Välkommen till februari månads Marknad och insikt. Denna månad innehåller nyhetsbrevet mycket inspiration i form insikter, nya rapporter och framgångsrika exempel från medievärlden. Förväntningar på det nya året tas också upp liksom det senaste inom AI.
Pressgazette har granskat kostnadsutvecklingen för prenumerationer i Storbritannien, Irland och USA. Slutsatsen är att priserna för digitala prenumerationer är relativt stabila medan priserna för print ökat snabbt. Därutöver presenteras även vilka typer av kampanjer som använts av olika aktörer.
Strategierna bakom framgångarna för brittiska nyhetshus i USA. Under senare år har bland annat the Guardian, Financial Times och nyhetshuset Reach PLC haft framgångar i USA. I denna artikel beskrivs bakgrunden till framgångarna och hur strategierna har sett ut som gjort att expansionen har fungerat trots en mycket hård marknad med etablerade aktörer och generellt vikande intäkter för branschen. Ytterligare information om Financial Times utveckling i USA finns i denna artikel. Även The Independent skördar framgångar på andra sidan Atlanten, InPublishing och Editoral and Publisher skriver om detta.
Newsweeks vändning. Newsweek hade stora problem men har nu i ett antal år visat upp mycket goda tillväxtsiffror i ett svårt affärsklimat. 2024 ökade intäkterna med 20 procent och tillväxten har även varit stark i ett längre perspektiv då intäkterna nu är fyra gånger högre än 2018. Framgången tillskrivs en stabilt ökande läsekrets och framgångsrik digital annonsverksamhet, annonsintäkterna står för hela 63 procent av intäkterna. Adweek beskriver Newsweeks framgångsfaktorer.
Publicister bör ha rätt till betydligt större intäkter från Google, visar forskning. The Public Interest News Foundation har tillsammans med FehrAdvice beräknat vilket värde journalistiskt material generat för Google i form av annonsintäkter. Summan för Storbritannien ensamt under 2023 beräknas till hela £2,2 miljarder.
Journalisten som entreprenör. Den tekniska utvecklingen förändrar förutsättningar och skapar möjligheter som inte fanns tidigare. Journalister kan exempelvis välja att bli entreprenörer och starta upp verksamheter när de inte längre behöver ha samma stödjande organisation. Journalism.co.uk skriver om detta fenomen och listar sina favoritexempel.
Målgruppskännedom. Sarah Scire, redaktör på Nieman Lab beskriver i denna artikel hur man kan förstå läsaren. Det främsta rådet är att inse att läsaren inte är lika engagerad och intresserad som journalister generellt. Utifrån den insikten ger hon ett antal råd om hur man kan närma sig sin läsare.
Komplement till kärnaffären. Prenumerationer och annonser är och förblir de dominerande intäktsströmmarna för branschen. Men som alla känner till går det att komplettera med andra intäkter. Digital Content Next listar de fem främsta tillsammans med beskrivningar och exempel. De som nämns är event och upplevelser, poddar, e-handel, spel, men också licensiering till AI-aktörer och vad det kan finnas för potentiella för- respektive nackdelar med detta.
Vikten av våga experimentera. Ledorden för den polska ideella nyhetsutgivaren Outrider är att experimentera oavbrutet. Satsningar på innovation och experiment är svaret på nästan alla frågor. På så vis har framgångsrikt berättande skapats där läsaren erbjuds en interaktiv tjänst som beskriver nyheter ur flera perspektiv. Ijnet beskriver filosofin och tillvägagångssättet i denna artikel.
Hur genomförs en hållbar transformation av nyhetsrummet? Genom fallstudier ger Wan-Ifra i en ny rapport exempel på hur utgivare byggt digitala läsarcentrerade tjänster som lyckats skapa starkare relationer. Läs mer och ladda ner rapporten här.
22 tips vid influencersamarbeten. American Press Institute har tillsammans med sex lokala medier i USA genomfört ett experiment där samarbeten med influensers har testats på olika sätt. Resultatet presenteras genom 22 konkreta idéer som sägs fungera för nyhetsorganisationer som vill arbeta tätare med influensers, något som av somliga identifierats som en framgångsfaktor för branschens framgång framöver.
Bilder kan öka både engagemang och intäkter, två fallstudier visar hur. Resultatet presenteras i denna artikel från Reynolds Journalism Institute.
Sociala medier
Vilka är de främsta engelskspråkiga nyhetstjänsterna på YouTube? PressGazette listar de största traditionella nyhetsaktörerna och jämför med topplistan över influensers med nyhetsfokus. Mätt i antal prenumeranter visar det sig att Joe Rogan ligger i nivå med ABC, Vice, CNN och BBC som är störst bland de etablerade nyhetsmedierna. PressGazette visar också att The Sun är den största brittiska tidningen på YouTube. Hur de lyckades och vilken roll video har för The Sun beskrivs i artikeln.
