Välkommen till oktober månads Marknad & insikt! Nyhetsbrevet ger i vanlig ordning en internationell utblick med nyheter som ska ge inspiration från branschen och uppdatera kring AI, marknad och konjunktur. Under 2025 har även nyheter och analys om mediers situation i Trumps USA samlats under en rubrik, och då den senaste månaden har varit extra händelserik är detta avsnitt längre än vanligt denna gång.
The New York Times familjeprenumerationer. Prenumerationsupplägg som samlar flera familjemedlemmar i samma paket skapar större kundlojalitet. The New York Times, som erbjuder paketet ”All Access Family” för USD 30 per månad mot USD 25 för en individuell prenumeration, ser många fördelar med erbjudandet. Gemensamma upplevelser som bygger starkare familjeband gör att det krävs mer innan abonnemang avslutas. Det handlar inte bara om delade läsupplevelser, utan även spel lyfts fram som en viktig faktor bakom kundlojaliteten i familjepaketen.
Vilka olika läsarrelationer finns? Mark Coddington, verksam på Washington and Lee University och Seth Lewis vid University of Oregon, publicerar analyser av mediemarknaden i nyhetsbrevet RQ1. Nyligen presenterades en beskrivning av elva olika typer av relationer mellan journalister och publik. Det handlar bland annat om variabler som hur omfattande interaktionen är och i vilken grad anslaget är allmänt eller individuellt. Mark och Seths rön återges även i Nieman Lab, där det också visas grafiska beskrivningar av sambanden.
Vilken inspiration kan hämtas från kreatörer i sociala medier? Branschjournalisten Simon Owens intervjuas i The Fix och presenterar hur nyhetsmedier bör lära av sättet kreatörer i sociala medier arbetar och samverkar. Det handlar bland annat om att låta journalister bygga personliga varumärken som kvalitetssäkras genom nyhetsmediets egen trovärdighet. På samma tema beskriver INMAs vd Earl J. Wilkinson hur influerare i sociala medier har omkullkastat logiken som länge rått och som nyhetsmedier byggts kring. Den nya situationen kräver anpassning, manar Wilkinson, och resonerar kring hur man kan hantera detta.
Framgångsrik videostrategi. PressGazette samlade ett antal experter på videoområdet under deras Future of Media Technology Conference 2025. Deltagarna kom bland annat från BBC, Hearst och Sky News. Brian Whelan, videochef på Hearst, har erfarenhet av att bygga videokanaler för koncernens magasin och menar exempelvis att många missar intäktsmöjligheter som YouTubekanaler kan skapa. Panelen lyfte också hur AI kan nyskapa videoinnehåll på ett framgångsrikt sätt.
INMA-rapport om hållbara prenumerationsmodeller. Rapporten beskriver hur ett antal stora nyhetsmedier framgångsrikt lyckats skapa vanor, utnyttjat betalväggar och använt sociala medier för att bibehålla och öka antalet prenumeranter. Rapporten är gratis att ladda ner för medlemmar.
Bonnier News automatiserar layout av tryckt upplaga. Bonnier News uppmärksammas an INMA för hur de med hjälp av AI har automatiserat layout och sidutformning på en stor andel av de lokala tidningarna.
Exempel på snabbfotat journalistiskt grävjobb stött av AI. Poynter beskriver hur The Minnesota Star Tribune arbetade snabbt och effektivt med hjälp av AI för att kartlägga och beskriva masskjutningen som inträffade i Annunciation Catholic Church i Minneapolis den 27 augusti.
USA Today lanserar DeeperDive. USA Today har 195 miljoner unika besökare per månad. För att öka tillgängligheten lanseras nu DeeperDive som genom generativ AI kan konversera med läsarna.
Donald Trumps kamp mot medier
Strategin bakom Vita husets kampanjer mot medier. En viktig målsättning med domstolsstämningarna mot medier är att skapa självcensur. Det sker genom att steg för steg vänja omgivningen vid nya alltmer absurda krav. CNN ger exempel och förklarar logiken bakom kampanjen.
Att Donald Trump lyckats tvinga vissa medier till anpassning är antagligen ett tecken på branschens svagare position i dag, jämfört med för drygt 50 år sedan när Richard Nixon försökte göra ungefär samma sak. Sage Meredith Goodwin från Technology at Purdue University och Oscar Winberg från Åbo Universitet analyserar situationen i The Conversation.
I självcensuren går inte oväntat techjättarna i bräschen, vilket kan exemplifieras av hur sökningar gällande tecken på demens hos Donald Trump hanteras av Goolges AI-sök. The Verge rapporterar.
