Månadens Marknad och insikt innehåller denna gång bland annat upplagestatistik från Storbritannien och USA, goda exempel och innehållsrika rapporter. I AI-avsnittet berättas om utvärderingar av de generativa AI-tjänsterna och hur techbolagens tjänster utvecklas och kan bemötas.

Pressgazettes statistik för 2024 visar att printupplagorna faller och de digitala kanalerna växer för månads- och veckomagasin i Storbritannien. I genomsnitt föll de tryckta upplagorna med 8,6 procent under 2024. Samtidigt ökar den digitala spridningen, i ett flertal fall med riktigt höga tillväxttal. Det finns dock ett flertal titlar som minskar både i print och digitalt. En lista över 128 magasin presenteras i artikeln.

Pressgazette visar också hur utvecklingen varit för de digitala nyhetswebbplatserna i Storbritannien under 2024. BBC är klart störst men följs sedan av ett antal ganska jämnstora aktörer i landet, och det finns både vinnare och förlorare under året.

HoldtheFrontPage.co.uk kartlägger hur upplagorna för brittiska lokaltidningar utvecklats och bidrar därmed med ytterligare ett perspektiv. Försäljningen av de tryckta exemplaren föll utan undantag. Minskningen varierar från cirka 5 procent till nästan 40 procent när 2024 jämförs med 2023.

I USA syns samma tendens bort från print i storstadspressen. De 25 största tidningarna i landet har tappat 12,7 procent av sin tryckta upplaga från årsskiftet 2023/24 till utgången av tredje kvartalet 2024. Mest minskar LA Times som tappat hela 25 procent.

En långsiktig prognos för annonsmarknaden i Storbritannien fram till 2030, presenterad av James Chandler från InPublishing, pekar på en årlig ökning på 5 procent för den digitala annonseringen. Artikeln presenterar också hur de olika segmenten kan komma att utvecklas.

Nyheter tappar invånarnas fokus

Reuters Institute har genomfört en studie över hur konsumtionen av nyheter utvecklats under den senaste tioårsperioden och kan tydligt visa hur engagemanget minskat kontinuerligt. Framförallt är det yngre och lägre utbildade som minskat sin nyhetskonsumtion. Andelen som tar del av nyheter online har fallit med 7 procentenheter bland dem som saknar eftergymnasial utbildning medan den endast minskat med 1 procentenhet för dem med universitetsexamen.

En viktig faktor bakom nedgången är av allt att döma att intresset för nyheter minskat, och detta faller lika tydligt för alla ålders- och utbildningsgrupper. Som förklaring till det fallande intresset pekar studien på det ökade utbudet av underhållning i olika digitala kanaler, och resonerar kring ett behov av att nyheternas format behöver bli mer tillgängliga och personliga.

Inspiration

Mobilisera den interna digitaliseringskompetensen. Det stora brittiska mediehuset Bauer beskriver hur de utvecklat sitt digitala erbjudande mycket framgångsrikt utan att behöva anlita externa experter. Istället har Bauer lyckats mobilisera den kraft och kompetens som finns i den egna organisationen och därigenom även sparat betydande summor. Slutsatsen är att det i branschen ofta finns en stor mängd engagerade medarbetare som besitter kompetens inom områden som de normalt kanske inte arbetar med på sin arbetsplats.

Hur används Facebook Channels? Brittiska Reach och News UK använder Facebook Channels för att nå de mest engagerade kunderna. Tjänsten lanserades i juni 2024 och erbjuds konton med minst 10 000 följare. PressGazette presenterar hur utfallet blivit hittills för ett antal av de största publikationerna i Storbritannien.

Nya rapporter

Table Stakes Europe är ett WAN-IFRA program som skapats i samarbete med Google News Initiative Digital Growth Program. Syftet är att stödja nyhetsutgivare i utvecklingen av de digitala kanalerna. Ett antal rapporter finns tillgängliga att ladda ner, den senaste innehåller åtta fallstudier om hållbar transformation av nyhetsrum.

Sammanställning av trender. FT Strategies har publicerat en rapport där de utifrån egna studier och motsvarande från Reuters Institute sammanställt de stora trenderna som vi ser inför 2025 och hur dessa påverkar branschen. Både problem och ljuspunkter lyfts fram. Ladda ner hela rapporten här.

Hur kan nyhetsundvikande hanteras? IMNA publicerade nyligen en rapport om hur nyhetsundvikande kan hanteras. Fokus ligger på bakomliggande psykologi, vad nyhetsundvikande innebär ekonomiskt, hur det kan bekämpas och hur det kan förebyggas. Rapporten går att ladda ner gratis för medlemmar.

Noosphere – en TikTok-liknande nyhetstjänst

I den stora omställningen i branschen uppstår nya koncept, dels på grund av tekniska möjligheter, dels för att aktörer i branschen måste hitta nya intäktskällor. Noosphere är ett sådant exempel där oberoende journalister startar en egen kanal och använder ett TikTok-liknande format för att nå ut och hitta intäkter. Samafor skriver om projektet.

