Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Intäktsökningen på 2 procent för landets morgontidningar under tredje kvartalet innebär att man får gå tillbaka tre år i tiden för att stöta på en större uppgång. Även under de två föregående kvartalen 2025 noterades uppgångar, som dock i båda fallen underskred 1 procent. Med tre kvartal i följd av ökande intäkter och en uppåtgående kurva nu under tredje kvartalet, tyder mycket på att vi har passerat botten för morgonpressen under denna lågkonjunktur.

Jämfört med tredje kvartalet 2024 ökade de totala läsarintäkterna under tredje kvartalet 2025 med 42,1 mnkr till 1609,1 mnkr. Ökningen på 3 procent innebär en tydlig förbättring, för även om läsarintäkterna inte minskat under något kvartal under 2024 och 2025 så har ökningstakten hela tiden underskridit 2 procent.

Morgonpressens annonsintäkter blev 490,0 mnkr under tredje kvartalet 2025. Motsvarande kvartal 2024 låg dessa på 491,6 mnkr. Skillnaden är 1,6 mnkr, vilket motsvarar en minskning på 0,3 procent. Annonsaffärens utveckling fortsätter därmed ner, men betydligt saktare.

”Lågkonjunkturen och en förändrad annonsmarknad har länge tärt hårt på branschen och det är därför väldigt glädjande att se att utvecklingen för morgonpressen nu går åt rätt håll. Djupdyker man i siffrorna ser man att det är i morgonpressens digitala kanaler ökningarna sker, och procentuellt sett är ökningarna störst hos landsortspressen”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.

Sammanställningen bygger på uppgifter från totalt 109 titlar.

Pin It on Pinterest

Dela artikeln?

Tryck på valfri social media för att dela, eller skriv ut med den gröna knappen.