Välkommen till årets första Marknad och insikt! Januari månads nyhetsbrev handlar bland annat om förtroendefrågan då det amerikanska presidentvalet gjort ämnet mycket uppmärksammat. Årsskifte innebär också många artiklar som summerar det gångna året och ställer förväntningar på det kommande. Därutöver är flödet av nyheter inom AI-området oförändrat intensivt.
Amerikanernas förtroende för medier har sviktat länge och analyserna efter det amerikanska presidentvalet hamnar ofta i att media inte har samma inflytande som förr. Kan då denna negativa utveckling stoppas, eller till och med vändas? I denna artikel från WAN-IFRA beskriver BBC och AFP hur de arbetar med transparens för att bygga tillit.
BBC har mött utmaningen genom lanseringen av BBC Verify år 2023. Syftet var att bli bättre på att beskriva varför nyheter kan anses vara sanna. På ett transparent sätt kan mottagaren ta del av den faktakontroll som har gjorts av teamet bestående av 60 undersökande journalister. AFP har fokuserat på de fyra förtroendebyggande grundpelarna: Rapportering på plats, visuellt berättande, mänskligt berättande och digital verifiering.
Digital Content Next tar också upp frågan om hur förtroende kan byggas i en situation där oberoende innehållsskapare av vissa målgrupper ofta tillskrivs större trovärdighet än traditionell media. Artikeln utgår från ett akademiskt arbete bestående av ett förtroenderamverk med de tre pelarna: Förmåga, välvilja och integritet.
Kan högre engagemang bygga förtroende? I denna artikel av Anita Varma professor på School of Journalism, University of Texas i Austin beskrivs hur solidaritetsjournalistik kanske skulle kunna förbättra medieförtroendet.
Varför undviker människor nyheter?
Benjamin Toff chef för Minnesota Journalism Center och professor på Hubbard School of Journalism & Mass Communication på University of Minnesota beskriver orsakerna i denna artikel från INMA. I beskrivningen delar han upp nyhetsundvikarna i två grupper, de selektiva respektive de konsekventa. De selektiva motsvarar ungefär 40 procent av befolkningen globalt och deras motiv är nyhetströtthet. Sammantaget tar gruppen del av vissa nyheter men undviker innehåll som känns jobbigt eller irrelevant för dem. De konsekventa nyhetsundvikarna motsvarar endast tre procent av befolkningen globalt och deras motiv är att de inte ser något personligt värde i att hålla sig informerad. I artikeln utvecklar Toff resonemanget genom att beskriva drivkrafter, identitet, ideologi med mera.
Ett nyhetsrum för generation Z
Drygt 50 procent av befolkningen i Pakistan är under 25 år. Av det skälet ställs naturligtvis frågan om hur man når generation Z på sin spets just där. Marium Chaudhry startade The Current med ambitionen att helt prioritera denna unga målgrupp i alla strategier, hon delar med sig av lärdomarna i denna artikel från WAN-IFRA.
The Baltimore Banner, en lokal framgångssaga
The Baltimore Banner är en ideell nyhetsaktör som utvecklats mycket väl och anses stå som en modell för hållbar lokal journalistik i USA. Under 2024 ökade antalet prenumeranter med 50 procent till 55 000. Utöver prenumerationsaffären utvecklas även övriga intäktsströmmar. ”Vi har ett ideellt hjärta men en vinstdrivande hjärna. Det är en modell som fungerar” säger VD:n Bob Cohn när han skall beskriva strategin för hållbar tillväxt.
Årsslut, vad hände 2024 och vad kan vi vänta oss av 2025?
