Kinesiska DeepSeek slog ner som en bomb i AI-världen i slutet av januari. Vid de inledande testerna visade tjänsten mycket goda resultat. Allt eftersom har dock bilden blivit mer nyanserad. NewsGuards Reality Check har utvärderad Deepseek i en jämförande studie. Wired och Reuters beskriver också vad som har hänt och hur man kan se på DeepSeek. Hur DeepSeek tränat sina modeller diskuteras också, flera medieaktörer hävdar att DeepSeek har använt ChatGPT och på det vis utnyttjat material som OpenAI olovligen tagit.
Newsroom AI Catalyst. För andra året genomför WAN-IFRA ett AI-program som ger vägledning och praktisk erfarenhet för att kunna genomföra strategiska AI-initiativ. Programmet sponsras av OpenAI. 17 nyhetsorganisationer från Europa är med, men svenskt deltagande saknas.
Google vill att Gemini ska erbjuda realtidsservice och tecknar därför avtal med AP. Gemini ska framgent kunna erbjuda liknande funktionalitet som OpenAI och Perplexity erbjuder. Google har dock inga tydliga besked om när denna funktionalitet kommer att vara på plats.
Generativa AI-lösningar att inspireras av. Sonali Verma, ansvarig för initiativ inom generativ AI på IMNA listar ett antal exempel på framgångsrik implementering av lösningar från hela världen. Exemplen hon lyfter fram har bidragit till verksamheterna genom att göra det journalistiska arbetet effektivare och/eller ökat läsarens upplevelse.
Nya intäktsströmmar med användarstatistik. Att utforska marknadsscenarier utan att tillfråga konsumenterna möjliggörs av den nya tekniken. Möjligheterna beskrivs i denna PressGazette-artikel och går ut på att mediehusen ska använda sin användarstatistik till att simulera kundbeteenden, vilket kan ge egna insikter – men också erbjudas till utomstående för optimering och förståelse.
AI öppnar som bekant nya dörrar som skapar olika möjligheter för olika aktörer. Denna artikel från WAN-IFRA försöker visa effekten grafiskt. Genom några exempel från verkligheten ges också rekommendationer kring hur medieaktörer kan hitta en balans som maximerar det positiva utfallet.
1 anställd – 355 helautomatiserade nyhetsbrev. I USA finns Good Daily som publicerar dagliga individuella nyhetsbrev i 355 städer över hela landet. Intäkterna kommer uteslutande från annonsering. Bakom nyhetsbrevet står en ensam techentreprenör som på egen hand med hjälp av AI förmår att hålla uppe hela verksamheten med hjälp av helautomatiserad insamling och publicering. Nieman Lab beskriver Good Daily´s nyhetsbrev som väldigt lokala nyheter om exempelvis nyöppnade restauranger och lokala väderprognoser. Konceptet kritiseras dock av lokala nyhetsförmedlare som National Trust for Local News som menar att den automatiska insamlingen delvis sker från deras källor och att länkningen från Good Daily´s nyhetsbrev inte ger något värde tillbaka.
Hur omformar AI upphovsrätten på sikt? Frågeställningen är utgångspunkten i en artikel från Reuters Institute sin beskriver hur AI skulle kunna komma att omforma upphovsrätten samt vilka resultat man kan förvänta sig av uppgörelser och rättegångar framöver. Problematiken innefattar bland annat att de legala frågorna är tidskrävande medan tekniken rör sig mycket snabbt.
Bör nyhetsverksamheter samarbeta med AI-bolag och i så fall hur? IMNA beskriver i en ny rapport hur nyhetsorganisationer bör bemöta AI-bolag. Vilka olika typer av partnerskap som fungerar för olika syften, hur medierna kan vara proaktivt i samarbeten, hur intäkter kan delas och så vidare. Rapporten kan laddas ner gratis av medlemmar här.
Kartläggning av AI-användande i det globala syd. Thomas Reuters Foundation har undersökt hur journalister i det globala syd och tillväxtekonomier ser på AI och hur de utnyttjar de verktyg som finns tillgängliga. Attityden till tekniken är övervägande positiv och merparten anser att tekniken på ett betydande sätt förenklat deras arbete. Avsaknaden av policyer är dock tydlig och de flesta har lärt sig verktygen helt på egen hand.