla den publicistiska affären.

Missa inte TU:s analys- och annonsdag – under halvdagen medverkar Josefin Lundh, Engagement Manager Aftonbladet, Magnus Anshelm, vd Mediamätning i Skandinavien MMS, Unn Edberg, vd och chefredaktör tidningen Vi, Pernilla Jonsson, Head of Consumer Lab på Ericsson, och Morgan Andersson, Chief Operation Officer Gota Media.

Program, kl. 13-17

Kl. 13.00, Jeanette Gustafsdotter, vd, och Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig TU – Medier i Sverige: Välkommen till årets analys- och annonsdag

“Ännu närmare användarna” Aftonbladets engagement manager Josefin Lundh går på djupet i hur tidningen arbetar i gränslandet mellan analys, marknad och redaktion för att bli bättre på att förstå sina användare och bygga en starkare relation till dem, genom att öka engagemanget på olika sätt beroende på var i den så kallade användartrappan de befinner sig. Läs mer >>

“Därför ritar rörligt om intäktskartan” Hushållens utgifter för online-video ökar. Det samtidigt som hushållens totala medieutgifter nu för första gången på flera år minskar. Enligt en aktuell rapport från MMS betalar hushållen 6,8 miljarder kr för digitala tv-, video- och streamingtjänster per år. Vad betyder dessa användarmönster för nyhetsmedier och andra mediehus? Vad visar MMS’ analyser? Och vilka möjligheter öppnar den nya datan för? MMS vd Magnus Anshelm pekar på de mest centrala trenderna och positionsförflyttningarna inför 2020. Läs mer >> 

Kort paus

“Medlemskap och lyssning Unn Edberg, publisher på Vi, berättar om arbetet att ta en traditionstyngd tryckt tidning in i en digital värld där prenumeranter är medskapande medlemmar, texterna blir ljud – inlästa av de egna journalisterna – och där less is more. Hör strategierna för hur noga utvalda berättelser och en community-känsla ska få nya grupper att hitta till Vi samtidigt som kärntruppen av trogna prenumeranter lockas att stanna kvar. Läs mer >>

Kl. 15.00 Fika med kaffe, bullar och något gott

Fler digitala kunder med vässat analysarbete och duktiga webbredaktörer” –  Gota media, som i dag har cirka 30 000 digitala kunder, räknar med en fortsatt stark tillväxt under de kommande tre åren. Koncernen jobbar nu aktiv med att utveckla både innehåll och tekniska plattformar för att möta sina digitala kunders behov. Gota har använt en plusmodell sedan 2014 och tack vare ökade insikter via analysarbetet och duktiga webbredaktörer med fingertoppskänsla ser Gota en allt tydligare framgång i plusstrategin. Gota medias COO Morgan Andersson berättar hur de arbetar och hur de avser att utveckla affären framåt. Läs mer >> 

“5G – så mycket mer än bara uppkoppling” – Med 5G blir internet inte bara extremt mycket snabbare och dataintensivt. Tekniken öppnar också för ett nytt paradigm för innovation och nya upplevelser. Om 4G var den smarta mobilens era blir 5G början på den immersiva eran där smartphonen blir en av många uppkopplade devices. 5G kan komma att ännu en gång i grunden förändra medierna. Dr Pernilla Jonsson, Head of Consumer & IndustryLab Ericsson Research, berättar vad Ericsson ser att 5G betyder för medier och samhället – och inte minst hur det påverkar våra vanor som konsumenter. Läs mer >>

Praktiska uppgifter

Datum: 30 jan 2020

Tid: kl 13-17

Plats: Helio GT30, Stockholm

Pris: 890 kr, exkl moms

Sista anmälningsdag: kl. 12.00, må den 27 jan 2020 Obs! Anmälan är stängd.

 

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.