TU:s årliga analys- och annonsdag äger rum torsdagen den 30 januari 2020 på Helio GT30 i Stockholm. Halvdagen är öppen för alla som är intresserade av annons- och användardata, redaktionell och teknisk utveckling, kommersiell analys och medieaffären. Under dagen lyfter vi fram exempel på hur analys och data kan stärka och utveckla den publicistiska affären.

Mer information om analysdagen kommer att publiceras under november månad. Men redan nu kan vi berätta att några av halvdagens talare är följande personer:

Josefin Lundh, engagement manager Aftonbladet, kommer att tala om hur tidningen jobbar för att stärka användarnas engagemang, Magnus Anshelm, vd Mediamätning i Skandinavien MMS, grottar ned sig i användardata om svenskarnas konsumtion av rörlig bild och vad det betyder för mediehusen och så berättar Unn Edberg, vd och chefredaktör, om hur tidningen Vi gick från att vara ett tidningshus till att bli en digital tjänst, tidning och plattform. Dessutom kommer Pernilla Jonsson, head of consumer lab på Ericsson, att framtidsspana om vad 5G betyder för publicistiska medier och vilka möjligheter tekniken öppnar på konsumentmarknaden. Vidare kommer dagen också att bjuda på en programpunkt där ytterligare ett mediehus går på djupet i sin datadrivna affär.

Program, kl. 13-17

Ännu närmare användarna: Aftonbladets engagement manager Josefin Lundh går på djupet i hur tidningen arbetar i gränslandet mellan analys, marknad och redaktion för att bli bättre på att förstå sina användare och bygga en starkare relation till dem, genom att öka engagemanget på olika sätt beroende på var i den så kallade användartrappan de befinner sig.

Medlemskap och lyssning: Unn Edberg, publisher på Vi, berättar om arbetet att ta en traditionstyngd tryckt tidning in i en digital värld där prenumeranter är medskapande medlemmar, texterna blir ljud – inlästa av de egna journalisterna – och där less is more. Hör strategierna för hur noga utvalda berättelser och en community-känsla ska få nya grupper att hitta till Vi samtidigt som kärntruppen av trogna prenumeranter lockas att stanna kvar.

Därför ritar rörligt om intäktskartan: Hushållens utgifter för online-video ökar. Det samtidigt som hushållens totala medieutgifter nu för första gången på flera år minskar. Enligt en aktuell rapport från MMS betalar hushållen 6,8 miljarder kr för digitala tv-, video- och streamingtjänster per år. Vad betyder dessa användarmönster för nyhetsmedier och andra mediehus? Vad visar MMS’ analyser? Och vilka möjligheter öppnar den nya datan för? MMS vd Magnus Anshelm pekar på de mest centrala trenderna och positionsförflyttningarna inför 2020.

Datum: 30 jan 2020

Tid: kl 13-17

Plats: Helio GT30, Stockholm

Pris: 890 kr, exkl moms

Sista anmälningsdag: 23 jan 2020

Anmäl dig här:

 

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.