Reuters Institute sammanfattar hur den globala utvecklingen 2024 har förändrat media och journalistiskt arbete. Ett i huvudsak dåligt år för demokratin speglas i sämre pressfrihet samtidigt som branschen upplever ekonomiska utmaningar. De sociala plattformarna, AI, ojämlikhet, polarisering och tillit är viktiga frågor där det finns växande utmaningar som påverkar medias position. När Reuters Institute tittar framåt mot 2025 förutspås många utmaningar som känns igen från tidigare, såsom attacker från politiker, ekonomiska utmaningar och försvar gällande immateriella rättigheter. Kampen om trovärdighet och konkurrens om verklighetsbilder fortsätter också då hela ekosystem för alternativa nyheter nu har utvecklats. Det finns dock även förhoppningar kring att Trump-administrationens återkomst kan ge en injektion till media, en förutsättning är dock att media kan engagera människor bättre framöver.
WAN-IFRA låter tio av sina experter uttala sig kring vad som kan väntas inom de viktigaste områdena under 2025.
McKinsey sammanfattar sin bästa analyser 2024 i ett nytänkande artikelformat. Mycket handlar om generativ AI men generationsfrågor och annat beskrivs också. Slutsatserna presenteras i översiktliga sammanhang för att ge helhetsbilder.
Influensers kan vitalisera media. Journalism.co.uk har intervjuat fem europeiska medieledare om hur de ser på framtiden för branschen. Sammanfattningsvis spås att traditionell media under 2025 kommer få känna ytterligare skärpt konkurrens från nya och mindre aktörer. Ett sätt att möta utvecklingen kan vara fungerande samarbeten med influensers för att bygga engagemang bättre. Journalism.co.uk listar även de tio främsta trenderna i branschen under 2025
Julia Munslow från The Wall Street Journal är inne på samma spår. Hon hoppas att 2025 skall kännetecknas av nytänkande samarbeten mellan traditionell media och influensers. I artikeln ger hon exempel på hur det skulle kunna ske. Även Marlon A. Walker från The Marshall Projekt lyfter fram innovativa samarbeten med influensers som en nyckel till framgång 2025.
De betydelsefulla övergripande trenderna som förväntas under 2025 beskrivs på ett pedagogiskt sätt av artikelförfattarna från företaget Mather i denna artikel. Totalt handlar det om sju trender och slutsatsen är att 2025 öppnar stora utvecklingsmöjligheter för publicister som kombinerar framåtriktad innovation med effektivt beslutsfattande.
David Cohn forskningschef på Advance Local beskriver på Nieman Lab hur han tror AI kommer att förändra det journalistiska arbetet under 2025 och framåt. Resonemanget utgår från hur journalistiskt arbete utvecklats historiskt och att AI nu kan ge förutsättningar för att fler småskaliga journalistiska produkter skall kunna bära sig ekonomiskt. Utvecklingen mot storskalighet kan därför komma att brytas framöver enligt författaren. Cohn beskriver också hur tyngdpunkten med hjälp av AI förflyttas till reporterns arbete, då övriga moment i den journalistiska processen kan automatiseras helt eller delvis.
AI
Ge läsaren en aktivare roll The Washington Post lanserar sin nya tjänst “Conversations” med ett antal nya funktioner. I tjänsten erbjuds läsaren en aktivare roll. Med hjälp av AI skapas effektivare funktioner för feedback och urval av innehåll. Samtidigt får tidningen mycket användbara data.
AI-verktygen för journalister bör granskas Media and Journalism Research Center har undersökt AI-verktygen som används av journalister och har funnit tydliga brister i transparens, resultatet publiceras i denna rapport. Problematiken handlar både om hur AI-verktygen är uppbyggda och vilka aktörer som ligger bakom tjänsterna. Två av tre företag inom branschen är exempelvis inte tillräckligt transparanta i ägarfrågan. För medias trovärdighet behöver AI-verktygen vara helt transparenta, skriver Reuters Institute i sin rapport.
Hur satsningar på generativ AI blir lönsamma McKinsey producerar rapporter om hur AI skall implementeras och skalas upp på löpande band. I denna med titeln AI for IT modernization: Faster, cheaper, better visas exempelvis vilka typer av utfall man kan förvänta sig om processen genomförs på korrekt sätt.
Time lanserar sin chatbot I samband med att Donald Trump utsågs till Time:s Person of the Year lanserades den egna chatboten vilket enligt Axios måste anses som strategiskt klokt.