Nya metoder i kampanjen mot nyhetsmedier. Federal Communications Commission (FCC) med dess Trumptrogne chef Brendan Carr har blivit en aktör som driver presidentens kamp mot medier som publicerar obekväma nyheter eller budskap. Rollen FCC fått nu är ny och visar hur Trumpadministrationen letar efter metoder för att driva sin agenda. Under förra månaden var huvudfokus på Jimmy Kimmel, där Disney till sist valde att stå emot. Disney förbereder sig dock för en kommande stämning. FCC och andra myndigheters initiativ står på extremt tveksam rättslig grund, vilket Wayne Unger – professor i juridik på Quinnipiac University – lyfter i en artikel på The Conversation.
Oavsett rättslig grund sprider sig en rädsla bland de amerikanska kvällsshowerna. Jimmy Fallon, som ännu inte hamnat helt i Vita huset sökljus, intervjuas i The Variety – i ett försök att förklara hur man bör tolka uttalanden som görs i The Tonight Show.
Medieägarnas anpassning. CBS har efter uppgörelsen kring 60 Minutes även anställt en Trumplojalist som ombudsman. Ansvaret ligger på ägaren David Ellison, som trots tidigare löften nu politiserar nyhetskoncernen. Många anställda uttrycker därför sin misstro mot ledningen. Ellison har även en koppling till techbranschen, då hans pappa är grundare av Oracle och har liksom de flesta övriga techmiljadärerna uttryckt att han inte tänker motarbeta Trumpadministrationen.
Effekten av Trumps alla stämningar. Professor Robert Reich, tidigare arbetsmarknadsminister i USA, analyserar i The Guardian bakgrunden och effekten av Trumps alla stämningar mot nyhetsmedier. Strategin, som är återkommande ända sedan 1980-talet, består av helt lösryckta och absurda stämningar. Tidigare har dessa kunnat avfärdas enkelt, men i dag är det klart mer problematiskt då Trump besitter presidentmakten i USA. Nyhetsmedier som går honom till mötes gör det med risk för demokratin i landet. Men vilka andra vägar finns egentligen framåt?
Även om stämningar avvisas i domstol, som i fallet med New York Times-stämningen på 15 miljarder USD, lever frågan vidare och kommer ur Trumps perspektiv antagligen gynna hans position oavsett utgång.
Protest mot minskade visum för internationella journalister. Vita Huset vill försämra möjligheterna för utrikesreportrar att vistas i USA. Det ska ske genom att minska längden på visum för journalister. Syftet är rimligen att begränsa möjligheterna till rapportering. 100 internationella nyhetsmedier har därför författat ett öppet brev till den amerikanska administrationen. I brevet lyfts bland annat att förändringen kommer att skada amerikanska intressen och att det bryter mot amerikansk tradition. Även TU och övriga medlemmar i Utgivarna står bakom detta upprop.
Ungerskt och europeiskt perspektiv på Trumps USA. Victor Orban har lyfts fram som en inspiratör för Donald Trump. Därför kan det vara intressant att ta del av ett ungerskt och europeiskt perspektiv på den rådande amerikanska situationen. Justin Spike, baserad i Budapest för AP, jämför hur Orban bemötts med hur lite motstånd Vita huset möter i kampanjen mot medier.
AI
OpenAI lanserar nu Sora. Med hjälp av Sora, som lanserades i USA och Kanada i slutet av september, kan användare skapa AI-genererade videor och sedan dela dessa i sitt flöde. Det som skiljer ut Sora från andra AI-videotjänster är att användarna av tjänsten enkelt kan inkludera en realistisk digital kopia av sig själv, som läggs in som aktör i videomaterialet. Av allt att döma går lanseringen bra, då Sora redan toppar Apples App Stores lista över nedladdade appar. Bloomberg rapporterar om hur Hollywoods filmindustri påverkas av Sora och hur utmaningarna de ställs inför kan hanteras. Inte minst tidigare erfarenheter bör uppmuntra till ett mer proaktivt förhållningssätt.
ChatGPT får nyhetsfunktion. OpenAI utvecklar ChatGPT och inkluderar en funktion kallad Pulse, som utifrån användarens sökhistorik skapar dagliga individuellt anpassade nyhetsbrev. Pulse lanseras först i betalversionen av ChatGPT, men kommer även att rullas ut i gratisversionen.
Hur uppfattas AI-sammanfattningar? Pew Research Center har frågat allmänheten i USA hur de ser på de AI-sammanfattningar som exempelvis Google erbjuder. De flesta säger att de ibland eller ofta tar del av dessa sammanfattningar. Entusiasmen verkar dock vara begränsad då endast var femte uppger att dessa är klart användbara. Det finns också en tveksamhet gällande trovärdigheten, då nästan varannan känner tydlig tveksamhet kring den saken.
Reuters Generative AI and news report 2025. Reuters har undersökt hur invånare i Argentina, Danmark, Frankrike, Japan, Storbritannien och USA använder generativa AI-tjänster. 90 procent av invånarna har hör talas om någon av tjänsterna och 61 procent har testat generativ AI. Hela rapporten finns att ladda ner gratis.
