Välkommen till Marknad och insikt! Juni månads nyhetsbrev inleds med inspirerande exempel på hur nyhetsmedier hittat nya möjligheter för att skapa lönsamma och publikvänliga tjänster. AI är i vanlig ordning ett eget avsnitt. Det är även utvecklingen i Donald Trumps USA, där Vita husets ambitioner blir alltmer tydliga för branschen.
Nytänkande innovationer på lokal nivå. Journalism.co.uk arrangerade en konferens i maj där tre aktörer utanför branschen stod för de kanske mest inspirerande inslagen. Innovationerna som beskrivs i artikeln handlar bland annat om innovativt bruk av algoritmer och betalväggar.
Experiment för ökade intäkter genom donationer. Reynolds Journalism Institute samlade 20 nyhetsrum i ett experiment där snabba vägar till ökade intäkter testades. Fokus låg på hur man får läsare att donera och hur man följer upp donationerna på bästa sätt.
Hur vänder man skutan. Brittiska mediehuset Reach lyckades under 2024 vända en mycket negativ utvecklingstendens genom att snabbt sjösätta ett antal åtgärder. Det handlade till stor del om att fokusera på den typ av innehåll som det bedömdes finnas efterfrågan för. Även tyska Die Zeit har genomfört en resa mot god lönsamhet, fast här är perspektivet hela 25 år då tidningen vid millennieskiftet gick med förlust. Sedan dess har intäkterna ökat med 320 procent och upplagan slår rekord. En del av framgången kommer av att kärnvärdena trovärdighet och kvalitet förädlats och använts för att bredda erbjudandet till läsarna.
Balans mellan volym- och kvalitetsanvändare. Brittiska The Sun stävar efter att hitta en strategi som ger en bra mix mellan högvolyms trafik och djupare läsarengagemang. Tillvägagångssättet består bland annat av fokus på medlemsnivåer, analys och videoinnehåll.
De brittiska nyhetsjättarnas framtidsplaner. Journalism.co.uk höll en paneldiskussion med Tracy Yaverbaun (The Times & Sunday Times), Jonathan Levy (Sky News) och Simon Robinson (Reuters) med fokus på deras resa framåt i det alltmer digitaliserade medielandskapet. Övergången från tryckta kanaler, hur unga skall nås och den ökade betydelsen av prenumerationsintäkter togs upp.
Videonyheter. Reuters Institute har ställt frågor om vilka nyhetsplattformar som används globalt. När det gäller nyheter i videoformat dominerar sociala plattformar för alla åldersgrupper, men skillnader finns då traditionella nyhetsmedier klarar sig betydligt bättre bland äldre målgrupper än bland yngre.
Hur bör då nyhetsmedier ta sig an video? Journalism.co.uk ger i en artikel övergripande råd och blandar dessa med några exempel. I artikeltexten finns det också ett antal länkar för den som efterfrågar mer detaljerad information i ämnet.
För att förstå hur videotjänster används kan man med fördel ta del av denna artikel i Digital Content Next (DCN) som beskriver beteenden och skillnader bland dem i åldersgrupperna 13-40 år. DCN utvecklar ämnet ytterligare i denna artikel där de i detalj förklarar hur generation Z använder video och hur nyhetsmedier kan tillmötesgå preferenserna.
Hur bör man samarbeta med influensers? Det skrivs mycket om att nyhetsmedier behöver etablera samarbeten med influensers för att nå ut och för att lära sig det nya medielandskapet. Local Media beskriver i en artikel vad nyhetsmedier behöver veta om influensers för att sådana samarbeten skall gå att etablera och bli framgångsrika.
Tänk nytt och nå unga, samt alla andra. Belgiska Mediahuis fokuserar på relevans, tillhörighet och innehåll som talar direkt till mottagaren. Arbetet bygger bland annat på fyra grundpelare där utgångspunkten är hur generation Z nås. Men effekten blir ett innehåll som uppskattas av alla målgrupper, läs mer här.
Marknad
Google pressar utgivare. Om inte AI-skrapning tillåts utesluts nyhetsmedier helt i sökningar på Googles söktjänster. Detta framkom i samband med vittnesmål under rättegången mot företaget.
BBC:s planer på ökad lokal närvaro. Local Democracy Reporters (LDR) är journalister anställda genom ett BBC-finansierat program med uppdrag att bevaka lokala demokratiska institutioner. BBC planerar nu att utvidga LDR-programmet till att inte som tidigare endast omfatta kommuner utan fler områden såsom hälsoorganisationer, polismyndigheter och regionala borgmästare. Innehållet ska fortsatt delas med partnerredaktioner och BBC överväger även att öppna sitt lokala innehåll för bredare användning. Kommersiella medier uttrycker stor oro över konkurrenssituationen.