Nyhetskonsumtionen på TikTok. Pew Research Center har undersökt hur amerikaner använder TikTok för att ta del av nyhetsflödet. Enligt studien hävdar drygt varannan TikTok-användare att de inhämtar nyheter via tjänsten. Men då endast 0,4 procent av kontona drivs av traditionella nyhetsmedier levereras nyheterna främst från andra aktörer. En genomgång visar att antalet konton som postar nyhetsmaterial är drygt tiofalt större och antalet som postar politiskt material är drygt tjugo gånger fler än antalet konton som tillhör traditionella nyhetsmedier.
Generellt sett letar TikTok-användare inte efter nyheter, utan får dessa automatiskt levererade av algoritmen. Därför är det lätt att hitta sina favoriter bortom de etablerade aktörerna. En generell faktor som lockar verkar vara det mindre seriösa förhållningssättet till nyheter som fristående aktörer kan ha. Kändisars åsikter och humoristiska perspektiv verkar vara framgångsfaktorer.
De redaktionella mediernas utmaningar 2025
Fyra rekommendationer från INMA. Amalie Nash, ansvarig för området transformation av nyhetsrum på IMNA ger sina rekommendationer för det nya året. Det handlar om grundläggande användarbehov, fokus på den relevanta användarstatistiken, nytänk inom berättande och innovativa samarbeten.
2025, året då idéerna blir verklighet? Alexandra Lehner från det norska bolaget Norkon beskriver vilka steg som behöver tas av mediekoncerner under 2025. Lehner beskriver året som ett viktigt vägval för branschens aktörer då de tekniska lösningarna och nya samarbeten som förberetts behöver sjösättas.
Framtidens journalistik diskuteras i Reuters institutes pod och då diskuteras inte minst följderna av att journalistiken tappar sin agendasättande roll. Istället för att själva staka ut framtiden hamnar mediehusen i en position där techbolagen förändrar förutsättningarna vilket tvingar de redaktionella medierna in i en reaktiv position.
Donald Trump och amerikanska medier
Efter Donald Trumps seger 2016 upplevde medierna i USA ett betydande inflöde av nya prenumerationer. Förhoppningen är att samma effekt skall uppträda även denna gång. Det har dock funnits tecken på motsatsen då nyhetströtthet bland demokrater dokumenterades direkt efter valet, exempelvis The Washington Post skrev om detta. Nu när Donald Trump har tillträtt finns dock tecken på ett ökat intresse för nyheter igen.
Donald Trump har haft en intensiv agenda hittills och medierna har kanske inte legat lika högt på agendan som för åtta år sedan, men det kan komma att ändras framöver och vissa initiativ har redan tagits, mest framträdande är kanske Trumps utnämning av Kari Lake som ny direktör för Voice of America, trots att presidenten inte har laglig befogenhet att ensidigt göra denna utnämning.
AI
Kinesiska DeepSeek slog ner som en bomb i AI-världen i slutet av januari. Vid de inledande testerna visade tjänsten mycket goda resultat. Allt eftersom har dock bilden blivit mer nyanserad. NewsGuard´s Reality Check har utvärderad Deepseek i en jämförande studie. Wired och Reuters beskriver också vad som har hänt och hur man kan se på DeepSeek. Hur DeepSeek tränat sina modeller diskuteras också, flera medieaktörer hävdar att DeepSeek har använt ChatGPT och på det vis utnyttjat material som OpenAI olovligen tagit.
Newsroom AI Catalyst. För andra året genomför WAN-IFRA ett AI-program som ger vägledning och praktisk erfarenhet för att kunna genomföra strategiska AI-initiativ. Programmet sponsras av OpenAI. 17 nyhetsorganisationer från Europa är med, men svenskt deltagande saknas.
Google vill att Gemini skall erbjuda realtidsservice och tecknar därför avtal med AP. Gemini skall framgent kunna erbjuda liknande funktionalitet som OpenAI och Perplexity erbjuder. Google har dock inga tydliga besked om när denna funktionalitet kommer att vara på plats.
Generativa AI-lösningar att inspireras av. Sonali Verma, ansvarig för initiativ inom generativ AI på IMNA listar ett antal exempel på framgångsrik implementering av lösningar från hela världen. Exemplen hon lyfter fram har bidragit till verksamheterna genom att göra det journalistiska arbetet effektivare och/eller ökat läsarens upplevelse.
Nya intäktsströmmar med användarstatistik. Att utforska marknadsscenarier utan att tillfråga konsumenterna möjliggörs av den nya tekniken. Möjligheterna beskrivs i denna PressGazette-artikel och går ut på att mediehusen ska använda sin användarstatistik till att simulera kundbeteenden, vilket kan ge egna insikter – men också erbjudas till utomstående för optimering och förståelse.