Perplexitys ersättningsmodell Den generativa AI-söktjänsten Perplexitys ersättningsmodell för artiklar där annonsintäkter delas med publicister beskrivs i denna artikel från Digiday. Modellen beskrivs som ganska transparent, intäktsströmmarna förväntas dock inte bli så betydande inom den nära framtiden. Men på längre sikt kan situationen förändras.
Chat GPT:s sökmotor nu även i gratistjänsten Efter att i oktober 2024 lanserat söktjänsten i betalvarianten av Chat GPT släpptes funktionen under veckan före jul även i gratisversionen.
Lärdomar av danskt AI-projekt Reuters Institute beskriver i en artikel hur danska JP/Politikens Media Group samarbetat med universitetsforskare för att utveckla AI-tjänster som är oberoende av de stora Tech-bolagen. Projektet ”Platform Intelligence in News (PIN)” sysselsatte 17 personer från akademi och media och var delvis statligt finansierat, arbetet påbörjades hösten 2020 det vill säga två år före lanseringen av Chat GPT och sjösattes i juni 2024. Arbetet och resultatet beskrivs i denna rapport.
Axios i samarbete med OpenAI Axios har tecknat ett avtal med OpenAI som innebär att de senare kommer att finansiera lokalredaktioner i fyra nya amerikanska städer i utbyte mot informationsdelning. Avtalet är det första i sin sort som OpenAI tecknar. Axios VD Jem VandeHei tror att samarbeten inom AI kommer att kunna hjälpa företaget att expandera till ett stort antal lokala marknader i USA.
Konjunkturen
Förväntad BNP-tillväxt för 2024 och 2025 justerades ner i prognoserna i slutet av 2024. Enligt Konjunkturinstitutet (KI) ökar BNP med endast 0,5 procent under 2024 och 1,2 under 2025. Tidigare var prognosen 0,7 respektive 1,8 procent. Även sysselsättningen förväntas bli svagare. En konsekvens av den dåliga konjunkturen är att räntan förväntas minska mer än vad Riksbanken förutspår, KI är därför en av flera aktörer som spår en styrränta på 1,5 procent i slutet av 2025 och att denna låga nivå ligger kvar även hela 2026.
För KI:s konjunkturbarometer som mäter tillståndet per bransch innebar december en markant nedgång för hushållen där läget nu återigen anses vara svagt. Det innebär att den oavbrutna uppgången sedan september 2023 nu nått sitt slut, återstår att se om detta endast är ett tillfälligt brott i utvecklingen. Fallande bolåneräntor och högre reallöner under 2025 kommer ge hushållet bättre marginaler vilket bör speglas i ökad optimism.
Nyheter i korthet
Bluesky och Threads kämpar om att ta X position. Sedan presidentvalet har Bluesky ofta framställts som den främsta utmanaren, men Threads är av allt att döma betydligt större räknat i användning.
Bluesky uppger sig ha en mission att skapa ett mediaekossystem som kan verka oberoende från inflytande av miljardärer. The Verge beskriver hur de avser att nå det målet.
Bloombergs strategi där data beskriver kundbeteende och avslöjar hur engagemang uppnås förklaras i denna artikel. Ett viktigt mått är ”T30D Days Active” som över en 30-dagarsperiod mäter aktivitet. Målsättningen är att öka andelen användare med minst nio aktiva dagar då det har stor inverkan på sannolikheten till förnyad prenumeration.
Google presenterar en AI-driven TV-tjänst som summerar nyheterna på det sätt som användaren finner lämpligast.
Mer om Google, företaget har nu överfört den första årliga betalningen på 100 miljoner CAD enligt kanadensiska Online News Act.
WAN-IFRA listar de tolv främsta utvecklingscasen i mediavärlden 2024. Best practise-lösningarna presenteras och beskrivs i detalj, tre av tolv exempel kommer från Skandinavien. Ladda ner rapporten WAN-IFRA Best practise in innovation 2024.