Omnis medienyhetsbrev rapporterar att frågan om hur AI-bolagen ska ersätta medier för att använda deras innehåll fortsätter att väcka debatt. Vissa, som New York Times, har som bekant valt att stämma, medan andra har tecknat licensavtal. I veckan presenterade Perplexity sitt alternativ: ett nytt intäktsdelningsprogram kopplat till bolagets nya sök- och webbläsare Comet.
Enligt Axios har bolaget avsatt motsvarande drygt 400 miljoner kronor till satsningen. Medier som går med får 80 procent av intäkterna från prenumerationstjänsten Comet Plus, som kostar fem dollar i månaden. Intäkterna delas ut proportionerligt beroende på hur mycket trafik varje publicist driver, medan Perplexity behåller 20 procent för bland annat datorkraft. ”AI hjälper till att skapa ett bättre internet, men utgivare måste fortfarande få betalt”, säger Perplexitys vd Aravind Srinivas.
Lanseringen sker samtidigt som bolaget pressas av flera stämningar. Bland annat har Dow Jones och New York Post anklagat Perplexity för upphovsrättsintrång, och i veckan < a href="https://www.asahi.com/ajw/articles/15987899">stämde de japanska tidningarna Asahi Shimbun och Nikkei bolaget i Tokyo för att ”åka snålskjuts” på artiklar som deras journalister lagt ner ”enorm tid och möda på att researcha och skriva”.