Utmaningar med generativ AI. Sonali Verma, som leder INMAs gen AI-initiativ, analyserar rapporter som visar att generativ AI inte ger någon utdelning i 95 procent av fallen. Verma pekar på att orsaken snarare ligger på bristande ledning än på tekniken i sig.
Hur bör nyhetsmedier anpassa sig när AI bryter fram? Imtiaz Patel, med bakgrund som konsumentchef på amerikanska mediekoncernen Gannett, förklarar hur konsumentbeteendet förändras av de möjligheter som AI skapar, och hur nyhetsmedier bör anpassa sitt erbjudande för att även fortsatt ha ett utrymme på marknaden.
Google stäms för AI overview. Stämningsansökningarna mot Google för deras nya sökfunktion börjar nu komma in. Först ut var The Hollywood Reporter och Penske Media Corp. Nu har också ett antal tyska nyhetsmedier och digitala organisationer enats om en gemensam stämningsansökan som lämnats in till Bundesnetzagentur, som är Tysklands federala nätverksbyrå. I stämningsansökan hävdas det att Googles AI-genererade söksvar bryter mot EU-lag.
Perplexity lanserar Comet Plus. Comet Plus är en nyhetstjänst där inkomsterna delas med nyhetsutgivarna. I modellen går 80 procent av omsättningen i tjänsten till nyhetsutgivarna – samtidigt som Perplexity själv behåller resterande 20 procent. Upplägget förklaras i denna artikel. PressGazette rapporterar att sju stora nyhetsmedier från USA och Frankrike finns med från start
Marknadsplats för nyheter på Copilot. Microsoft planerar att starta ett pilotprojekt som ska kunna ge ersättning till nyhetsutgivare när material används av AI-tjänster. Först ut är Microsofts egna Copilot.
Marknad
Googles nya AI-sök. Det sker stora förändringar i sökbeteende efter att Google lanserat sina AI-sammanfattningar. Dessa förändringar beror dock inte endast på Google utan även på hur marknaden utvecklats i stort. I denna INMA-artikel utvecklas frågan av dr. Merja Myllylahti.
Den öppna webbens nedgång. Med AI-tjänsternas genombrott förväntas den öppna webben tappa i attraktion. Ett dokument som läckt från Google visar vilka effekter som spås av den dominerande marknadsaktören. INMA analyserar hur dessa spådomar påverkar nyhetsmedier.
I samma ämne har Digiday analyserat hur The Economist tar sig an utmaningen som uppstår när webben förändras. Digiday finner en aktör som är på tårna.
Video tar över annonsmarknaden. I USA har omsättningen för videoannonser nästan tredubblats från 2020 till 2025 och utvecklingen förväntas fortsätta. INMA beskriver vilka som är vinnarna respektive förlorarna. Traditionella nyhetsmedier förväntas fortsätta tappa annonsintäkter, men det sker ändå en stabilisering då minskningen tros avta.
Konjunkturen
Konjunkturen har utvecklats svagt. Konjunkturinstitutet (KI) graderar ner de flesta siffror i sin kvartalssammanställning av konjunkturläget i september 2025. Förväntningen på framtiden är dock relativt ljus då tillväxten tros öka nu under andra halvan av 2025. 2026 tillkommer sedan effekterna av en expansiv finanspolitik, vilket väntas driva på konsumtionen och 2027 ge en tillväxtnivå som innebär att den utdragna lågkonjunkturen kan anses passerad.
Hushållens självskattade ekonomiska läge fortsätter att förbättras något efter den djupa nedgången under årets första tertial. Index är dock fortfarande klart under motsvarande för ett år sedan, trots de fortsatta räntesänkningarna. Hushållen behöver troligen känna stabilitet och förutsägbarhet nu. Oväntade händelser när det kommer till inflation eller geopolitik kan annars återigen göra att framtidstron brister.
Riksbankens styrränta sänktes i september till 1,75 procent. Riksbanken och de flesta storbanker tror nu på oförändrad ränta till 2026 års utgång. Under 2027 förväntas räntan vända uppåt, drivet av ett förbättrat konjunkturläge.

Nyheter i korthet
The Guardian har analyserat hur representationen i nyhetsmedier i Storbritannien ser ut och utvecklas räknat efter samhällsklass.
Daily Mail lanserar Headlines. Funktionen kommer att erbjuda personligt anpassade rubrikfält.
Danska Zetland expanderar i Norden, men inte till Sverige ännu. I stället är Tyskland nästa mål. Bonnier News har också köpt en majoritetspost i Zetland.
The New York Times lanserar nyhetsbrevet The World som ska nå läsare globalt. Nieman Lab beskriver projektet.
Spel skapar engagemang och nya idéer kan inspirera. The Guardian har nyligen släppt ett frågespel om fotboll som därmed kan adderas till det befintliga spelutbudet.