Facebook kritiseras. Vi har tidigare i nyhetsbreven beskrivit hur Facebook stängt ner konton som tillhör lokala nyhetsmedier, vilka sedan har öppnats igen efter att PressGazette konfronterat Facebook. Detta har nu också uppmärksammats av den brittiska lagstiftaren och kommer sannolikt att regleras i kommande Online Safety Act i Storbritannien.
Lokalpressens framgångsfaktorer. I artikeln Why some towns lose local news – and others don’t ger NiemanLab fyra avgörande faktorer som påverkar varför vissa samhällen förlorar sin lokaltidning medan andra får behålla den.
Situationen i USA
New York Times lägesbeskrivning. Denna månad är det antagligen The New York Times ansvarige utgivare A.G. Sulzberger som tydligast beskriver den rådande situationen i USA. Han lyfter hur Vita huset använder misstro, trakasserier och domstolsstämningar som främsta verktyg. Målet är sedan inte bara att bekämpa nyhetsmedier utan det handlar även om att flytta kontrollen av dessa till regeringsvänliga ägare. Mycket oroande är också hur ledare i näringslivet och myndigheter inte öppet uttrycker kritik, utan bara låter processen fortgå.
Näringslivet pressas. Nyhetsmedier som ägs av stora näringslivsaktörer utsätts för press, det har vi sett flera exempel på. Senast är det CBS som efter att ha hamnat i Donald Trumps skottglugg nu kan tvingas till officiella ursäkter sedan CBS ägare Paramount valt att förhandla. Detta och hur man som medieledare kan hantera en sådan situation tas upp i American Crisis. Frågan är dock mer komplicerad än så vilket Freedom of the Press Foundation uppmärksammar när de nu hotar att stämma Paramount för bestickning ifall ersättning går ut till Donald Trump, Wired rapporterar.
Neddragningar hos myndigheter påverkar. Trumpadministrationens neddragningar bland myndigheter leder till att det blir svårare att hitta nödvändiga data till nyhetsrapportering, exempelvis i samband med naturkatastrofer.
Öppet brev från yttrandefrihetsgrupper. De ledande yttrandefrihetsaktörerna som är verksamma i USA har tillsammans formulerat ett öppet brev till presidentadministrationen i landet. I brevet berörs hoten mot det fria ordet och vilka konsekvenser det får för demokratin.
Presidentorder till domstol. Donald Trumps beslut att blockera federala stöd till några radiokanaler i Colorado går till domstol, detta efter en stämningsansökan från National Public Radio (NPR). Utfallen kommer naturligtvis få stor betydelse för branschens framtid. Även NiemanLab rapporterar i ämnet.
Donald Trumps förebild. Ungerns Viktor Orbán som har pekats ut som Trumps inspiratör fortsätter sin fientliga kampanj mot nyhetsmedia. The Guardian beskriver situationen och lyfter fram hur medialedare runt om i EU reagerar mot hans senaste aktiviteter inför kommande val i landet.
AI
AI:s påverkan på mediernas eco-system. Columbia Journalism Review (CJR) lyfter ett antal perspektiv på hur AI omvandlar nyhetsmediernas eco-system. Läs också om hur CJR:s Steven Levy mer övergripande ser på utvecklingen.
De nya kraven på journalister. I PressGazette beskrivs de kompetenskrav som måste ställas på journalister för att kunna arbeta med AI som verktyg. Robin Brown som arbetar med utbildning inom området beskriver och ger exempel.
New York Times tecknar AI-avtal med Amazon. NYT har som bekant stämt både OpenAI och Microsoft gällande AI-relaterat upphovsrättsbrott. Nu tecknar tidningen sitt första AI-avtal som ger Amazon tillstånd att låta sina modeller träna och sedan använda NYT-material exempelvis i sin Alexatjänst.
Stämningar och avtal. PressGazette listar vilka större nyhetsaktörer som har stämt AI-tjänster och vilka som samarbetar med någon av dessa.
AI idag hos de största mediekoncernerna. På INMA World Congress of News Media samlades flera stora nyhetsmedier för att beskriva hur de använder AI i nuläget – och till stor del används det till att i större utsträckning förstå och engagera sina läsare.