AI påverkan och möjligheter – på övergripande nivå
AI öppnar som bekant nya dörrar som skapar olika möjligheter för olika aktörer. Denna artikel från WAN-IFRA försöker visa effekten grafiskt. Genom några exempel från verkligheten ges också rekommendationer kring hur medieaktörer kan hitta en balans som maximerar det positiva utfallet.
1 anställd – 355 helautomatiserade nyhetsbrev. I USA finns Good Daily som publicerar dagliga individuella nyhetsbrev i 355 städer över hela landet. Intäkterna kommer uteslutande från annonsering. Bakom nyhetsbrevet står en ensam techentreprenör som på egen hand med hjälp av AI förmår att hålla uppe hela verksamheten med hjälp av helautomatiserad insamling och publicering. Nieman Lab beskriver Good Daily´s nyhetsbrev som väldigt lokala nyheter om exempelvis nyöppnade restauranger och lokala väderprognoser. Konceptet kritiseras dock av lokala nyhetsförmedlare som National Trust for Local News som menar att den automatiska insamlingen delvis sker från deras källor och att länkningen från Good Daily´s nyhetsbrev inte ger något värde tillbaka.
Hur omformar AI upphovsrätten på sikt? Frågeställningen är utgångspunkten i en artikel från Reuters Institute sin beskriver hur AI skulle kunna komma att omforma upphovsrätten samt vilka resultat man kan förvänta sig av uppgörelser och rättegångar framöver. Problematiken innefattar bland annat att de legala frågorna är tidskrävande medan tekniken rör sig mycket snabbt.
Bör nyhetsverksamheter samarbeta med AI-bolag och i så fall hur? IMNA beskriver i en ny rapport hur nyhetsorganisationer bör bemöta AI-bolag. Vilka olika typer av partnerskap som fungerar för olika syften, hur medierna kan vara proaktivt i samarbeten, hur intäkter kan delas och så vidare. Rapporten kan laddas ner gratis av medlemmar här.
Kartläggning av AI-användande i det globala syd. Thomas Reuters Foundation har undersökt hur journalister i det globala syd och tillväxtekonomier ser på AI och hur de utnyttjar de verktyg som finns tillgängliga. Attityden till tekniken är övervägande positiv och merparten anser att tekniken på ett betydande sätt förenklat deras arbete. Avsaknaden av policyer är dock tydlig och de flesta har lärt sig verktygen helt på egen hand.
Konjunkturen
Oron bland landets ekonomer ökade något i början av februari när snabb-KPI visade på oväntat höga 2,2 procent i inflation, förväntningarna låg på endast 1,6 procent. Det gör att ränteprognosen har ändrats i flera banker. Tidigare trodde samtliga på fortsatta sänkningar från Riksbanken och en styrränta på 1,5–2,0 procent i slutet av 2025. Nu har de blivit mer försiktiga, försiktigast är SHB som nu instämmer i Riksbankens prognos att sänkningen till 2,25 procent i januari kan ha varit den sista för året. KI:s prognos, som presenteras i tabellen nedan, uppdaterades senast i december 2024 och är lägst av alla aktörer. Inflationen har mellan olika månader varierat en del så utvecklingen under kommande månader kan förändra bilden.
BNP-siffran för helåret 2024 har ännu inte släppts, men helårstillväxten under året är av allt att döma svag, även om den nog vände från negativ 2023 till positiv i fjol. Prognosen är att tillväxten ökar men ändå förblir låg under 2025. Bidragande orsaker är att hushållen håller hårt i pengarna efter flera tunga år och att världsekonomin kommer kännetecknas av större osäkerhet på grund av lägre förutsägbarhet sedan den nya administrationen tillträtt i USA.
Nyheter i korthet
Mex Cooper från The Sydney Morgning Herald beskriver varför pussel och andra spel är en väsentlig komponent för framgång i en situation där nyheter engagerar användarna mindre.
Acceptera cookies eller betala, den som inte tillåter personifierade annonser tillåts inte att ta del av innehållet på en stor mängd nyhetswebbplatser i Storbritannien.
The International Fact-Checking Network (IFCN) har utsett vilka 20 aktörer som skall bli tilldelade 100 000 USD vardera för att genomföra projekt som kan bekämpa den pågående desinformationen regionalt och globalt.
Financial Times AI-drivna betalvägg lanserades nyligen, Digiday och FIPP skriver om hur den utvecklas.
The Irish Times utvecklade en strategi och lyckades höja engagemang på Instagram markant. Läs hur de gick till väga.
Jim VandeHei, grundare av Politico och Axios intervjuas i MediaITE och ger sin analys av utmaningarna och möjligheterna för amerikanska medier under en för branschen mycket omvälvande tid.
Att lämna dominerande X för den mindre aktören Bluesky innebär minskad räckvidd. Var det värt att av ideologiska skäl göra detta skifte? Denna artikel analyserar frågan.
Time person of the year presenterades denna gång i ett interaktivt AI-format