Sydafrika utreder techbolagen

Sydafrikas konkurrenskommission har utrett techbolagens inverkan på medier och kommer nu med förslag på hur Google bör ersätta branschen. Utöver Google ingår även de övriga bolagen som Meta, X med flera. Det handlar både om krav på ersättning och regelverk över vad som är tillåtet. Läs mer i denna artikel från Techcentral.

Miljardärernas roller i medierna

Jeff Bezos ändrade instruktioner för The Washington Post har haft stor påverkan på prenumerationsstocken. NPR beskriver utvecklingen sedan Bezos några dagar före presidentvalet krävde att tidningen skulle ställa sig neutral till presidentkandidaterna. The Atlantic ger ett längre perspektiv kring hur Bezos engagemang i tidningen började och vilka argument som användes samt hur det utvecklats fram till nu.

LA Times, som ägs av multimiljardären Patrick Soon-Shiong inför nu en funktion som innebär att opinionsmaterialet som tidningen själva skapar skall AI-granskas utifrån politisk vinkel vilket skall generera en textruta som inte kan ändras. Sedan kan även artiklar med alternativa synsätt i ämnet automatiskt länkas i anslutning till artikeln. Detta införs trots omfattande protester från anställda på tidningen.

Även Niemand Lab skriver om detta ämne som har blivit väldigt aktuellt efter Donald Trumps tillträde.

AI

OpenAI lobbar i Washington. OpenAI vill att Donald Trump skall ta bort begränsningar som hindrar AI-modeller från att träna fritt på upphovsrättskyddat material. Motivet som anges är att hjälpa USA att bibehålla sin position inom AI relativt Kina. CNBC skriver om frågan.

Nya Googlelanseringen är ett stort hot mot medier. Googles lansering av AI-läge på sök i USA innebär att de överger sin tidigare förhållandevis vänliga relation till nyhetsutgivare, enligt Pressgazette. Google känner sig antagligen pressade inom AI och väljer därför en kontroversiell metod. I artikeln lyfter författaren fram vad som är problemet och vad som behöver ändras för att medierna inte skall drabbas.

Hur kan man försvara sig mot techjättarna? Techjättarnas resurser och verktyg är överlägsna vilket gör kampen ojämn. Men det finns möjligheter som kan ge framgång. Paul Hood beskriver i Pressgazette hur artikelinnehåll kan skapas på ett sätt som gör att AI-modellerna inte kan replikera innehållet samt argumenterar för att gammal rivalitet publicister emellan behöver läggas åt sidan för att kunna svara gemensamt i den pågående kampen.

Nyttorna av AI inom annonsering. I denna artikel från WAN-IFRA med asiatiskt perspektiv beskrivs det hur AI används framgångsrikt inom annonsering i dagsläget. På en övergripande nivå handlar allt om att hitta målgrupper och göra individuella anpassningar. I texten beskrivs det sedan mer i detalj vad som bör göras för att nå framgång.

Utvärdering av de generativa AI-tjänsterna. BBC har utvärderat hur väl de generativa AI-tjänsterna återger verkligheten. Studien genomfördes genom att ge Perplexity, Gemini, Copilot och ChatGPT tillgång till BBC:s egen nyhetsdatabas och sedan ställa frågor. Instruktionen var att i första hand använda BBC:s egna material. Svaren som levererades bedömdes sedan av BBC:s egna journalister med expertis inom de utvalda frågeområdena. Resultatet på övergripande nivå visade att 51 procent av AI-svaren hade fel, varav 19 procent var betydande. BBC anser naturligtvis att detta är en ohållbart hög felnivå och vill därför att AI-leverantörerna förbättrar sina tjänster. BBC kommer att repetera studien för att se om situationen har förändrats. I rapporten visas hur undersökningen gått till i detalj och vilka resultat som uppnåtts per AI-tjänst och per perspektiv, ladda ner BBC:s rapport här.

Stora felaktigheter när AI-tjänster citerar. Klaudia Jaźwińska and Aisvarya Chandrasekar, forskare på Tow Center for Digital Journalism at Columbia University har studerat korrektheten i hur ChatGPT och dess konkurrenter citerar. Slutsatsen är att det finns felaktigheter i 60 procent av fallen. Niemad Lab skriver om rapporten.

Från fast till flytande nyhetsmaterial. När WAN-IFRA i denna artikel beskriver hur AI kan utveckla redaktionella format används begreppet ”flytande innehåll”. Genom dynamiskt innehållsskapande, anpassliga plattformar, interaktivitet och AI-chatt blir läsarupplevelsen personlig, eller flytande. Artikeln beskriver även på ett illustrativt och kortfattat sätt vilka nya AI-funktionaliteter som kommer inom det närmaste.

India Times AI-first strategi. När India Times möter ett uppdrag eller problem ställs alltid frågan om AI kan lösa det. Detta är ett väldigt tydligt ställningstagande som kräver en kulturell transformation. Läs om hur de bygger sin AI-first organisation och hur de vill arbeta framöver.