AI för serietecknare. En minskande men ändå inte oväsentlig komponent i nyhetsmedier är tecknade serier, där AI nu förändrar villkoren. Hur ser framtiden ut? NeimandLab försöker reda ut.
AI sammanfattningar. Artikelsammanfattning har alltid varit en nödvändighet och AI kan nu bistå i det arbetet. Men det finns såklart fallgropar även här, NeimandLab har samlat några publicister för att diskutera hur man bör gå till väga.
Nödvändig kunskap om AI-risk och reglering. Digital Context Next sammanfattar vad medialedare behöver känna till om riskerna som finns med AI-hantering av data, hur tilliten påverkas och hur regleringarna skiljer sig mellan länder/regioner.
Kan AI ge lokal media en andra chans? Professor Tom Rosenstiel från University of Maryland Journalism beskriver i Local News Initiative hur AI kan öppna möjligheter till en revansch för lokal media.
YouTubekanaler stjäl innehåll. Frilansjournalisten Rob McGibbon visar hur enskilda YouTubekanaler med hjälp av AI går in bakom betalväggar och hämtar information som sedan görs om till ”egna nyheter”. Ett stort ansvar för att det kan ske ligger på YouTubeägaren Google.
Konjunkturen
Efter dramatiken i samband med tullutspelen från Vita huset i april har maj och början av juni varit lugnare. Flera av tidsfristerna för tullarna löper dock ut under sommaren så oro finns naturligtvis kvar. Förhoppningen är dock att kapitalmarknadsreaktionerna under april ska hålla tillbaka presidentadministrationens kommande initiativ på tullområdet. Tullar är dock inte det enda som diskuteras i Vita huset, det finns exempelvis farhågor på marknaden gällande låneavskrivning genom omvandling av obligationer.
I Sverige har inflationsuppgången under början av 2025 dämpats vilket möjliggör för Riksbanken att sänka styrräntan. Storbankerna har efter tullutspelen dock gjort lite olika tolkningar. Längst går SHB som tror att räntan kommer vara 1,75 procent vid nästa årsskifte. Övriga är mer försiktiga.
Försiktiga är också hushållen som i Konjunkturinstitutets hushållsbarometer visar fortsatt låga siffror. Det positiva är dock att den snabba nedgången sedan februari nu har stannat upp. Hushållens stämningsläge har utvecklats betydligt sämre än övriga sektorer i ekonomin under våren. Bakom hushållens mer negativa hållning kan avstannat boräntefall spelat roll, liksom en mer generell framtidsoro.
Den svagare konjunkturen avspeglas också i IRM:s prognos för annonsmarknaden som nu sänkts från en förväntad tillväxt under 2025 på 3,4 procent till 2,6 procent.
Nyheter i korthet
Ny lagstiftning förbereds i Oregon som kan kräva att techbolagen ersätter nyhetsmedier för nyttjande av material. Lagförslaget liknar motsvarande i Kanada och Australien och skulle bli först i USA.
Storbritannien kan lätta lite på reglerna kring utländsk ägande av nyhetsmedier, Reuters skriver om saken.
Kommer AI skapa krisen som vänder nyhetsmediers utveckling till det bättre? Resonemanget lyfts fram i Poynter.
The Economist har lanserat en ny modell för att bygga engagemang.
Pulitzerpriset kräver nu att sökande beskriver hur de använt AI i sitt arbete. NiemanLab sammanfattar beskrivningarna för en av vinnarna och för några av finalisterna.
Brittiska The Telegraph har fått ny ägare efter en lång tid med oklar ägarsituation.
Hur skriver man ord folk vill betala för? I denna artikel går man ner på de mest grundläggande kvaliteterna i en text.
AI-verktyg kränker journalisters rättigheter enligt fackföreningen på Politico som nu hotar med konflikt i frågan, Wired rapporterar.
BBC World Service lanserar nyhetstjänst på polska, innehåll i text och video kommer översättas med hjälp av AI.
Pew Research Center jämför hur Bluesky utvecklas i förhållande till X. Resultatet visar att framgången för Bluesky har varit störst bland användare inom nyhetsmedier.
The New York Times uppdaterade nyhetsapp har fått mycket uppmärksamhet, bland annat här i Marknad och insikt. WAN-IFRA intervjuar upphovspersonerna som besvarar frågor om strategin bakom appen.
Betalningsviljan hos läsarna är det stora problemet för lokaltidningar i USA, inte bristande tillit. Det rapporterar The Conversation som beskriver de lokala tidningarnas situation i landet.
De totala annonsintäkterna för sociala medier förväntas under 2025 passera motsvarande för traditionella medier.