Roganbot:en. Roganbot är ett nytt AI-verktyg som kan lyssna och sammanställa vad som sagts i Joe Rogans kanaler, målgruppen är journalister. Eftersom aktörer som Joe Rogan har mycket stort inflytande, samtidigt som resurserna för bevakning saknas, behövs hjälp av AI. Journalister skall med tjänsten kunna få insikter som kan hjälpa till att bemöta konspirationsteorier, som i annat fall fritt kan växa till sig i subkulturer utan bevakning. Tanken är också att sprida konceptet för AI-bevakning till andra sociala kanaler där konspirationsteorier sprids.

McKinsey’s AI-undervisning. Genom AI in Action erbjuder McKinsey digitala kurser där deras experter beskriver hur AI kan utnyttjas för att transformera affärsverksamheter. Insikterna beskrivs genom video, pod och text och som kompletteras med frågor till läsaren.

Konjunkturen

I början av 2025 har flera ekonomiska nyckeltal överraskat ekonomiska bedömare. Dels handlar det om att BNP-tillväxten landade högre än väntat, tack vare ett starkt avslut blev siffran helåret 2024 +1,0 procent. Det innebär att Sverige antagligen hamnar över EU-genomsnittet 2024, vilket är mycket bättre än förväntningarna. EU-kommissionens prognos inför 2024 var att Sverige skulle hamna i botten av listan. Utöver att tillväxten blivit högre har också inflationen under 2025 års två första månader hamnat över förväntningarna och även något över Riksbankens inflationsmål. Det gör tillsammans att tron på framtida sänkningar av styrräntan har dämpats markant. Idag är den på 2,25 % och tre av fyra storbanker tror att Riksbanken kommer att lämna styrräntan oförändrad under hela 2025 och 2026. Konjunkturinstitutet kommer med en ny prognos i slutet av mars och har då sannolikt graderat upp förväntad styrränta från de 1,5 procent som tabellen nedan visar.

            feb 2025
  Utfall 2024 Prognos 2025¹ Prognos 2026¹     Läge Tendens
BNP* 1,0% 1,2% 3,1% Barometerindikatorn* Svagt
Sysselsättning* -0,4% -0,1% 1,0% varav:
Styrränta*⁰ 2,5% 1,5% 1,5% Hushåll* Svagt
Inflation*^ 1,5% 1,7% 1,5% Detaljhandel* Starkt
Annonsmarknad** 5,0% 3,0%
* Konjunkturinstitutets Konjunkturläget / Konjunkturbarometer
** Institutet för reklam och mediestatistik
^ Inflation enligt måttet KPIF (dvs samlade prisförändringar exklusive räntor på bolån)
⁰ Vid årets slut
¹(Rad 1-4) Denna prognos uppdateras kvartalsvis, aktuell siffra kommunicerades i dec 2024

 

Nyheter i korthet

Hur får man unga att bli betalande prenumeranter? I denna artikel från Digital Content Next lyfts framgångsrika tillvägagångssätt. Bygga förtroende genom transparens och autenticitet och engagera genom interaktivt och personligt innehåll är några av de saker som nämns, men också praktiska åtgärder som att utveckla betalningsmodellerna.

Brittiska tidningar genomförde nyligen en gemensam kampanj för att uppmärksamma de AI-förslag som landets regering föreslår och som kan få betydande negativ påverkan för upphovsrättsfrågor.

The Wired har en löpande granskning av Elon Musk:s DOGE. Frågan engagerar läsarna och har genererat många nya prenumeranter. Som ett exempel på engagemanget lockade ett Zoommöte där prenumeranter kunde kommunicera med The Wired’s journalister över 1000 läsare.

Allt fler brittiska tidningar ställer in siktet på Nordamerika, InPublishing skriver om DailyMails satsning.

Ritvvij Parrikh, Senior Director of Product på The Times of India beskriver grafiskt och med videor hur nyhetsförmedlingen förändrats i det digitala tidevarvet.

Nyhetsöken vs. nyhetsregnskog, Rick Edmonds från Poynter söker efter motsatsen till platserna där nyhetsförmedling saknas och vad som är typiskt i de fallen.

Onlinevideo växer och medierna behöver vara bra på det. Pressgazette beskriver hur brittiska mediehuset Reach investerar tungt inom området.

Financial Times brukar låta läsare svara på enkla och underhållande undersökningar och kan visa hur det driver engagemang. Journalism.co.uk beskriver hur de gått till väga.

BBC ska skapa en AI-avdelning som skall leda övergången till ett mer personanpassat innehåll, The Guardian skriver om satsningen.

USA:s kongress skall rösta om Take It Down Act vars avsikt är att bekämpa falska nyheter. The Verge förklarar i denna artikel varför den trots goda intensioner bör röstas ner. Orsaken är att det inte går att lita på hur Donald Trump kommer att använda den.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.